Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-10-07, 15:00   #1
bubbelpop bubbelpop är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 29
Bara jag som inte fixar dreggellappar?

Jag blir så frustrerad. Sonen är i stort behov av dreggellappar och jag beställde ett mönster från gekkoshop.no och tänkte att det skulle bli en enkel match, men icke. Det blir helt enkelt inte bra. Finns det något knep som jag inte känner till? Kollade Gekkos tutorial och gjorde så men det hjälpte inte heller. Kniv uppfälld eller nerfälld? Hur jag än försöker passa kanterna vill övertyget vecka sig mot slutet och att sy de runda hörnen går bra ibland men oftast inte. Har säkert sytt sex st misslyckade dregglisar nu. Hjälp!
bubbelpop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-07, 22:23   #2
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Kniv?

Jag satte kantband på en bit plastad frotté. Först ytterspår. Sen gjorde jag den delen som är in mot barnahalsen och då lämnade jag sisådär 2 dm kantband löst i var ände för att knyta med. (Ihopsydda var för sig förstås.)
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-08, 08:30   #3
bubbelpop bubbelpop är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 29
Tack för svaret!

Ja, alltså kniven på overlocken. Tror jag rett ut det nu men jag får nog öva en del. Kom på att det är lättare att sy i de snäva svängarna med 3-trådig söm istället för 4-trådig så jag ska testa det.
bubbelpop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-08, 21:17   #4
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Varför krångla till det och inte använda en vanlig maskin?

(Fast vad vet jag som inte har nån overlock?)
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-09, 10:17   #5
bubbelpop bubbelpop är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 29
Citat:
Cessi skrev: Visa inlägg
Varför krångla till det och inte använda en vanlig maskin?

(Fast vad vet jag som inte har nån overlock?)
Du har rätt, svängarna blir helt klart enklare i en vanlig maskin men jag tycker det är snyggt att sy ihop avig mot avig så att sömmen syns och det blir inte lika bra i en vanlig.
bubbelpop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-09, 10:48   #6
albasmormor albasmormor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 314
Håller med Cessi.

Förvisso går det mycket snabbare med overlock men tycker ibland att overlocken är överskattad.

Syr i stort sett allt på min gamla Singer från- 60 talet.

Från baddräkter/underkläder till balklänningar och fodrade kappor.
albasmormor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-09, 13:54   #7
bubbelpop bubbelpop är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 29
Jag ska nog testa på vanliga maskinen men då vändsyr jag dem. det borde väl räcka att göra det med vanlig raksöm va?
bubbelpop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-09, 16:34   #8
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Jag förstår inte allt krångel.

Man tar plastad frotté. Och så sätter man på kantband i halsen med långa "stroppar" så det går att knyta. Klart!
Ett lager tyg alltså.

Fast för finishens skull gör man sån kantbandning även runt "ytterkurvan" och den gör man först så att ändarna döljs av "innerkurvans" kantbandning.

Är man enkel utav sig tar man vitt kantband. Vill man piffa till det så tar man färgade band.

Vändsy?
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-09, 16:56   #9
bubbelpop bubbelpop är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 29
Citat:
Cessi skrev: Visa inlägg
Jag förstår inte allt krångel.

Man tar plastad frotté. Och så sätter man på kantband i halsen med långa "stroppar" så det går att knyta. Klart!
Ett lager tyg alltså.

Fast för finishens skull gör man sån kantbandning även runt "ytterkurvan" och den gör man först så att ändarna döljs av "innerkurvans" kantbandning.

Är man enkel utav sig tar man vitt kantband. Vill man piffa till det så tar man färgade band.

Vändsy?
Fast med dreggelscarf/dreggellapp menar jag en scarf som är sydd i två lager tyg, ex. fleece och trikå och som har tryckknappar alt. kardborre i nacken. Den ser ut som en scarf. Det är en sådan jag vill sy och där jag inte riktigt får till det men övning ger säkert färdighet.
bubbelpop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-09, 17:29   #10
Mavae Mavae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 110
Om du rundar till spetsen mitt fram blir det lättare att få snyggt. Jag har också vändsytt halsringningen, på vanlig maskin, och sedan overlockat ihop resten. Du väljer själv hur lång ner mot "sidorna" du vill vändsy. Testa och se vad som blir snyggast.

Plastad frotté är enkelt, men jag valde också bort det eftersom den av mina som varit stordregglare blev så irriterad på huden.
Mavae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-10, 08:02   #11
albasmormor albasmormor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 314
Om du syr på vanlig maskin så tänk på att använda någon form av stretch söm om tyget är trikå.

På min gamla maskin finns inga sådana finesser utan jag använder smal Zig Zag
albasmormor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-10, 09:21   #12
Lysmaskan Lysmaskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 252
Citat:
bubbelpop skrev: Visa inlägg
Jag blir så frustrerad. Sonen är i stort behov av dreggellappar och jag beställde ett mönster från gekkoshop.no och tänkte att det skulle bli en enkel match, men icke. Det blir helt enkelt inte bra. Finns det något knep som jag inte känner till? Kollade Gekkos tutorial och gjorde så men det hjälpte inte heller. Kniv uppfälld eller nerfälld? Hur jag än försöker passa kanterna vill övertyget vecka sig mot slutet och att sy de runda hörnen går bra ibland men oftast inte. Har säkert sytt sex st misslyckade dregglisar nu. Hjälp!
Hade samma problem när jag sydde...så gav upp och satte kantband...
Lysmaskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-10, 10:05   #13
Edvina Edvina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 385
Jag har sytt dregellappar.
Vändsydde med en bindsöm och på rätsidan sydde jag sedan en söm med trestegssicksack precis i kanten runt hela.
Bifogar en bild:
Bifogade bilder
 
Edvina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-10, 10:44   #14
bubbelpop bubbelpop är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 29
Citat:
Mavae skrev: Visa inlägg
Om du rundar till spetsen mitt fram blir det lättare att få snyggt. Jag har också vändsytt halsringningen, på vanlig maskin, och sedan overlockat ihop resten. Du väljer själv hur lång ner mot "sidorna" du vill vändsy. Testa och se vad som blir snyggast.

Plastad frotté är enkelt, men jag valde också bort det eftersom den av mina som varit stordregglare blev så irriterad på huden.
Tack för tipset! Ska försöka göra så, ska även trixa lite med mönstret tror jag.
bubbelpop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-10, 10:46   #15
bubbelpop bubbelpop är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 29
edvina: snygg!

Man får göra det som är smidigast för en själv och jag orkar inte sitta och experimentera hur länge som helst. Man vill ju inte att allt tyg går åt till övning.
bubbelpop är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons