Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-02-22, 20:21   #1
daggdroppe daggdroppe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 17
Question Huskylock s15, elasticiteten försvann!?

Jag satt just och sydde en klänning till min dotter då elasticiteten i sömmen plötsligt försvann på min overlock (Husqvarna huskylock s15). Först så blev sömmen hoppig och såg då att den gula nåltråden hoppat loss lite mellan trådspänningsrullarna (eller vad de nu heter?), rättade till det och tittade över de andra trådarna och allt såg bra ut. Sömmen blev helt plötsligt slapp efter det (måste jag kanske justera om den igen med trådspänningen? Har aldrig sett att den gjort sömmen så hoppig innan när trådpänningen varit fel.)

Sen när jag skulle sy en annan del av klänningen så försvann plötsligt elasticiteten i sömmen. Tittat i instruktionsboken och googlat men hittar inget om det.

Någon som kan ha någon idé om vad som kan ha gått snett?
daggdroppe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-22, 21:25   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Gör en storstädning av maskinen. Dra en grövre tråd mellan trådspänningsbrickorna. Sök efter trådrester, tygbitar och damm som kan ha fastnat under stygnplåten.

Trä om alla trådar på maskinen.

Och byt nålarna.

Har du sytt i en knappnål eller är knivarna skämda. Dåliga knivar gör att maskinen matar sämre och kan sy konstiga stygn (har varit ute själv för det). Lämna in knivarna hos en professionell knivslipare så blir dom som nya. Det brukar kostar ett par tior stycket, om du lämnar dom utan mellanhänder. Det är bra att ha en extra uppsättning knivar så man har friska att ta till när dom lägger av.

Gör detta innan du börjar att skruva på inställningarna som tidigare har fungerat.

O
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-23, 12:16   #3
daggdroppe daggdroppe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 17
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Gör en storstädning av maskinen. Dra en grövre tråd mellan trådspänningsbrickorna. Sök efter trådrester, tygbitar och damm som kan ha fastnat under stygnplåten.

Trä om alla trådar på maskinen.

Och byt nålarna.

Har du sytt i en knappnål eller är knivarna skämda. Dåliga knivar gör att maskinen matar sämre och kan sy konstiga stygn (har varit ute själv för det). Lämna in knivarna hos en professionell knivslipare så blir dom som nya. Det brukar kostar ett par tior stycket, om du lämnar dom utan mellanhänder. Det är bra att ha en extra uppsättning knivar så man har friska att ta till när dom lägger av.

Gör detta innan du börjar att skruva på inställningarna som tidigare har fungerat.

O
Tack för ditt svar. Maskinen är helt ny så knivarna lär väll inte vara dåliga redan? Har inte sytt i något annat än trikåtyg med den.
daggdroppe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-23, 13:11   #4
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Matas tråden av från alla konerna som den ska? I bland snor tråden in sig i "loopen" på trådställningen och då blir det stumt. Ligger tråden rätt mellan trådbrickorna. Om den ena tråden hade hoppat ur så kanske den kommit fel, jag hade problem med min s15 att se var tråden skulle gå och fick den fel mellan maskinen och brickan en gång, inte bra.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 11:48   #5
daggdroppe daggdroppe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 17
Jag har trätt om den och kunde inte se då att något låg fel och jag har ju sytt en del redan på den och är rätt säker på att trådarna legat rätt så att säga.

Jag har nu trätt om alla trådar, kollat så att nålarna sitter som de ska, den ena satt längre ner och nästan lite löst trots att jag vet att jag dragit åt den innan, så jag drog åt den igen iaf, jag har gjort rent maskinen där jag kommer åt, har inte tagit av stygnplåten ännu men det får jag väll göra om det inte hjälper.

Jag tycker att sömmen blivit bättre, men inte helt bra ändå så misstänker att något ännu är fel. Den är fortfarande inte så elastisk som innan.

Drar mig lite för att byta knivarna för jag hittar inga instruktioner för hur man gör, den ena kan jag räkna ut med den andra som sitter mer dold vet jag inte hur jag ska göra med. Förstår att jag någon gång måste göra det såklart.

Får försöka se om jag kan byta nålarna också och se om något kan ha fastnat mellan trådrullarna.

Usch sånt här känns så himla trist. Speciellt eftersom jag just kommit igång och syr riktigt mycket med. =(
daggdroppe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 18:08   #6
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Ofta när maskinerna krånglar beror det på att maskinen är felträd eller att det sitt skräp i maskinen.
Testa att trä maskinen med olika färger, följ gärna färgerna som finns i manualen. Provsy så ser du vilken tråd det är som krånglar.

Ofta är nålarna omjämna och ska var det. För upp dom ända upp så långt det går. I en overlock behöver nålarna bytas ofta, särskilt om du använder vanliga symaskinsnålar. Dom slits snabbt av dom höga hastigheter som en overlock kommer upp i. För som är inte tillverkade för att sy så snabbt.
Dåliga nålar kan ställa till det. Det är inte alltid som man ser att nålarna är dåliga med blotta ögat.

Overlocker behöver städas ofta minst efter varje projekt. Knivarna gör att dom är riktigt dammsamlare. Ett bra hjälpmedel är datadammugaremunstycke (finns på Biltema för runt en 50-lapp) bra både till datorn, overlocken m.m.

Jag tror att du behöver ta bort stygnplåten och städa under den. Misstänker att du hittar något där som kan störa.

Även damm runt knviarna. Kan störa så att maskinen inte matar ordentligt.

Rengör med en grövre luddfri tråd mellan brickorna vid trådspänningen.

Även om man trär rätt själv så lever symaskinen ett eget liv och kan ibland själv flytta på trådarna så att dom hoppar ur sitt läge.

Får du ingen ordning på maskinen så gå till din säljare och be om hjälp. pÅ nya maskiner finns det garantier och var inte rädd att utnyttja dom.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-28, 15:54   #7
daggdroppe daggdroppe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 17
Tack för alla svar! De var toppen! Jag gjorde om trädningen och sådär och upptäckte att en av trådarna verkar vara av lite sämre kvalitet, så "knutar" på den och tror att det var det som strulade till det hela. Nu verkar den sy som den ska igen. =) Däremot hoppar den tråden ur trådspänningsbrickorna ibland...? Och då blir det tokigt. Sömmen blir då slapp.
daggdroppe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons