Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-10-21, 21:36   #1
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Hur får man gulnade lakan fräscha igen??

Har precis tvättat en omgång lakan och såg då att dom ser gräsliga ut!!! Det är vita lakan med blå rutor och speciellt örngotten är gulnade = inte alls fräscht!!

Någon som har ett bra tips på hur man får bort det?? Kan tillägga att det är lakan av hög kvalité i väldigt mjuk och skön bomull och jag har tvättat dom i 60 grader enligt tvättrådet.

Kanske det finns något husmorstips?? Jag vågar inte lägga dom i klorin för då försvinner väl alla blåa rutor....suck... Och jag vill inte slänga dom för dom är nästan nya....
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-21, 21:47   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Varför tror du de blivit gula? Har du tvättat dem tillsammans med något annat?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 09:39   #3
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Dom har nog gulnat av hud och svett och hårnötning.

Prova Vanish
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 13:09   #4
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Citat:
millsing skrev: Visa inlägg
Jag vågar inte lägga dom i klorin för då försvinner väl alla blåa rutor....suck... :

Du kan visst använda klorin.
Om du tvättar dom i maskin så har du i klorinet i maskinen.
Du ska hälla i klorinet när maskinen har börjat fylla på vatten.


Jag gör alltid så och det fungerar alldeles perfekt.

Oftast när det är bomullsplagg som lakan vissa underkläder, strumpor och handdukar så använder jag förtvätt och på ekonomi. Då kör jag klorinet i förtvätten. Naturligtvis tillsammans med tvättmedel
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 13:51   #5
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Nej du skall inte använda klorin då bleker du ju även de blåa rutorna samt att det är miljövidrigt!

Om det är bomull så tycker jag att du skall prova Vanish Oxy Action båden en och kanske flera ggr om det skulle behövas. Tvätta gärna dem i hett vatten 60 grader eller mer till slut.

Flytande galltvål är också bra att använda om det är hudavlagringar osv. Du tvättar alltså med den tvålen i maskin, läs instruktionerna noga. Jag tror du hittar det på Granngården.
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 15:58   #6
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Varför inte köra en gång på 95 grader? Det gör jag när jag tröttnat på mediokerheten.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 16:45   #7
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Jag har hittat galltvål på Clas Ohlson också :-)

Förresten, någon som har koll på vilka kemikalier som Vanish består av? (med tanke på att klorin är miljövidrigt...)
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 17:15   #8
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Citat:
Ann1e skrev: Visa inlägg
Nej du skall inte använda klorin då bleker du ju även de blåa rutorna samt att det är miljövidrigt!
.
Nej, Om man kör i maskin under tvättprogrammet och använder ca 1 dl så bleks inte det blå.
sen är Klorin inte miljövidrigt. Det är en skröna tyvärr. men det är viktigt att man använder det på rätt sätt.

Se tidigare diskussion om ämnet


Jag gjorde detta inlägg för nästen två år sedan. Den 26 oktober 2006.

-------8<-------


Natrium och Klor är starkt bundna till varandra i vår naturliga miljö, kallas för koksalt och finns i alla världens hav.
När man har använt Klorinet så frigörs syret (O) och återförs som vanlig syrgas till luften. Den övriga produkten är vanlig koksalt och där har du dina grundämnen. Alla tre. Natrium (Na), Klor (Cl) och Syre(O). Sodium hypochlorite (NaClO)

Natrium (Na) är en alkalisk metall som är väldigt instabil i vanlig miljö och förvaras oftast i fotogen. Skulle den komma i kontakt med vanligt vatten så brinner den med en gul flamma.

Klor (Cl) är en halogen (gas) Den har aldrig funnits i fri form i naturen. Där den vanligast finns är i Natriumklorid. (vanligt salt)
Han som upptäckte det hette Karl Wilhelm Scheele 1775.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 18:16   #9
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Det där med klor...

Efter att ha gått 4,5 år på kemitekniklinjen på chalmers skulle man ju lätt kunna tro att man kan allt, men så är tyvärr inte fallet. Det här är dock en intressant fråga och givetvis måste det googlas lite! Följande framkom:

* Ja, efter att NaClO, som är det aktiva ämnet i klorin, oxiderat fläcken så avges syrgas och NaCl, dvs vanligt koksalt.

* Dock, eftersom saker sällan fungerar precis som tänkt, så bildas även klorgas och klorerade kolväten i små mängder. Klorerade kolväten ska man i allmänhet akta sig för, och det har visat sig att vid blekning med klorin bildas cancerogena varianter. (se wikipedia, Hypoklorit)

* Ett av det sätt varmed natriumhypoklorit produceras kräver stora mängder kvicksilver, vilket sällan eller aldrig är bra.

* Även om kloret förekommer naturligt i koksalt (som ju som bekant är korrosivt, tack vara klorets reaktivitet) så försvårar det hantering av avloppsslam, som det ju faktiskt hamnar i när det spolas ner i avloppet. Bara för att ett ämne är naturligt förekommande behöver inte det betyda att det är nyttigt.

* Och i allmänhet, klor är mycket reaktivt, klorerade kolväten är svåra att bryta ner och ackumuleras ofta i system (kroppen, naturen..) samt är sällan nyttiga. Tänk PCB, DDT... (Höjer samtidigt ett varningens finger för det numera frekvent förekommande sötningsmedlet sukralos, vilket råkar vara ett klorerat kolväte.)

* Många bäckar små... blir till en himla massa klor i avloppsvattnet!


Lite av detta finns att läsa mer om i följande länkar:

http://brantvall.web.surftown.se/Fri.../blekmedel.pdf

http://publications.lib.chalmers.se/...text/72647.pdf


Min kontenta blir: Blek inte lakanen med klorinnehållande blekmedel!

Jennie
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 19:38   #10
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Tack Morrflickan

Allt det där visste jag inte men jag visste att det var farligt.

Annette
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 19:58   #11
Legava Legava är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 37
Ett gammalt husmors knep som fungerar på bomullsväv och framför allt lin som fått gulnad och rostfläckar är att lägga dom iblöt i filmjöl kanske svårt om det är ett stort lakan .Låt ligga ett dygn och tvätta som vanligt sen.OBS det funkar bäst med gammal filmjölk fast det luktar
.
Legava är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 20:04   #12
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag ställde frågan om du vet varför eftersom du skriver att de är rätt nya. Då tycker jag det låter konstigt att de blivit gula så snabbt. Jag skulle gå tillbaka med dem om det inte är så att du råkat tvättadem med något som färgat dem.

Om du inte går tillbaka med dem och inget av de tips du redan fått hjälper så kan du ju alltid färga dem.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-23, 07:31   #13
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Kan det vara så att det är som met en del vita strumpor att lakanen är färgade vita? Att det gula som kommit fram är tygets ursprungsfärg?
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-24, 19:43   #14
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Jag har löst problemet!!

Testade med en tvätt i 95 grader och vanligt tvättmedel och det funkade bra. Ska köra dom en gång till och sedan är nog problemet borta. Inga kemikalier i onödan alltså.

Förmodligen har vi nog sovit FÖR gott i lakanen....

Tack för alla era tips!! Som vanligt är sysidan nr.1 när det gäller samlade kunskaper.....!!!

Trevlig hösthelg - och håll i hatten!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons