Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-04-13, 13:22   #1
karro54 karro54 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 24
Jag ska visst sy en klänning... Hjälp!

Jag ska sy en klänning till min syster. Det är ett vintagetyg vi hittat, 70-talsgrönt med oregelbundet mönster. Jag har aldrig sytt en klänning förut så jag behöver lite hjälp och kommer nog behöva mer...

http://www.tradera.com/Stuvbit-tyg-r...0908_127871729

Problemet är att mönstret vi hittat på en ärmlös klänning kräver kantband vid ärmhål och ringning. Men tyget räcker inte till det om man måste klippa det 45 grader mot trådlängden. Hur gör jag då? kan jag köpa ett grönt kantband? I satin eller bomull när klänningen inte är i något av det?

Hur tolkar jag detta? Ska trikåtyger klippas på helsnedd också?
För fasta/vävda tyger som klipps på helsnedd: 2 klänningslängder. Tänk på att om du vill göra klänningen längre än mönstret kan det bli nödvändigt att skarva klänningen, eftersom den då inte går ut på tygbredden. För färdigstickade/trikåtyger: 1 klänningslängd.
karro54 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-13, 14:17   #2
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Ja du kan köpa färdiga kantband - ta med en provbit av tyget till tygaffärn så hjälper dem dig där att hitta bästa materialet. Jag skulle nog ta bomull men det är svårt att säga utan att se o känna på tyget.

Är du helt säker på att du inte kan få ut kantbanden på tyget? i tillklippnngsplanen på mönstrena så brukar de alltid vara lite negativa (jag får alltid tyg över).
Du kan även skarva dina egna kantband och sy ihop flera mindre bitar till rätt längd.

Du kan även tillverka en egen infodring (en sorts dubblering av hals/ärmhål) och sy i istället för kantband.

Nej trikåtyger ska klippas ut rakt på tyget,(i trikå behöver du inte den extra stretch som blir när man klipper på snedden).

Är ditt tyg vävt eller stickat(trikå)?
Av beskrivningen på Tradera så fick jag för mig att det är ett vävt tyg med lite stretch i. Då ska du lägga ut det på skrådden/sneden enligt beskrivningen, för att ta tillvara på stretchen/fallet som blir när man klipper på skråddden.

Fast det verkar inte heller vara ett tvång att klippa delarna på snedden i vävt tyg. Lite svårt att veta utan att veta modellen på klänningen. Men om det är knäppning/blixtlås i klänningen så brukar det gå bra att klippa efter trådraken.

Lycka till med projektet - det blir säker kanonfint.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-13, 14:23   #3
karro54 karro54 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 24
Tyget ser vävt ut men det är stretchigt åt alla håll så då borde jag ju kunna klippa rakt.

Hur gör jag en infodring? Är det de som brukar vara på min dotters velourklänningar upptill? Jag har tittat på det och funderat på om jag skulle kunna göra så...
karro54 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-13, 14:32   #4
karro54 karro54 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 24
Om jag syr med infodring måste jag ha foder då?
karro54 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-13, 16:33   #5
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Återigen, jättesvårt att svara på utan att veta hur modellen ser ut.
Det borde absolut gå att klippa tyget rakt (om det finns nån form av knäppning på klänningen).

Vet ju inte hur velorklänningarna är gjorda men, infodrigar brukar vara ca 4-6cm breda (mönsteret kopieras från känningens mönstedelar) och vändsys mot hals och ärmhål som en kantavslutning. Oftast så brukar hals och ärmhålsinfodringen sitta ihop/vara en del (fram+bak).

Man kan ha foder som börjar i nederkanten på infodringen om man vill (blir lite mer fint/dressat med foder), men beroende på tyg och modell så brukar det inte behövas.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-18, 20:21   #6
karro54 karro54 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 24
Talking

Såhär blev klänningen! Jag är jättenöjd, det är först klädesplagget jag gjort!
Bifogade bilder
 
karro54 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-18, 20:26   #7
karro54 karro54 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 24
Min första klänning!

Sydde en klänning igår kväll till min syster. Det är mitt fösta klädesplagg. Och jag är stolt över det, min syster är också väldigt nöjd!

Senast redigerad av karro54 den 2011-05-19 klockan 05:14.
karro54 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-20, 16:39   #8
mrsgreen mrsgreen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 3
Wow vilket fint mönster och vad bra det blev!
mrsgreen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-20, 17:24   #9
BodilN BodilN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 470
Bra gjort!
BodilN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-20, 18:38   #10
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Hej Karro!! Den du köpte tyget av är nog helt grön av ilska. för du har ju gjort något enastående fint. som hon ratade . din syster är säkert jätte glad att hon fick en så trendig klänning av dig . kram helena
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-22, 07:17   #11
karro54 karro54 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 24
Tack! Men jag hade kunnat sy den utan er hjälp!
karro54 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons