Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-05-06, 22:17   #1
T3zz T3zz är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 16
50-tals klänning på G, behöver hjälp!

Hej Hej alla sytokiga tjejer å killar!

JAg ska sy en 50-tals klänning (igen) lagom till den 26/5 (crusing i Trollhättan). Men jag behöver hjälp med en sak på denna klänningen http://T3ZZ.bilddagboken.se/index.ph...ZjdXJyaW1nPTY=
(hoppas bilden funkar). Ni ser att det är svarta "streck" runt om kring remsorna som går över magen å brösten. Hur gör jag det? Hoppas ni förstår vad det är jag söker för svar.

HA en trevli dag!!


/Tezz
T3zz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-06, 22:49   #2
Trulsan Trulsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 191
Jag skulle tro att de lättaste att göra är att sy på snedremsa runt kanterna. Ser ju ut som att det är lösa delar. Ett skärp och en kant upptill som ligger över livet. Trulsan
Trulsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-07, 00:31   #3
Banshee Banshee är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 149
Det ser ut att vara passpoaler, vilket nog också är det som blir snyggast om du vill sy liknande.

/Ingrid
Banshee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-07, 07:50   #4
T3zz T3zz är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 16
Det e lösa delar då man ska kunna förstora eller förminska midjan. med två knappar ha man löst det. med snedremsa: hur menar du då? jag har aldrig förstått det med snedslå är det samma sak?
Och passpoaler vad e d?

Jag har legat å tänkt inatt att kanske bara sy dit en svart remsa mellan två lager tyg. Alltså remsan har ju en fram å en bak sida å däremmelan sy dit svart tyg. Det e ju enkelt men blir det så snyggt?

Jag e tacksamm för alla tips!
T3zz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-07, 08:57   #5
Trulsan Trulsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 191
Snedremsa och snedslå är samma sak. Tyvärr kan jag inte med ord förklara hur man syr även om jag vet exact hur man gör. Dålig på att beskriva med ord de e jag de. Tror att man kan hitta en förklaring på nätet nånstans om hur man syr. Lycka till Trulsan
Trulsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-07, 10:19   #6
Banshee Banshee är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 149
Hej, en passpoal fungerar lite som det vekar som du funderat över.
De finns ofta på sport-väskor, bland annat, och är då som en tyg-klädd tub som aticker ut i en söm mellan två tygdelar.
Det är väldihgt svårt att förklara, känner jag.
Vid snabbt googlande är det här den bästa bilden jag hittade, knappast världens bästa, men det kanske är lättare att förstå vad jag menar.
http://www.conifer.nu/bilder/produkter/90/1.jpg

ofta består själva passpoalen av en tygremsa som är vikt över en smal snodd och sedan ihop-sydd, nära intill snodden, sedan sys den in i sömmen när man syr ihop styckena. Det finns speciella pressarfötter, men man klarar sig fint med blixtlås-fot, tycker jag.

Har för mig att det finns färdiga passpoaler att köpa också, vet att jag sett som varit tillverkad av en snedskuren svart satin-snedslå, det skulle nog kunna bli bra här, om du vill slippa göra själva paspoalen själv.

Men jag får nämna att det varken är enkelt eller jättesvårt. Det kräver lite pill och tålamod, som det mesta andra, speciellt om man inte sytt så förut och det rör sig om böjda stycken, vilket det ju är här.

Hoppas du förstått hur jag menat, inte världen enklaste att förklara sådant här via text. ^^

/Ingrid
Banshee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-07, 12:36   #7
T3zz T3zz är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 16
Ja ska testa mig på en passpoal. Men vad ska man använda för snodd, jag hade tänkt att göra någon form av passpoal men ja visst inte att det fanns ett namn för det. Men tackså jätte mkt för all hjälp ja lovar att det kommer ut en bild på klänningen både färdig och under projektets gång.

MVH
Therese
T3zz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-07, 16:04   #8
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Det finns tunn färdig passpoal i satin på vissa välsorterade tygaffärer.
Den var väldigt lätt att arbeta med.

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-07, 17:53   #9
Banshee Banshee är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 149
vill man inte köpa färdig så väljer man bara snodd utifrån hur tjock man vill att korven ska vara. Jag har använt allt mellan perisennsnöre till grövre bomulls-snodd.

/Ingrid
Banshee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-07, 23:13   #10
T3zz T3zz är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 16
Jag köpte tyg idag. Men det blir nog inget med remsorna över brösten och magen. Jag ska göra ett helt vanligt linne å sy ihop med kjolen ist. Jag glömde helt enkelt att köpa svart tyg som jag vill ha till snedslån. Jag har vitt men jag tycker det blir lite för juligt eftersom jag har rött till hela klänningen. Vi får se vad jag hittar på, jag brukar alltid krångla till det till mina projekt. MEn jag lärde mej något nytt iaf.

Så tack för alla tips, håll er uppdaterade på min klänning.

MVH
Therese
T3zz är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons