Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Bassymaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-11-03, 14:58   #16
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Citat:
SyEmma skrev: Visa inlägg
Framgår det på tillverkarnas hemsidor vad maskinerna väger och hur mycket metalldelar det är i?

Hur mycket bör en maskin väga för att stå stadigt?
Du kan gå in på Bernina.se och kolla. Tror inte att det gör det.
Bernina är tyngre än t ex Janome. Du kan ringa till ÅF och fråga.
Provlyft när du provsyr. Det är väl smartast då känner du tyngd, stabiliteten i maskinerna. <3 Bernina.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-04, 10:58   #17
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
SyEmma: Du kan ofta hitta maskinernas vikt under specifikationer eller något liknande dokument. Det lönar sig att leta bland olika flikar och dokument, som fins antingen hos en eller annan handlare på nätet. Däremot brukar de inte skriva så mycket hur mänga metalldelar finns det inne. Det får du ta reda på efter köpet, när du öppnar den :-) Ibland kan det stå "gedigen maskin i metall" för mekaniska, men det betyder inte att det inte finns plastdelar där heller.

Zorloni: Jag är en blygsam hemmasömmerska och inte ens på heltid. Jag har väldigt begränsad yta och måste kompromissa med antalet maskiner. Knapphålsmaskinen syr förstås snabbare knapphål än min Pfaff, men den blir lite överkurs i mitt syrum Pfaff syr snabbare knapphål än för hand och väldigt jämna och snygga, i alla fall på tunt och medeltjockt tyg. Jag har inte testat på tjocka kapptyg. Då kanske jag också skulle sy för hand
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-04, 22:31   #18
klas klas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2012
Inlägg: 49
Ditt bästa alternativ är förmodligen Singer 431g, den är från tiden då man åtminstone inne i maskinerna fortfarande använde metall, den är direktdriven, utan drivrem, vilket gör den stark, den syr också kedjesöm vilket är viktigt om du ska sy mkt trikå etc.

Finns en på blocket nu.
klas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-05, 06:49   #19
SyEmma SyEmma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 78
Citat:
klas skrev: Visa inlägg
Ditt bästa alternativ är förmodligen Singer 431g, den är från tiden då man åtminstone inne i maskinerna fortfarande använde metall, den är direktdriven, utan drivrem, vilket gör den stark, den syr också kedjesöm vilket är viktigt om du ska sy mkt trikå etc.

Finns en på blocket nu.
Skulle du vilja länka annonsen? Jag lyckas inte hitta den :-P
SyEmma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-05, 07:21   #20
klas klas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2012
Inlägg: 49
Tyvärr verkar den vara såld nu, jag såg den igår på blocket, men de kommer ut på marknaden då och då.
klas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-05, 07:35   #21
SyEmma SyEmma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 78
Citat:
klas skrev: Visa inlägg
Tyvärr verkar den vara såld nu, jag såg den igår på blocket, men de kommer ut på marknaden då och då.
Jaha, inte så konstigt då att jag inte hittade den! Vad brukar de ligga på för pris?
SyEmma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-05, 10:02   #22
klas klas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2012
Inlägg: 49
Då jag har sett dem i annons har de kostat mellan ca 500 och 1000kr. Ett annat alternativ är att köpa en maskin för varje grej om du har lite plats för det är lite pilligt att göra om singer 431g från vanlig söm till kedjesöm, en singer 201k är tex en mkt fin raksömsmaskin, som syr helt perfekta stygn om den är i ordning.

Användes ofta av sömmerskor förr, och var mkt dyr att köpa in, de kunde kosta flera månadslöner. Även idag kan du få en maskin av liknande kvalitet från bernina för ca 20 000kr, men singer 201 kan man ibland få för 200kr!

Men det finns många fantastiska raksömsmaskiner därute i 100% metall, ett tips är att köpa en som uppenbarligen är lite använd för några hundra, sedan lämna in den på service för ca 600kr, då har du en mycket bra maskin som du nästan garanterat inte får problem med på mycket länge, för runt 1000kr sammanlagt.
klas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-05, 11:07   #23
SyEmma SyEmma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 78
Citat:
klas skrev: Visa inlägg
Då jag har sett dem i annons har de kostat mellan ca 500 och 1000kr. Ett annat alternativ är att köpa en maskin för varje grej om du har lite plats för det är lite pilligt att göra om singer 431g från vanlig söm till kedjesöm, en singer 201k är tex en mkt fin raksömsmaskin, som syr helt perfekta stygn om den är i ordning.

Användes ofta av sömmerskor förr, och var mkt dyr att köpa in, de kunde kosta flera månadslöner. Även idag kan du få en maskin av liknande kvalitet från bernina för ca 20 000kr, men singer 201 kan man ibland få för 200kr!

Men det finns många fantastiska raksömsmaskiner därute i 100% metall, ett tips är att köpa en som uppenbarligen är lite använd för några hundra, sedan lämna in den på service för ca 600kr, då har du en mycket bra maskin som du nästan garanterat inte får problem med på mycket länge, för runt 1000kr sammanlagt.
Tyvärr har jag inte plats för mer än en maskin till. Jag ska ersätta min nuvarande och har väl tänkt att jag åtminstone kan lägga 10.000 på en ny, men den ska ju vara ordentlig. Jag har tänkt besöka min symaskinshandlare om ett tag och se vad han har, eventuellt kanske han har någon begagnad också!
SyEmma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-05, 16:23   #24
klas klas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2012
Inlägg: 49
Ajdå ännu en förlorad till plasten... en symaskinsförsäljare är den sista man ska fråga! fråga någon som jobbat i branschen istället!

Ok jag ger mig, du gör som du vill, vill bara komma in här och ge lite råd, och försöka para ihop ngn kvalitetsmaskin med ngn som uppskattar den ibland.. viktigt att försöka bevara så många som möjligt av de fina gamla maskinerna tycker jag.
klas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-05, 16:28   #25
SyEmma SyEmma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 78
Citat:
klas skrev: Visa inlägg
Ajdå ännu en förlorad till plasten... en symaskinsförsäljare är den sista man ska fråga! fråga någon som jobbat i branschen istället!

Ok jag ger mig, du gör som du vill, vill bara komma in här och ge lite råd, och försöka para ihop ngn kvalitetsmaskin med ngn som uppskattar den ibland.. viktigt att försöka bevara så många som möjligt av de fina gamla maskinerna tycker jag.
Med ny menar jag inte automatiskt en fabriksny, utan en ny för mig. Jag tar tacksamt emot tips, men jag kan inte ha hur många maskiner som helst, så jag vill kunna använda maskinen till "allt". Bortsett från att sy ihop trikå, för det har jag overlockmaskiner till. Men att fålla och sy andra material behöver min nya maskin vara bra på.
SyEmma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-05, 17:48   #26
zorloni zorloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2014
Inlägg: 104
Citat:
SyEmma skrev: Visa inlägg
Med ny menar jag inte automatiskt en fabriksny, utan en ny för mig. Jag tar tacksamt emot tips, men jag kan inte ha hur många maskiner som helst, så jag vill kunna använda maskinen till "allt". Bortsett från att sy ihop trikå, för det har jag overlockmaskiner till. Men att fålla och sy andra material behöver min nya maskin vara bra på.
Men om du ska fålla mycket kanske du ska satsa på en fållmaskin? Hahaha

Klas har rätt. Ingen maskin gör allt bra.
zorloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-05, 21:29   #27
SyEmma SyEmma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 78
Citat:
zorloni skrev: Visa inlägg
Men om du ska fålla mycket kanske du ska satsa på en fållmaskin? Hahaha

Klas har rätt. Ingen maskin gör allt bra.
Nu tycker jag att ni gaddar ihop er mot mig, inte bussigt...

Nej, att ingen maskin gör allt bra förstår jag också, men därför skrev jag "allt" och att det finns maskiner som klarar av flera olika tjocklekar och material vet jag ju, dock vet jag inte vilka det är, och det är därför jag skriver, samt för att få tips på egenskaper att ha med på min kravlista inför mitt besök hos mig symaskinshandlare (som faktiskt är väldigt schysst och inte alls sådär säljsliskig som många försäljare är).

Dessutom är jag alltid på min vakt med försäljare, oavsett hur snäll och bra de verkar. Och det är ännu en anledning till att jag frågar er här först, för att vara väl förberedd när jag väl ska kolla och provsy maskiner

Tack och god natt, det var allt för idag!
SyEmma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-06, 13:40   #28
inging inging är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 57
För drygt ett år sedan köpte jag en Janome Easy Jeans och jag har utan problem sytt jeans samt blusar och klänningar i vävda bomullstyger utan problem. Trikå och chiffong har jag inte provat.
När jag letade efter en ny symaskin så ville jag ha en som var minst lika stark som den gamla och att arbetsutrymmet till höger om nålen inte var mindre på den nya.
inging är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-06, 14:11   #29
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Söker du en gedigen, stark, hållbar, bra ny symaskin med mycket metall,
som bara syr och syr och syr. Bara att rengöra och smörja ngn gång,
innehållande det alla nyttosömmarna som används samt knapphåll
Maskinen används i skolor, av yrkessömmerskor, bl a Babsan, den
Anna Neah Deutgen, privat(Hela Sverige syr, TV4 fn), i SVT:s pgm Sy, sy, sy som går fn m fl föreslår jag Bernina 1008, (själv har jag en
gammal 930 som är i princip likadan).

http://www.bernina.com/sv-SE/Produkt...ssic-Series-se

Vill du ha en ny maskin mycket metall för att vara en datamaskin
och som också är fantastiskt hållbar. Så finns det med.

På min Bernina 1230 har jag sytt igen 28 lager bomullstyg,
1,5 cm tjockt läder. Jeanssömmar utan några som helst problem.
Har inte kollat på de nya men ta med jeanstyg och provsy.

Jag har aldrig haft fel på någon av mina Bernina maskiner,
inga trådar som trasslar, endast rengjort och smort dem. Endast
någon gång då jag gjort handhavande fel har det strulat. Det är
mitt eget fel att jag inte gjort som jag ska. Prova och sy.

Personligen hoppar jag över Bernette, det är Berninas lågprisvariant och är inte av samma höga kvalitet som Bernina, men nog så god klass
som vissa andra märken som finns till försäljning.

Gå in och kolla hos en ÅF. Provsy alla olika märken. Känn in.
Var noggrann provsy hellre en maskin en gång för mycket än en gång
för litet. Den skall vara din kompis i många, många år.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-07, 11:28   #30
SyEmma SyEmma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 78
Citat:
Gumpan58 skrev: Visa inlägg
Söker du en gedigen, stark, hållbar, bra ny symaskin med mycket metall,
som bara syr och syr och syr. Bara att rengöra och smörja ngn gång,
innehållande det alla nyttosömmarna som används samt knapphåll
Maskinen används i skolor, av yrkessömmerskor, bl a Babsan, den
Anna Neah Deutgen, privat(Hela Sverige syr, TV4 fn), i SVT:s pgm Sy, sy, sy som går fn m fl föreslår jag Bernina 1008, (själv har jag en
gammal 930 som är i princip likadan).

http://www.bernina.com/sv-SE/Produkt...ssic-Series-se

Vill du ha en ny maskin mycket metall för att vara en datamaskin
och som också är fantastiskt hållbar. Så finns det med.

På min Bernina 1230 har jag sytt igen 28 lager bomullstyg,
1,5 cm tjockt läder. Jeanssömmar utan några som helst problem.
Har inte kollat på de nya men ta med jeanstyg och provsy.

Jag har aldrig haft fel på någon av mina Bernina maskiner,
inga trådar som trasslar, endast rengjort och smort dem. Endast
någon gång då jag gjort handhavande fel har det strulat. Det är
mitt eget fel att jag inte gjort som jag ska. Prova och sy.

Personligen hoppar jag över Bernette, det är Berninas lågprisvariant och är inte av samma höga kvalitet som Bernina, men nog så god klass
som vissa andra märken som finns till försäljning.

Gå in och kolla hos en ÅF. Provsy alla olika märken. Känn in.
Var noggrann provsy hellre en maskin en gång för mycket än en gång
för litet. Den skall vara din kompis i många, många år.
Tack för tipsen, de två ska jag kolla upp! Ska även kolla janome easy jeans :-)
SyEmma är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons