Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-10-20, 14:32   #1
egustav3 egustav3 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 24
Mellanfoder kappa

Har någon tips på hur man syr i ett mellanfoder (typ thinsulate)
mellan yttertyg och foder? Syr man fast det i yttertyget eller fodret. Eller hänger det löst som en lös "kappa i kappan"?
Tänkte göra den riktigt varm med ett quiltat foder + mellanfoder, men det kanske blir för klumpigt?
egustav3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-21, 13:48   #2
SaraSiv SaraSiv är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 67
Hej

När jag sytt kappa har jag (enl rekommendation från sykurs) lagt mellanfodret under yttertyget och sedan behandlat dessa som ett lager tyg. Tänk efter om du verkligen behöver mellanfoder i alla delar, det kan bli väldigt tjockt i krage, slag, ärmslut och fåll. Det blir lättare att pressa om det inte är så tjockt. När det gäller pressen tycker jag att ett varmt strykjärn ger bra reslutat men alla mellanlägg klarar inte så hög värme, pressduk är suveränt!
Det är kul att sy kappor!
SaraSiv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-22, 16:13   #3
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Jag har sytt en kappa med tjockt mellanfoder. Yttertyget var kraftig poplin. De råd jag har att ge angående det är att du tvättar tygerna först så att de "krympt klart" innan du syr ihop dem. Jag rekommenderar också att du låter kappa med foder hänga ut sig ordentligt på en galge innan du syr fållen. Annars blir fållen fel om det skulle vara så att de kanske töjer sig olika.

Jag har också sytt en jacka med yttertyg i ull och två mellanfoder - tunt vindtätt/vattenavvisande och stickad ull. Den stickade ullen fastnade fint på den lite mattare baksidan av det vindtäta. De luddiga fibrerna liksom fäste sig själva. Det två tygerna gick att behandla som ett. Jackan är väldigt varm och smidig.
Den stickade ullen är avsedd som foder till stickat... men äventyrlig som jag är så provar jag gärna andra användingsområden. Jag har tidigare fodrat en cocktailklänning i siden med det (för att inte frysa ihjäl i urringat och kortärmat) och det blev bra.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-24, 15:01   #4
SaraSiv SaraSiv är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 67
@ dreamcatcher:

Var har du fått tag i stickat yllefoder?
SaraSiv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-24, 20:13   #5
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Citat:
SaraSiv skrev: Visa inlägg
@ dreamcatcher:

Var har du fått tag i stickat yllefoder?
Gårda textil, Göteborg. De har vitt och svart - en tjockare och en tunnare variant. Handtvätt. ...men jag har kört det i maskin på handtvättsprogram i tvättpåse med ulltvättmedel och det gick bra. Det är glest stickat med tunt, luddigt garn. Formbart. Värmer bra. Menar man riktigt allvar kan man ha det dubbelt.
En av mina absoluta favoriter!
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-24, 21:00   #6
SaraSiv SaraSiv är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 67
Tack för tipset! Gårda har det mesta.
SaraSiv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-26, 08:59   #7
egustav3 egustav3 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 24
Tack för tipsen. Nu skall jag ut och jaga tyg.
egustav3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-01, 09:31   #8
Eloem Eloem är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2011
Inlägg: 5
Jag funderar också på mellanfoder till kappan som jag ska sy. Har tänkt ha ett snyggt stormönstrat bomullsstyg ytterst, därefter bävernylon, sedan svalaste istoppstäcket från IKEA (polyester) alternativt ett tunnare polyesteristoppstäcke och sen teddy innerst på kroppen och glansigt tyg i ärmarna istället för teddyn.Kan det bli tillräckligt varmt? Det blir kanske för tjockt? IKEAtäcket är ju tjockt medan det tunnare täcket är på några millimeter i tjocklek. Att jag funderar på att använda IKEAtäcket beror på att vi har så'na i överflöd hemma och det är ju bra om de kommer till användning. Kanske ska skippa teddyn och ta blankt foder innerst i hela kappan? Kan det räcka? Har dock teddy hemma.
Eloem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-01, 10:36   #9
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Citat:
Eloem skrev: Visa inlägg
Jag funderar också på mellanfoder till kappan som jag ska sy. Har tänkt ha ett snyggt stormönstrat bomullsstyg ytterst, därefter bävernylon, sedan svalaste istoppstäcket från IKEA (polyester) alternativt ett tunnare polyesteristoppstäcke och sen teddy innerst på kroppen och glansigt tyg i ärmarna istället för teddyn.Kan det bli tillräckligt varmt? Det blir kanske för tjockt? IKEAtäcket är ju tjockt medan det tunnare täcket är på några millimeter i tjocklek. Att jag funderar på att använda IKEAtäcket beror på att vi har så'na i överflöd hemma och det är ju bra om de kommer till användning. Kanske ska skippa teddyn och ta blankt foder innerst i hela kappan? Kan det räcka? Har dock teddy hemma.

Det beror lite på vilken modellen. Ska du ha lite vidd i "kjolen" så kan täcket - om det är lite stelt nästan fungera som krinolin. Inte vad man vill kanske... men det beror ju på hurdant täcket är. Det kanske inte alls blir så. Jag vet inte... kn det lossna ludd får teddyn? Tänker på om du exvis har en vit blus under och så blir den alldeles dammig av teddyn. Jag kanske svamlar nu men jag skulle kolla för säkerhets skull.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-01, 13:30   #10
Eloem Eloem är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2011
Inlägg: 5
Tack för svaret. Det får nog bli så att jag klipper yttertyget i lakan till att börja med även om det är lite tunnare än det tyg jag tänkt använda och så nålar/tråcklar jag ihop det med olika kombinationer av fodertyg och går ut och känner ifall det blir för kallt eller ej ifall det går. Då börjar jag med de billigaste tygerna så får jag se efterhand vad som behövs och ifall det blir för tjockt. Har inte bestämt mig för modell än. Det är ett stormönstrat tyg så jag inte vill förstöra för mycket av motivet.En modell med utställd nedandel och krinolineffekten var kanske inte en så dum idé annars. Det tunnare istoppstäcket är ganska stelt.
Eloem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-01, 13:30   #11
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag tycker det låter tungt och klumpigt.
Stormönstrat yttertyg OK
Bävernylon, försök hitta ett tunnare tyg som håller mot blåst och väta för jag antar att det är därför du vill ha just bävernylon.
Jag känner inte till Ikeas täcken men du kan mycket väl ha ett täckstickat foder i kappan även i ärmarna eftersom de nu är tunna,
Teddyn skulle jag sy en väst av som är avtagbar att använda vid speciellt kalla dagar
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-01, 13:36   #12
Eloem Eloem är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2011
Inlägg: 5
Tack för tipsen. Jag känner också att det finns risk att det blir för tungt och klumpigt. Speciellt teddyn är tung. Avtagbar väst i teddy var alls ingen dum idé.
Eloem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-03, 21:49   #13
undine undine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 97
Vad för tyg är bra att ha i en kappa?
Stoff & Stil är den enda tygbutik i Malmö där jag bor och de har ylletyger för 300 kr metern vilket är lite mycket om man ska ha ett par meter till en kappa.

Hur har ni gjort?
Man vill ju inte frysa...
undine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-04, 15:13   #14
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
Citat:
punsch skrev: Visa inlägg
Vad för tyg är bra att ha i en kappa?
Stoff & Stil är den enda tygbutik i Malmö där jag bor och de har ylletyger för 300 kr metern vilket är lite mycket om man ska ha ett par meter till en kappa.

Hur har ni gjort?
Man vill ju inte frysa...
Jag har köpt tyger från wilunds i borlänge. När jag senast köpte tyg gjorde jag det hos Nilssons som var samma ägare tror jag, men de har stängt nu står det på hemsidan. Jag betalade kanske nästan 300kr metern och då var det 100% ull varav 20% av det var kashmirull. Annars är det ju tyvärr billigare att köpa en ulljacka på HM än att sy själv, om man nöjer sig med 80% ull och resten plast.

http://www.wilund.se
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-04, 15:42   #15
undine undine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 97
Citat:
oliva skrev: Visa inlägg
Jag har köpt tyger från wilunds i borlänge. När jag senast köpte tyg gjorde jag det hos Nilssons som var samma ägare tror jag, men de har stängt nu står det på hemsidan. Jag betalade kanske nästan 300kr metern och då var det 100% ull varav 20% av det var kashmirull. Annars är det ju tyvärr billigare att köpa en ulljacka på HM än att sy själv, om man nöjer sig med 80% ull och resten plast.

http://www.wilund.se
Tack för svaret och länk! Ja, då är det som jag misstänkte, man får lägga det priset på ull. Det är så himla svårt att hitta snygga kappor så man får väl köpa det om man vill ha en perfekt jacka I guess.
undine är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons