Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-12-21, 19:28   #1
Aimony Aimony är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2007
Inlägg: 19
Panduros "T-shirt Transfer"

sitter och kollar i anduros senaste katalog och hittade något som kallas t-shirt transfer, som uppenbarligen ska göra det möjligt att få utskrivna tryck på även mörka tyger. Någon som har testat detta och vet hurpass bra det egentligen är? Håller trycket eller börja det blekna/flagna? Fungerar det bara på typ bomullstyger eller andra tyger oxå? tacksam för svar /Josefin
Aimony är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-21, 19:52   #2
DowncastEye DowncastEye är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 11
Jag har använt både transfer för mörka och ljusa färger från panduro. Om jag själv får säga det så föredrar jag t-shirt transfern för mörka. Jag tycker att trycket blir bättre, men det är vad man själv föredrar.

Jag har bara testar det på bomull, men jag vet att den till mörka tyger klarar av lite stretch. Jag har märkt att trycket har flagnat av lite på mitt ena tryck, men det kan jag skylla på mig själv. Jag strök inte tillräckligt fast trycket. Men jag har strykit innan också, men då har det hållt i minst 20 tvättar (har inte riktigt koll på hur många) innan det började synas i kanterna.

Det viktigaste är att stycka fast trycket ordentligt, och när man väl har gjort det så sitter det.
DowncastEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-21, 20:11   #3
Aimony Aimony är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2007
Inlägg: 19
okej, tack så jättemycket
Aimony är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-29, 16:30   #4
emilia emilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 362
Vad använde du för papper som skydd ovanpå när du tryckte på mörk t-shirt? Jag har provat vanligt papper och mönster papper, men båda fastnar när jag ska ta bort det.

Senast redigerad av emilia den 2008-12-29 klockan 16:44.
emilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-29, 17:17   #5
emilia emilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 362
Jag löste det själv, använde bakplåtspapper och då gick det galant . Synd bara att jag hann förstöra en t-shirt, men kanske pappret på ovansidan går bort i tvätten.
emilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-29, 22:32   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag har använt transfern för mörka tyger. Använder aldrig de för ljusa eftersom jag i princip aldrig använder vit tyg och trycket blir fel så fort man har annan färg.

Men jag måste säga att det lätt spricker om det är lite stretch i tyget. Även om man styker ner det. Om man stryker för mycket så blir det genomslag av tyget och trycket "försvinner ner", får färg/blir suddigt och det vill man inte.

Så det är bättre på lösa plagg. Plagg som sitter åt funkar inte.

Man kan testa själv, ta tyget du vill ha, stryk på provbit. Dra i tyget så mycket du behöver dra i det.. Tänk på att när man drar på sig figurnära t-shirt (även sådana som inte sitter som korvskinn utan bara sitter figurnära) så töjs det ut medan man klär på sig. Då brukar det spricka. Värst är det om trycket är klippt ut i former, då blir de som har inåtvända spetsar spricka upp lättare. Om det är en cirkel eller rektangel så spricker det inte lika lätt.

Så i kort, använd inte det här om du ska ha på figurnära kläder av trikå. Lösa t-shirts eller vävda tyger går bra.

Jag har funderat på om man stabiliserar baksidan med lite stryka på-mellanlägg som är utklippt lite större än trycket, stryka fast innan man sätter dit trycket. Kanske det hjälper till att inte låta tyget bli utsträckt när man tar på sig osv. Men då msåte det nog vara någonting som klarar tvätt och inte lossnar med tiden...

Förresten, slät tyg är alltid bättre än "spårig", dvs finare maskor.. större maskor gör att det spricker lättare också.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
panduro, papper, t-shirt, t-shirt transfer, tryck

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons