Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2015-04-20, 19:47   #1
ubbe65 ubbe65 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2014
Inlägg: 16
Tvätta

Hej. Undrar hur jak kan tänka. Jah har ett tätvävt bommullstyg "Etaproof" som skall vara mycket vindtätt och även stå emot en del rägn innan det blöter igenom. Enl uppgift skall det enbart handtvättas och skall heller inte torktumlas. Vad är det värsa som kan hända om tyget tvättar ett par gånger i 60° och tumlas?
Varför jag frågar är för att jag funderar på att tvätta tyget innan jag börjar sy med det och föreställer mig att det kan vara fördel om det krymt lite innan för att det färsdigsydda plagget skal hålla storlek sedan.
//Ubbe
ubbe65 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-20, 21:36   #2
PernillaFe PernillaFe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 40
Klipp av ett hörn och prova?
PernillaFe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-21, 13:06   #3
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
"dimensional stability" är bara specificerat för 30 graders tvätt i alla fall, inte för högre temperatur.

http://www.stotzfabrics.ch/outdoorst...EtaProof_E.pdf
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-21, 13:08   #4
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Eftersom tyget är vattentålig, kan det vara behandlat med något vattenavvisande medel som kan tvättas ur, särskilt om du tvättar på högre temperatur. Torktumling allmänt sliter på tyget, så det skulle inte jag göra på ett tyg som jag ska sy ytterkläder och som måste hålla längre och väl. Eller kan jag erkänna på en gång att jag inte stor fan av torktumlare över huvudtaget Undantag är tyg behandlat med Teflon, för Teflonbeläggning "återställs" efter tvätten i varm torktumlare.

Provtvätta en liten bit, som du mäter före och efter och se, om den krymper och hur den ser ut och känns efter tvätten. Visserligen kan man köpa vattenavvisande medel som kan appliceras på tyget, om det förlorar egenskapen.
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons