Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-11-23, 23:38   #1
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Fråga om trådspänning

Jag har ett problem med min symaskin och det är att sömmen nästan alltid blir dålig på undre sidan, som att det skulle vara nåt problem med undertråden.

Ibland blir det bättre av att jag trär om maskinen (några gånger...) men ibland verkar det som att inget hjälper. Har funderat om jag har fel trådspänning och har testat att ändra det fram och tillbaka, men det enda som hittills hjälpt är att trä om maskinen.

Skulle sy lite ikväll och fick inte sömmen att bli bra fast hur många gånger jag trädde om. Har börjat fundera om det kanske är nåt problem med trådspänningen.
Har haft maskinen på service i vårast, men fastän jag uttryckligen sa att det är problem med "baksidan" av sömmen så har jag en stark känsla av att reparatören endast gav maskinen nåt slags "grundservice" dvs, ungefär blåste dammet ur den... Och problemet med sömmen kvarstår.

Försökte nu testa trådspänningen då jag trädde i tråden och drog helt enkelt i tråden efter att jag ändrat trådspänningen från 0 till 9, dvs. högst och lägst på min maskin. Men jag tyckte inte att jag kände någon skillnad. Det var alltså lika lätt att dra i tråden oberoende vad jag ställde in den på. Ska det vara så?
Har för mig att jag ju nog borde märka av att jag ändrat trådspänningen då jag drar i tråden på det sättet. Kan det vara nåt där som är glappt?

Och går det i så fall att fixa det själv på nåt sätt? Har inte lust att gå tillbaka till reparatören som inte verkade kunna sitt jobb... Hade jag kommit mig för tidigare hade jag ju gått dit och krävt att han kollat igenom maskinen en gång till, gratis, eftersom han ju inte verkade att alls ha kollat på det som jag lämnade in den för.
Inte betalar man väl heller för en biltvätt om man lämnat in bilen för att få ringarna bytta... Men ja, det är ju för sent att gnälla om det nu mer.

Så vad tror ni? Vad kan felet vara, och går det att fixa det själv?
Ens en temporär lösning hade varit bra, eftersom jag har en del jag behöver ha sytt tills söndag, hinner knappast få maskinen servad tills dess, även om jag velat...
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-24, 07:40   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Går tråden min ordentligt mellan brickorn. Sitter det damm eller något annat skräp där. Ta en bit ovaxad tandtråd eller bit luddfritt garn och dra mellan brickorna.
Städa maskinen, ta bort allt damm du kan nå under pressarfotbrickan och vid spolhuset. Damm och trådrester kan ställa till det.

När du trär om så glöm inte trä om undertråden också. SE till att tråden sitter ordentligt i skåran.

Trasig nål kan också ställa till det med trådspänningen.
Byt den, testa även nål från ett annan förpackning. Det händer att nålar kan vara felaktiga.

Var om inget hjälper var inte rädd att gå tillbaka, till reperatören. Du har ju betalat för att maskinen ska fungera, och ge dig inte med mindre.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-24, 09:20   #3
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Man kan behöva justera undertrådsspänningen också, Det är en liten skruv som behöver dras åt, även här kan det vara bra att regelbundet ta bort damm. man kan ev behöva en liten stjärnmejsel.
Övertrådsspänningen slår inte till förrän man sänkt pressarfoten, det kan vara förklaringen till att du inte upplever nån skillnad när du testade.
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-24, 09:21   #4
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Kolla om du har garanti på servicen
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-24, 10:13   #5
aaaaaa aaaaaa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 447
Här kan du se hur du kollar om det är undertråden det är peoblemet....43 sec in i filmen... http://www.youtube.com/watch?v=TaH9yB7XUBk
aaaaaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-24, 11:43   #6
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Tack för alla hjälpsamma svar! Ska försöka mig på lite egen service nu och se om jag får det att bli bättre.

bila: Jo, jag trär om undertråden också. Men ska testa att byta nål. Det kan ju hända att den blivit slö eller sned!

syfantasten
: Tänkte inte på att trådspänningen "fungerar" först efter att man sänkt pressarfoten! Får testa pånytt nu.
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-24, 19:08   #7
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
Jag lånade en billig maskin som sydde fult på baksidan så jag tog upp spolkapseln och skruvade med nageln på skruven på spolkapseln och satt tillbaka och då var problemet löst. Prova det ifall du inte redan gjort det.
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-24, 22:12   #8
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Jo, tror det kan vara så att problemet sitter i undertråden någonstans... För nu då jag "joxat" lite så blev detnog bättre. Tog upp maskinen undertill och blåste bort lite damm och trädde om trådarna x antal gånger och trixade lite med trådspänningen och fick det till sist att se rätt OK ut. Men det är ändå nåt som inte riktigt är som det ska med undertråden.
Min maskin är dock en sådan modell som inte har någon spolkapsel utan undertråden sätts rätt i ett "bo" under/framför pressarfoten. Misstänker lite att det kanske bara är nåt fel på modellen helt enkelt, dvs. att då den inte har någon spolkapsel så blir det kanske bara inte lika snygg söm...
(Har en Brother PS 55)
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-24, 22:52   #9
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Lägger Du undertråds-spolen åt rätt håll.
Går tråden in ordentligt i skåran

Det kan finnas lite damm i den skåran, ta en tandtråd eller lite grövre tråd och dra fram och tillbaks.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-27, 23:21   #10
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Har du testat med en annan undertrådsspole? Det händer ju att undertråden inte blir bra spolad och det syns inte alltid så tydligt för blotta ögat. Det kan också hända att själva spolen är skadad, då kan det bli alla möjliga underligheter med sömmen.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons