Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-12-01, 17:36   #1
FashionFool FashionFool är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 44
Alltså, det här med ärmar

Jag har problem med att förstå principerna för modifiering av ärmar, för olika modeller.
Vissa sänker bicepslinjen lika mycket som ärmhålsdjupet. Medan andra sänker halva detta mått. Och några sänker uppe på ärmkullen. Samma gäller när axelsömmen förlängs och/eller kombineras med sänkning av ärmhålsdjupet.
Är det tänk att jag ska försöka lista ut det? Eller finns det några knep eller tips?
Hoppas någon förstår vad jag menar!
FashionFool är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-01, 20:03   #2
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Nej, jag förstår inte alls din fråga. Har aldrig hört talas om bicepslinjen.

När jag läste mönsterkonstruktion i Linköping hade vi boken Öberg/Ersman för damkläder som grundkonstruktion för ärm och som anpassades individuellt. Sen hade vi utdrag ur böcker med otroligt många gamla och nya ärmar. Vi klippte upp grundmönstret och lade till på alla möjliga sätt och kunde få till mycket varierande ärmkullar och nederkanter.

Boken Creative Cutting av Diana Hawkins finns på Linköpings universitetsbibliotek. Tryckår 1986 och ISBN 0-460-04722-1. Den visar en del exempel på hur man kan ändra sitt ärmmönster för att få varierande former. Man får också se färgfoto av hur ärmen ser ut uppsydd.
Jag lyckades köpa ett begagnat ex. av boken i England via nätet.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-03, 13:40   #3
FashionFool FashionFool är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 44
Överarmslinjen menade jag!

Den boken har jag, tyvärr tycker jag inte att den ger särskilt bra genomgång av ärmar. Alltså vad som behöver ändras för att göra en storskjortas ärmkulle och sänkning av ärmhålsdjupet. Har hittat bloggar som skriver att ärmar är bland det svårare att hålla på med, vilket jag måste hålla med om.
Så modeller är inte problemet utan snarare hur man ska gå till väga för att passa modellens ärmhål.

Väldigt svårt att förklara som sagt!
FashionFool är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons