Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-07-30, 20:46   #1
zorro zorro är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 14
Mönster i korta storlekar

Är det någon som har bra tips på mönster i korta storlekar? Jag är bara 155 cm lång och har jättesvårt att köpa kläder som passar. När man syr efter "vanliga" mönster så passar det i alla fall dåligt. Burda hade en tidning förut med mönster i korta storlekar men den har dom slutat med. /Lena
zorro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-31, 15:43   #2
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Jag har inte heller hittat mönster i korta storlekar så jag ändrar de vanliga. Mät dig själv och tilltänkt mönster och lär dig var du är kortare. Själv är jag knappt 160 och benen är hyfsat i fas men behöver läggas upp mer. Däremot är jag kortare mellan midja och stuss och behöver ta bort ca 2 cm där. Samma sak i ryggen. Lägg veck i mönstret där du kortar och jämna till sidorna. Sy gärna lite prov i billigt tyg innan du ger dig på de fina tygerna.

Om du har möjlighet gå en kvällskurs i mönsterkonstruktion, inte så mycket för att kunna rita egna mönster men just för att lära sig ändra befintliga mönster.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-31, 17:37   #3
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Burda har färdiga mönster i en storlek som heter petit sizes det är kortstorlekar sedan är bredden olika dom enskilda storlekarna heter 18,19,20,21,22,23,24 som motsvaras av 36-48.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-31, 18:40   #4
HelenNorlin HelenNorlin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 15
Har samma problem, är alldeles för kort i ryggen och inget passar, till och med kortstorlekarna är för långa .
Jag satsade på att lära mig korta av mönster i våras och det går faktiskt riktigt bra. De första grejorna sydde jag på prov först. När man väl har lärt sig principen så kan man i stort sett sy vad som helst. Jag hade (och har fortfarande) stor nytta av Sandra Betzinas bok Fast Fit.
HelenNorlin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-05, 12:35   #5
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Fast fit och burdamönster

Burdas petit sizes motsvarar det 20-serien så de är bredare och kortare än andra mönster?

Boken Fast Fit, kan man ändra så de passar en som är kort och bred???

Jag är så j-a trött på att det inte finns någon bra sortering på kvinnokläder. För herrar där finns det skjortor i B, C och D- storlekar och massor av olika byxstorlekar att välja på.
Någon som vet någon bra affär som för 20-serien??
Förr kunde jag köpa byxor i 20-serien på Ellos, nu har de bytt tillverkare och förutom att byxorna stinker klor så passar de inte längre heller!
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-05, 17:02   #6
Josie Josie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 134
När det gäller jeans och i viss mån byxor har Lindex en del. Dels olika byxlängder i C-systemet, dels lite i 20-serien.

Tack för boktipset! Jag har beställt "Fast fit", ska bli intressant läsning.

/ En till kortis
Josie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-05, 17:42   #7
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
har kollat på Lindex och de byxorna passar inte tyvärr, fast det är 20-serien. Det är inte så ofta jag är dit det finns Lindex annars kanske det skulle löna sig att kolla ofta där för olika märken.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-05, 18:02   #8
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Ja petit sixe är 20-serien det betyder att dom är kortare i livlängden,benlängden,ärmlängden. Men det bästa med burdas är att dom även är i små smala storlekar dom mönster jag har går 18 (som är en 36 ) -. 24 som är en (48 )Dom är inte bredare generellt sett än vanliga storlekar att man tror det beror nog på att i handlen här i Sverige finns inga petit i små storlekar. Men USA har petit som en egen storlek och då ingår alltid ävenm 34 och 36och 38 breddstorlekar självklart i dem.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-05, 18:11   #9
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
tack. då ska jag kolla nästa gång jag kommer till en affär som säljer burdamönster.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 10:41   #10
Patricia Patricia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 457
du slog mig!

Ler du slog mig med hela 0,5 cm. jag är 154,5 cm!
Jag har inte sytt något alls till mig ännu.
Jag drar ca 44-46 i kläder med. Som en boll ungefär ler
kram hoppas du hittar för då kan ju du medela mig.
kram
Patricia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-18, 18:00   #11
dystopia dystopia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 4
Hej

Jag har nästan samma problem. jag är 1.56 cm och har stora höfter. jag använder capribyxor som grundmönster om jag har annars ritar jag av byxorna på mönsterpapper

men ska jag köpa byxor så kollar jag hur mycket extra tyg det finns vid sömmen bak(fin byxor/ kostymbyxor). Capribyxor är nästan rätt längd, men jag har byxorna långt ner i midjan så det funkar bra ändå.

lycka till
dystopia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-25, 22:58   #12
Eva-Helene Eva-Helene är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 162
Klingel har kortstorlekar på en del kläder. Tyvärr är dom lite dyra - fast billigare än i modebutiker iaf! Bra kvalité brukar det vara, det är ju ett stort +!
Eva-Helene är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-26, 04:51   #13
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Måste passa på att tipsa om boken "Rätt passform på enkelt sätt" av Katarina Nordegren. Där beskriver hon hur man ändrar mönster på ett klart och tydligt sätt steg för steg.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons