Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-08-26, 15:13   #1
quandisa quandisa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 11
Question Svårt att välja overlock?

Jag har alltid klarat mig bra utan overlock tidigare, men nu när jag har börjat sy i finare tyger och min vanliga maskin klarar inte det med mina "nya" höga krav.
Funderar starkt på att skaffa mig en overlock, men det är en sån djungel av märken och olika sorter.
Vilken är det bästa märket och typ på overlocken?
Men inte att glömma pris skillnaderna det är på alla.
quandisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-31, 00:56   #2
Singer-Marta Singer-Marta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 76
Hej,

Samma problems. Vill, beslutat mig för en overlock nu.

Men kan inte bestämma mig vilken? Jag kan ingenting om detta!

Finns hjälp att få?

M V H

Marta
Singer-Marta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-04, 11:46   #3
quandisa quandisa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 11
Hjälp mig att välja overlock.

Jag formulerade mig kanske lite dåligt, eftersom att ingen har svart
Eller kanske är det fel ställe att få hjälp på, vad vet jag???

Men jag skulle gärna vilja höra vilka ni använder er av, märken.
quandisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-04, 12:13   #4
avsl09091600 avsl09091600 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 34
Gå in i forumet för overlock och läs, det har varit massor med trådar om att välja overlock och eftersom behov och krav är så himla olika från person till person så är det alltid svårt att råda i dessa frågor.
Jag har precis idag beställt en Husqvarna s15 för det var den som jag fastnade för och som uppfyllde mina behov (och sen hjälper det ju inte att man är lite Husqvarna-freak för övrigt). Äger redan en Elna L4 men utan instruktionsbok är det inte så lätt att klura ut hur en overlock fungerar så därför tog lusten till en ny maskin över med mer finesser och fler valmöjligheter. Så tänkte jag - lycka till i ditt sökande.
avsl09091600 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-04, 12:42   #5
perlemor perlemor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 140
Jag är väl oxå "Hq-freak"... Min overlock är en Hq905, som jag haft i 5 år och den är jag supernöjd med! Syr massor på den...
Om det sen är den bästa, så är det nog en smaksak, tror jag... Jag föredrar Hq, medan det finns andra som säkert föredrar något annat....
Du får nog helt enkelt gå in i en symaskinsaffär och jämföra skillnaderna där. Gissar att du kommer få en massa tips här om olika märken/ modeller, så du kommer iaf inte bli klokare...?

Hoppas du hittar vad du söker, det är så himla kul att sy på overlock, för det blir så fina kanter!
perlemor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-04, 15:25   #6
quandisa quandisa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 11
Citat:
Pyttelottan skrev: Visa inlägg
Gå in i forumet för overlock och läs, det har varit massor med trådar om att välja overlock och eftersom behov och krav är så himla olika från person till person så är det alltid svårt att råda i dessa frågor.

Saken är den att jag har försökt läsa i forumet, men inte hittat nått. Kanske har kollat på fel eller något.
Klart man har olika behov, men lite vägledning är aldrig fel

Bella
quandisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-05, 07:44   #7
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Förstår precis vad du menar;

1. Vilken budget har du?
2. Vilka sömmar vill du kunna sy (bara 4-trådars overlocksöm eller täcksöm också)?
3. Har du plats för en eller två maskiner (täcksömsmaskin för sig kan vara praktiskt men tar mer plats)?
4. Har du behov att kunna köpa till pressarfötter? Kolla i förväg vilka tillbehör som finns och som kan vara intressant.
5. Vilka nålar kräver maskinen? Dyra specialnålar som är svåra att få tag på eller standardsortiment?

Försök sedan komma iväg till en återförsäljare och provsy!

Själv har jag en kombinerad från Singer och jag är riktigt nöjd med den! Motsvarande denna men äldre variant: http://www.singer.se/Produkter_details_14t967dc.htm

Lycka till!

Senast redigerad av mariatherese den 2009-09-05 klockan 07:46. Anledning: kom på en sak till
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons