Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-03-01, 18:37   #1
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Question Fristående spets

Jag hade tänkt att för första gången ge mig på att skapa egen fristående spets. Jag vet att man måste se till att tråden låser sig själv för att få det att fungera. Är det någon som gjort egen fristående spets som kan ge lite tips och knep? Eller vet någon sida där man beskriver vad man ska tänka på?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-01, 20:42   #2
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Har du ngn bild på hur detta ser ut?
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-01, 22:16   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Fristående spets eller Freestanding lace på engelska är maskinbroderier som man broderar upp på vattenlöslig plast. Det finns hur mycket mer eller mingre snygga grejer ute på nätet (mest fula enligt mig). Jag ser en potensial till att göra kul grejer men hittar inte det jag vill ha så då får man göra själv.

Här är en bild på några exempel:
Bifogade bilder
 
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-01, 22:32   #4
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Vackert! Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, men jag vet att det tidigare har förekommit ngn diskussion i forumet om detta eller liknande.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-02, 07:26   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Nja de diskussioner som varit tidigare har handlat om hur man broderar ut dem och det är inte mitt problem. Jag vill ha tips på hur man konstruerar dem. De som frågat tidigare har inte fått svar men man måste ju fråga igen.

Ni som broderat ut spetsbroderier hur byggs broderiet upp?

Om jag förstått rätt så syr maskinen först en massa raksömmar där konturerna ska vara. Ovanpå en smalsicksack, sedan raksöm igen och till sist satängsöm. Stämmer det? Det är satängsömmarna men hur är det med de tunna mer nätliknande delarna, nån som vet?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-02, 08:21   #6
cmtandersson cmtandersson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 107
Knäpp som man är har jag ibland suttit och stirrat på motivet när jag broderar för att se hur det är uppbyggt... Har inte broderat så mycket spets men en ljuslykta blev det för ett tag sedan. Och det nätet var uppbyggt av raksöm som korsade varandra åt tre olika håll.

Så, rent teoretiskt, borde det funka om man bygger upp nätet med raksöm och ramar in det på sättet som du beskriver. Men jag har själv aldrig testat att göra sånt här på egen hand.
cmtandersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-02, 08:43   #7
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Tack Cristina med din och andras hjälp via mejlen ska jag nog kunna testa att göra något. Återkommer när jag testat lite.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-02, 15:24   #8
barwin barwin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 278
Bara en fråga i anknytning till detta:
Jag har en "sy-simulator" i ett av mina mac-program. Jag kan alltså "sy ut" mina brodyrer gång på gång i datorn. Det använder jag mycket för att se vilka gratisbrodyrer som är användbara och också se hur mina egna blir.
Jag trodde det fanns i andra program också.

Jag kan alltså skärskåda lace gång på gång tex. Har lärt mig mycket på det viset.
Hälsningar
En nyfiken Barbro
barwin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-02, 15:49   #9
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Ja det har ju jag också, varför tänkte jag inte på det. Tack för påminelsen. Måste bara hitta ett gratis broderi att kolla på...
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-04, 10:28   #10
BirgittaW BirgittaW är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 59
Hej
Jag har frågat ett antal ggr om hur man gör, men inte fått något svar eller svar som inte fungerat. Nu har jag forskat lite på olika håll och kommit fram till följande.

Först måste man konstruera en rutbotten som man gör av raksöm (en del program har någon automatisk funktion, inte Digitizer Pro som jag har), ytterkanten binder man ihop med en tjockare söm. Ovanpå detta konstuerar man sitt mönster. Gör man inte rutbotten i botten så kan man inte brodera på plast som man löser upp i vatten.

Lycka till!
Birgitta
BirgittaW är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-04, 10:40   #11
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Tack för tipset! håller på och gör ett försök men det tar nog ett tag innan det är klart, har lite annat att göra klart först.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-06, 14:42   #12
HelenR HelenR är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 108
Nu måste jag bara fråga! Har tittat på bilderna av de otroligt vackra broderade sakerna i denna tråd flera gånger. Brudkroman/diademet! Armbandet! De är helt otroliga! Dessa om något kan få mig att börja med fristående spets!! Om jag förstår diskussionen rätt är det ingen som har dessa mönster - stämmer det? Annars, var kommer bilderna ifrån? Jag skulle vara intresserad att köpa mönster just på dessa. Kan nån hjälpa mig?
HelenR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-06, 14:50   #13
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
De flesta bilderna är tagna från Secrets of Embroidery och kan även köpas därifrån. Jag har handlat material från dem och det gick utmärkt så det borde inte vara några problem att handla broderier. De har hur mycket broderier som helst till salu.

Här är armbandet:

http://www.secretsof.com/content/1234

Brudkronan:

http://www.secretsof.com/content/1691
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-09, 11:37   #14
HelenR HelenR är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 108
Nu har jag köpt och laddat ner mönster på bilden. Nu gäller det bara att hitta tid och tålamod för att för första gången prova FSL broderi. Tack för hjälpen!
HelenR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-09, 12:03   #15
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Va kul, hoppas man få se ett resultat senare
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons