Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-10-31, 21:23   #1
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
Unhappy Vilsen

Jag känner mig vilsen, och hoppas att jag kan få goda råd här på sysidan.
Jag går just nu på Önnestads folkhögskol, textil, där vi har sömnad,mönsterkonstruktion,väv, bild och form. Min dröm är att öppna egen butik eller atelje, men jag vet inte vad och hur jag ska göra. Jag tänkte mig att Malmö tillsärarakedemin skulle ge mig mycket, så jag ska försöka söka dit. Är det något mer jag bör studera innan jag kan öppna eget? När det kommer till studier är jag begränsad till Skåne. Hur mycket bör jag studera? Är det svårt att öppna eget? Hur går jag tillväga? Det är ju en dröm, men det är lite skrämmande också, att jobba helt själv, eller kan man öppna tillsammans med någon?
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-31, 22:01   #2
lövkillen lövkillen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 231
Du frågar "är det svårt att öppna eget?".

Här i ditt fall betyder "öppna eget" att betala hyra. Du har redan sytt fina plagg. Börja får betalt för dem, då har du startat eget.

Du behöver inte ha en lokal som du betalar hyra för, för att kunna driva in pengar. Med dina kunskaper kan du byta ut ordet "Hobby" från "din sida" till "arbete". Du kan helt enkelt börja ta det du gör på allvar och få betalt för det du syr.

Lycka till!
lövkillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-02, 12:37   #3
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
Tack for ditt svar!
ja jag har tankt i dom banorna, att salja hemmifran. Men jag vet inte hur jag ska borja. Ska jag sy upp olika saker och sedan forsoka salja det, eller ska jag ta emot bestallningar liksom? Jag vet ju inte heller vad som saljer och inte saljer.
Jag har en bra hemsida, som jag har, dar jag kan lagga upp saker till forsaljning, men har inte lagt upp nagot annu, mest for att jag inte riktigt vet vart jag ska borja liksom. Jag alskar att sy, men just nu vet jag inte vad jag ska sy helt enkelt. Jag antar att jag bor skaffa in lite olika monster, skriva ner vad jag vill sy som jag kan salja, kopa in tyger och borja producera. Typ? Jag har haft manga tankar om allt mojligt att sy, allt kostar ju dock pengar att inskaffa. Vet inte heller vilka priser som ar bastm, hur raknar man ut det?
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-02, 15:22   #4
lövkillen lövkillen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 231
Du har redan sytt väldigt fina plagg, om man bedömer det som du hängt upp här på din sida.

Föreslår att du syr lite olika plagg och sedan hänger ut bilder på de på din sajt väldigt fort. Du kan också göra reklam för din sajt, där du bor.

Skaffa tyg kan man göra väldigt billigt. För 25 kronor köpte jag 8 meters tyg som annars kostar runt 70-100 kronor metern. Det ver en person som ville bli av med det tyg hon hade beroende på ålder.
lövkillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-02, 15:45   #5
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
tack, jo att hitta nagon som saljer billigt ar svart, jag har letat lange och mycket. jag brukade kopa av nagon pa tradra, men hon har salt sa mycket nu, sa hon har inget jag ar intresserad av langre.
Men jag ska forsoka folja de tips jag fatt av dig, tack sa mycket!
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-02, 16:49   #6
lövkillen lövkillen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 231
Det gick inte att skriva dig PM. Jag skickade ett för en timme sen, men tror inte att det kommit fram. Varför det?

Senast redigerad av lövkillen den 2011-11-02 klockan 17:08.
lövkillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-02, 23:15   #7
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Börja med det som hobbyverksamhet - då behöver du inte skatta som företagare och kan få tillbaka pengar om du inte tjänar så mycket.
Att sy upp saker i förväg är svårt - de som är beredda att köpa egensydda plagg vill ofta vara med och bestämma hur de ska se ut.
Ofta fest och brudklänningar eller andra mer specialicerade plagg - vanliga kläder kan man ju köpa billigt överallt.

Ett bra tips jag fått är att du är din egen reklampelare. Sy till dig själv och syskon/vänner m.m. och använd och få ut din egen design så att folk ser den och blir intreserade. Tex sy något häftigt/snyggt i present till någon eller till ett speciellt tillfälle där många får se plaggen = fler potensiella kunder.

Vad gäller utbildning så kan man aldrig få för mycket...
Malmö Tillskärarakademi är bra om man inte har så mycket mönsterkonstruktion sedan innan, men de har inget stort fokus på sömnaden...
Om du är seriös med att starta eget företag så borde du försöka ta gesäll i relevant klädtyp (klänning/dam/herr). då får du ett bevis på din kunskap och en kvalitetsgaranti för dina kunder.
lycka till
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-03, 14:13   #8
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag funderar om "Stajl by malmö" finns kvar. Det var/är ett slags nätverk för desigeraspiranter, dock inte bara textil.
kolla också upp affärer som drivs av en grupp människor,
ordna en utställning med dina modeller, vattentornet? var med på marknader, välj dem dock med omsorg!
När det gäller utbildningar, glöm inte bort Köpenhamn
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-04, 20:51   #9
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
Tack for tipsen. (men kopenhamn, jag forstar ju inte ens danska lol, men kanske vart att kolla upp det?)
marknader har jag lange funderat pa, men man ska komma pa vad man ska sy och sedan hitta en marknad man gillar.
stajl by malmo har jag aldrig hort forut, jag far googla upp det.
tack an en gang for tipsen =)
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-05, 18:24   #10
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Jag föreslår att du tittar lite på din marknadsföring och på omvärldsbevakning. Du måste se till att människor känner till dig och du måste lyssna på marknaden. Det finns några böcker på biblioteket. Jag har sett en som handlar om att starta eget inom konfektion och mode i USA. Företagarklimatet hos dem skiljer sig nog lite från vårt svenska företagsklimat men du kan kanske få ut något av den eller en liknande bok ändå. På nätet finns det fler. Om du ändå går till biblioteket så kolla efter en bok om gerillamarknadsföring... dvs, billig marknadsföring som inte kostar dig skjortan. Det finns massor med böcker i ämnet men du kan börja med den.

Orientera dig också i sociala media - kan och vill du skriva så är en blogg bra... men tänk på att den ska representera dig som kreatör och företagare. Använd den inte som privat dagbok. Det du skriver måste intressera dina läsare/kunder. De måste få något värde (kunskap, underhållning) av att lägga tid på att följa dig. Detsamma gäller facebook. I alla fall om du inte begränsar dina facebookläsare till närmaste kretsen. Du kan skapa en extra facebooksida som representerar din skapande verksamhet även om du ännu inte har ett företag. Det ger ett seriöst intryck. Lägg tid på att få det snyggt och glöm inte att uppdatera. Ta dig också tid att surfa runt och hitta andra som gör det du vill göra och följ dem - e-handel, fysisk butik, nyhetsbrev, blogg, facebook, twitter. Google Alerts kan du använda för lite omvärldsbevakning. Du kan bevaka produkter, företagsnamn, egennamn och brancher, allt efter intresse.

Du skulle kanske ha nytta av att orientera dig i företagarkonsten. Kolla på Almi, Tillväxtverket och verksamt.se på nätet. Det finns fler som hjälper till vid företagsstart men du hittar dem via de andra. Gå på de informationsdagar som anordnas av dem och på bibliotek. Det är gratis. Du får tips och träffar andra som också funderar och får kanske en lite klarare bild av vilka möjligheter som finns och hur du kan gå till väga.

Skaffa en pärm och börja samla på komponenter (idéer, kontakter, fakta...) till ditt företag.

Jättemycket lycka till! (jag funderar också..)


ps.
...och så tänk på att du inte får ha startat företaget innan om du vill ha arbetsförmedlingens startaegetbidrag. ...och det är inte långvarigt så gör så mycket förarbete som möjligt innan du ansöker om det. ds.

Senast redigerad av dreamcatcher den 2011-11-05 klockan 19:03.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-07, 19:37   #11
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
Hej igen

Vet inte om någon kommer läsa detta, jag har nu påbörjat en företagskurs, fick köpa en bok till detta, och ska nu i två veckor läsa om hur man startar ett företag. boken är knepig, mycket jag inte förstår där, samtidigt som att jag nu börjar fundera mer ingående på hur jag vill ha mitt företag. affärside har jag, planer håller jag på med. skapade en hemsida, som jag betalar för varje månad, köpte mig ett domän namn, och håller nu på att inskaffa lite tyger för att sy mindre saker av, som jag ska sälja på sidan, för att kunna synas på marknaden. jag kommer ha skrädderi men även sy till hemsidan och marknader.
Det svåra är prissättning.Skrädderiet vet jag redan vilka priser jag vill ta, går som lärling i ett skrädderi just nu. det är dock nysömnaden som jag inte blir riktigt klok på, för jag är rädd att ta för mycket?
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 21:07   #12
curedolly curedolly är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 2
Prissättning är så himla svårt... Etsy har en ganska bra formel som de rekommenderar folk som säljer sina grejer där - kanske intressant för dig också! Här finns den: http://www.etsy.com/blog/en/2012/a-s...ing-your-work/
curedolly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 22:21   #13
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Du kan inte konkurrera med HMs sömmerskor i Bangladesh så sätt pris som är rimliga för dig som hantverkare i Sverige. Vill de inte betala det så handlar de ändå på H&M.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons