Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2014-12-15, 00:22   #1
fabian.gafvelin fabian.gafvelin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 6
Lämpligt garn till en Persson (9-80 typ 1)?

Jo, nu är det ju så att en vän har skänkt mig en stickmaskin som jag vill bemästra, jag har inte stickat en maska i mitt liv tidigare och har ingen dragning alls till handstickning men nu när det fins en mackapär att förstå sig på så…

Steg 1 blir att se till att jag har möjligheten att ta mig an denna utmaning och förutom tid och plats (lite för många projekt hemma just nu…eller för lite plats att ha dem på beroende på perspektiv.), förhoppningsvis blir det nu i vinter men det är inte klart ännu…skulle våren komma innan dessa är det andra saker som tar prio.

Men var får jag tag i garn?
Jag är ute efter två typer, dels ett som bara skall vara läro-garn, lätt att se maskor osv och optimalt för maskinen och dels ett bra standard ull-garn.

Maskinen har 2,7mm mellan nålarna och dubbla nålbäddar på ca 820mm.
fabian.gafvelin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-16, 20:52   #2
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Vilken snäll vän du har!

Min maskin har 4,1 mm mellan stickorna och tar då inget grövre än sådant som är för 3.5 mm handstickor. Är det lite ludet så är den ännu kräsnare och vill helst ha babygarn.

Du verkar ha en stickmaskin som ligger närmare finstickningssegmentet. Här tror jag det blir svårare att få tag på garn. Men det skall förmodligen vara sådant som är "fine" eller "lace".

Om man bara vill testa kan man använda sig av grövre tråd i olika format. Jag köper vanligt bommulsgarn för spetsvirkning som jag använder när jag lägger upp eller testar. Möjligtvis kan man också pröva med grövre garn men isåfall bara sticka på varannan sticka.

Om jag skulle testa något så skulle jag börjat med något som inte är så ludet i denna kategorin: http://www.yarn-paradise.com/yarn/q.59-111

Hoppas att det var till någon ledtråd iallafall.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-27, 18:12   #3
Bibson Bibson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 105
Du hittar stickmaskinsgarn på Tradera om du söker på stickmaskin.
Bibson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-30, 19:07   #4
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Entrådigt tunt ullgarn lyckades jag använda, eller i alla fall var det det enda som gick en stund. Köpte på garnaffären, Järbo tror jag det var. Nu vet jag inte om min Persson liknade din - men din är förhoppningsvis i bättre kondition. Jag vet inte vilken typ min Persson var, men bilder finns i mängder:
http://handarbete.appelklyftig.com/#category10
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons