Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-07-17, 17:26   #1
stickolina stickolina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 3
Smile Norsk genser

Hej alla!
Undrar om det finns någon som kan hjälpa mig med en norsk stickbeskrivning. Jag håller på med ärmarna som stickas på strumpstickor och har kommit till ärmhålet. Där står att man ska vränga ärmen,"del det midt under og strikk 5 p glattstrikk fram og tilbake til belegg." Om jag delar det mitt under, ska det läggas upp nya maskor till belägget? Jag förstår inte detta! Hoppas på hjälp!
stickolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-17, 21:13   #2
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
I tröjkroppen görs en avmaskning under ärmen. Den kanten ska sen sys ihop med "stadkanten" i det som du nu ska sticka fram och tillbaka på ärmen.

Sen ska ärmens avmaskningskant sys ihop med tröjans "stadkant". Fast jag anar att det inte är någon stadkant utan en uppklippt kant. Nåja, den kant som hade varit stadkant om du stickat fram- och bakstycke för sig från ärmhålet upp till axeln.

Så sidkanten ska inte gå rakt upp från höften upp till axeln utan den blir inflyttad ett steg (5 varv långt) från ärmarna.

Blev du inte klok så får jag försöka lägga upp en bild för att förklara.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-18, 11:50   #3
stickolina stickolina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 3
Hej!
Tack för ditt svar!
Fortfarande blir jag inte klok på detta att "dela det mitt under och sticka fram och tillbaka." Ska jag sticka på alla fyra stickorna i 5 varv eller på någon/några stickor fram och tillbaka?
Sommarhälsning.
stickolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-18, 15:40   #4
katarinabm katarinabm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 41
Det är nog inte konstigare än att du skall sticka fram och tillbaka på alla stickorna i stället för runt. "Öppningen" skall vara mitt under ärmen. De 5 varv långa belegget skall användas för att sy fast ärnen. Om man fortsätter att sticka runt i stället för fram och tillbaka så stramar det när du skall sätta i ärmen. Belägget skall ju sys fast på insidan av fram- och bakstycket. Jag vet inte om detta blev begripligt?
Hälsningar
Katarina
katarinabm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-18, 18:48   #5
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Om du tänker dig en ärm som är stickad fram och tillbaka hela vägen ända från handleden som sen blir ihopsydd längs ärmsömmen från armhålan och ner.

Du ska sticka överdelen av en sån ärm. Runt till det mått som anges i beskrivningen och sen fram och tillbaka de sista 5 varven, alla maskorna.

Jag har nu i mitt album lagt in en bild på hur det ser ut. Kanske inte världens bästa bildkvalitet, men men.

Underkanten på ärmen ses i slutet som ett veck. Sen fortsätter ärmen i fyra pluppars längd (tror jag) som fram och tillbaka-stickad.

"Stadkanterna" på denna bit monteras mot de avmaskade maskorna på bålen för ärmhålet. Och de lodräta kanterna på bålen (stadkant om du stickat fram och tillbaka) monteras mot ärmens avmaskade maskor (sista varvets maskor).
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-19, 10:04   #6
stickolina stickolina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 3
Hej!
Tackar för hjälpen! Nu föll poletten ner!
Hälsar Carina.
stickolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons