Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-04-25, 18:54   #1
kypert kypert är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 53
Question kanske dum fråga, eller intressant....

jag har en undring.
jag håller på att sticka en jumper, stickar med rundsticka. stickar alltså runt -inte fram o tillbaka.
nu ska jag börja med ökningar i sidorn för ärmarna.(det är korta ärmar, där maskor läggs upp i slutet av varvet)!hm. måste jag dela på stycket då o sticka fram o tillbaka? teoretiskt sett borde det väl gå att öka vid sidorna fortsätta sticka runt-??? eller tänker jag helt fel?
rätt spännande tycker jag.
jag tänker försöka i alla fall.
hälsninga monika
kypert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-25, 19:50   #2
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Först: Alla frågor är intressanta och aldrig dumma. Hur skulle man annars kunna utvecklas och finna på nya lösningar?

Vad står det i beskrivningen?

Jag tänker att du måste ju maska av maskor inunder ärmen. Vilket leder till att du får ett fram- och ett bakstycke på stickan efter det. Tänker du att du nästa varv lägger upp maskor som ska vara längst ner på ärmen så att du får fram- och bakstycke förenat av en maskkedja som du sen stickar vidare på?

Det boorde ju kunna gå eftersom "islandströjor" med mönstrat ok väl börjar stickas hela oket där.

Men jag funderar på om modellen kan ställa till det. En islandströja är ju rätt bylsig med måttlig passform. Håller du på med en lätt sommarjumper är den antagligen närmare kroppen i modellen och kanske att det blir trångt att lyfta armarna. Man kanske måste göra förkortade varv över ärmarna ibland för att det ska bli rörelsevidd.
Men här är jag lite grand ute och svävar och nån annan får tänka vidare.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-25, 20:14   #3
SvandisRos SvandisRos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 109
Islandströjor...

Citat:
Cessi skrev: Visa inlägg
Först: Alla frågor är intressanta och aldrig dumma. Hur skulle man annars kunna utvecklas och finna på nya lösningar?

Vad står det i beskrivningen?

Jag tänker att du måste ju maska av maskor inunder ärmen. Vilket leder till att du får ett fram- och ett bakstycke på stickan efter det. Tänker du att du nästa varv lägger upp maskor som ska vara längst ner på ärmen så att du får fram- och bakstycke förenat av en maskkedja som du sen stickar vidare på?

Det boorde ju kunna gå eftersom "islandströjor" med mönstrat ok väl börjar stickas hela oket där.

Men jag funderar på om modellen kan ställa till det. En islandströja är ju rätt bylsig med måttlig passform. Håller du på med en lätt sommarjumper är den antagligen närmare kroppen i modellen och kanske att det blir trångt att lyfta armarna. Man kanske måste göra förkortade varv över ärmarna ibland för att det ska bli rörelsevidd.
Men här är jag lite grand ute och svävar och nån annan får tänka vidare.
Visst är det så att då stickar man ärmarna för sig, bålen för sig och sen stickar man allt tillsammans? Att bröst/hals/axlar stickas på samma sticka?

Jag har för mig att det är så man gör, inte att man stickar ärmarna och utökar till bålen.
SvandisRos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-25, 22:35   #4
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Jo, du har rätt. Man börjar nerifrån midjan på bålen och stickar upp till ärmhålen. Och så börjar man vid handlederna och stickar upp till ärmhålen. Och sen sätter man ihop det och stickar runt: framstycke, ärm, bakstycke, ärm, och sen om igen.

Jag tror det finns beskrivningar på t ex garnstudios hemsida som förklarar mer i detalj.

Som jag förstod din beskrivning så gör du som en islandströja, men dina ärmars "fåll" sitter ända uppe vid ärmhålet. Det jag då ville uppmärksamma dig på var att jag tror det är viktigt att ha lite vidd i ärmarna så att man inte blir ihopbunden i sitt rörelsemönster pga tröjan. Eftersom islandströjan sitter så löst i sig själv blir det inga problem i den, man ryms att röra sig "inuti" den innan den måste följa med i rörelsen.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-26, 12:20   #5
kypert kypert är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 53
Cool

jag är ingen hejare på att bifoga länkar o så. men det är ur tidningen "inspiration S 18". www.coatscrafts.com
garnet är aventisto o modellen S 1804. damtröja.
jag har stickat flera tröjor med "hela kitet" på runsticka som ni beskriver. men denna modellen är lite annorlunda.ärmarnas maskor läggs upp på stickan o ingår i fram/bakstycke.....
jag har lagt ihop bakstycke o framstycke o stickar runt istället.o jag undrar om man kan fortsätta en bit till med att sticka runt. senare måste jag sticka var sida för sej- tyckte bara frågan var intressant- HUR tidigt man måste gå över till fram o tillbaka stickning.
roligt att höra tankar o ideér från mer kunniga stickare.
tack
kypert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-26, 15:26   #6
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
http://www.coatscrafts.se/NR/rdonlyr...pS18_LoRes.pdf
är närmaste adressen.
Det är en pingvinärm som vi säger som var med på 80-talet. Och den har sin ärmsöm på ovansidan ärmen.

Jag hittade inte själva beskrivningen, men jag antar att man ökar hela raddan av ärmmaskor på en gång. Och sen börjar ärmhålet i yttersidan av de ökningarna på en gång. Då borde du kunna sticka runt ända fram till varvet innan ärmökningarna. Samtidigt funderar jag på om det blir god hållbarhet i "skarven". Kanske du ska dela mellan styckena några varv ner och då öka en maska i var sida att sy ihop med så att det är förberett för det när sen ärmen kommer.

De andra funderingarna om konstruktion jag haft tidigare antar jag att du och andra läsare förstår inte alls fungerar på den här konstruktionen.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-26, 16:00   #7
kypert kypert är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 53
Thumbs up

precis. det var pingvinärm-ordet jag sökte. min dumma fjolle.
jag har kommit fram till samma slutsats.jag har stickat runt fram till ökningarna börjar. nu stickar jag fram o bak separat.

tack för tankeutbyte.
hälsn monika- som ska åka till vävstugan nu.
kypert är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons