Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-05-03, 08:44   #1
bubbelpop bubbelpop är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 29
Unhappy Konstiga stygn. Hjälp!

Har en Brother NV-10a som jag köpt ganska nyligen. Har sytt en del och nu krånglar raksömmen, på undersidan ser den bra ut men på översidan blir den mest som ett sträck. Sömmen verkar normalstark men den ser för jäklig ut.
Dammade av där undertråden sitter (en hel del damm där) och har pillat på trådspänningen för övertråden men inget hjälper. Jag har även bytt nål och testat men sömmen saknar fortfarande stickningar på ovansidan, blir som ett rakt streck bara. De första stygnen bli ok men sedan strecket igen.

Vad kan det vara för fel? Det är ju säkert inget allvarligt men så tråkigt när man vill sy fina stygn och inte kommer tillrätta med problemet.
bubbelpop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-03, 11:16   #2
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Det låter som trådspänningen är fel. Antingen är övertråden spänd för för hårt, eller så är undertråden för lös. Jag tror problemet sitter i undertråd/spole.
Det är noga att du verkligen sätter i undertråden rätt. Håll ett finger på spolen så tråden verkligen kommer runt den lilla piggen/fingret eller vad man nu ska säga till höger (tror det är så det ser ut. Har ingen symaskin framför mig nu, tar ur minnet...). Det kan också vara själva undertråds-spolen som är dåligt spolad.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-03, 13:59   #3
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Förresten, kolla övertrådens spänning också, att den "släpper" som den ska, så det inte är något som trasslat till sig där.
När pressarfoten är upp ska du kunna dra i tråden (dra bakåt, i den riktning tråden naturligt ligger innan du börja sy) och det ska bara vara lite motstånd. När du sedan fäller ner pressarfoten ska motståndet öka kraftigt. (Du ska inte "tvinga" tråden då, utan bara känna efter.)
Om det verkar kärva även när pressarfoten är uppe, trä om övertråden. Kanske prova en annan tråd också.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-04, 08:46   #4
bubbelpop bubbelpop är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 29
Tack för svaret!

Igår rengjorde jag igen där undertråden sitter men jag lyckades tyvärr inte få bort stygnplåten men jag tog bort det damm jag kunde se i alla fall. Efter det såg sömmen lite bättre ut men jag ska kolla mer ikväll.
bubbelpop är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons