Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-10-20, 23:19   #1
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Immiga bilrutor

Eftersom här hänger så många rediga kvinnor med bra svar på det mesta, så slänger jag ut en fråga som håller på att få mig att gå fullständigt bananas!

Hur fanken blir man av med den där liksom feta, immiga hinnan på insidan av bilrutorna? Den som på morgonen tar typ tio minuter för fläkten att få bort, och som gärna fryser till så att man får skrapa även på insidan vissa dagar?
Jag har provat med fönsterputs och trasa, funkar inte. Det liksom bara gnider ut hinnan och tar inte bort den.
Det har varit likadant i nästan alla mina bilar, oavsett märke, och den jag har nu är bara några år gammal så det verkar inte ha med årsmodell heller att göra.
Och jag har inte kunnat hitta nåt bra sätt heller, fast det är många som har samma problem.

Kan nån här kanske hjälpa mig? *hoppas*
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-21, 09:02   #2
avsl09091600 avsl09091600 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 34
Det är trafikfilm (avlagringar från vägbanan och avgaser m.m) som sätter sig som en fet hinna på insidan, prova med en skvätt t-röd i putsvattnet,det löser det mesta. Lycka till!
avsl09091600 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-21, 09:14   #3
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Det bästa du kan göra är att ta diskmedel och ättika till rutan. Yes är perfekt och löser fettet. Försök om möjligt att använda en skrapa istället för att gnugga rutan torr. Får du ränder kan du efter putsa med fönsterputs.

För att slippa imman i framtiden så kan du gå på macken och köpa en speciell duk som heter Imduk. Den lägger en film på rutan och förhindrar imbildning.

Sen, försök att inte dra in så mycket fukt i bilen. Sparka av snön från skorna!

Har du varmgarage och kör ut i kyla kan du få imma på rutorna också. Bäst är att ha bilen ute med en motor och kupevärmare. Sen får man inte flåsa för mycket i bilen, det ger kondens på rutan det med

Vad jag kunde komma på så här en söndagmorgon.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-21, 17:25   #4
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 300
Man kan köra med AC på på vintern också. Den drar ut fukten ur luften på bilen väldigt effektivt.

Parkerar man bilen länge så kan en torrboll vara fiffigt.

//Kaja
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-21, 18:28   #5
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Tack för era bra svar!

Jag ska prova att lösa upp hinnan med t-röd eller ättika, ska se vad som finns hemma.
Imduken har jag provat, men den funkade ju inte när hinnan redan var på plats. Nu ska imman bort, och sen ska rutan preppas med Imduk! Och kanske en torrboll sen för att förebygga.

Sysidan är en helt fantastisk sökmotor, alla svar man behöver finns ju här!
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-21, 22:01   #6
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Kan du få tag i Veidecs produkter så har dom ett fönsterputsmedel som är helt suveränt!
Det heter Multiglass eller nåt sånt.
Vi har fått bort oljelager som låg på alla rutorna i bilen efter ett "smärre haveri" på automatlådan (oljan kokade) då såg vi ut som i seriernas värld med ett stort oljerökmoln efter oss och inne i bilen...
Vi försökte med det mesta för att få bort oljan men inget annat än multiglass bet på den
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons