Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-04-02, 16:52   #1
midnattsgata midnattsgata är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4
"Stor" underkjol?

I sommar tar jag studenten och jag och pappa ska sy min balklänning, men vi har problem med underkjol.
Jag vill ha en sån stor klänning och då behövs ju en stor underkjol, alltså något sånt här:

http://www.mccallpattern.com/item/M3...ostumes&page=5

Skulle någon vilja hjälpa mig lite om hur det går till att sy en sådan underkjol, vad som behövs osv, innan jag köper mönster?

Tack på förhand.

(maila gärna istället för att svara här, kollar inte så ofta: midnattsgata@hotmail.com)
midnattsgata är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-03, 10:14   #2
Anna-Karolina Anna-Karolina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 111
Jag gjorde Simplicitys krinolin (se länk) för ett par år sedan. Vad du behöver är ett mönster, tyg, krinolinstål (en hel del), bomullsband och lite andra småsaker. Jag köpte allt, både mönster och ett materialkit från Farthingales i Kanada. Du kan skaffa materialet lite billigare genom att t ex beställa krinolinstål från England men det kände jag inte till då.
Det är inte så himla svårt att sy en krinolin egentligen om man har ett mönster, men det tar lite tid att klippa stålet osv.

http://www.farthingales.on.ca/simplicity_9764.php

Det låter spännande med den balklänning, vad blir det för sort?

Senast redigerad av Anna-Karolina den 2006-04-03 klockan 10:19.
Anna-Karolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-03, 11:20   #3
midnattsgata midnattsgata är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4
Jag hade tänkt göra en enklare variant av den här, inte lika mycket detaljer osv. Tyckte den var riktigt fin.

http://www.mccallpattern.com/item/M4...ostumes&page=3
midnattsgata är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-03, 12:45   #4
Anna-Karolina Anna-Karolina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 111
Ah, lite 1850-1860 tal. Om du vill se flera liknande mönster så rekommenderar jag:

http://trulyvictorian.netfirms.com/catalog/60cat.html

http://www.simplicity.com/index.cfm?...=57&startrow=1
Anna-Karolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-04, 07:42   #5
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Ett litet tips!
Gå in på Tradera och sök efter en säljare som har alias ca961.
Hon säljer mönster både till underkjolar och klänningar i stil med det du letar efter.
Det kommer nytt hela tiden så kolla ofta.
/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-04, 09:17   #6
Anna-Karolina Anna-Karolina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 111
Och om inte hon har så kan du höra med mig, jag har många av dessa mönster också som jag inte använt eller kommer använda..
Anna-Karolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-04, 10:00   #7
midnattsgata midnattsgata är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4
Jo, jag har varit inne på Simplicity förut och kollat mönster. Det var där jag fastnade för de där gamla klänningarna.
Men den andra sidan var grym, tack!
midnattsgata är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-04, 10:01   #8
midnattsgata midnattsgata är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4
Japp, det var där jag hittade till sidan med underkjolsmönster från början faktiskt. Hon säljer nu ett oanvänt mönster, sådant som jag hade tänkt köpa.
Fast det kostar lika mycket ungefär som det kostar på sidan, och jag ska ju ändå köpa ett klänningsmönster också, så får se hur det blir.

Tack iallafall.
midnattsgata är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-04, 10:51   #9
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Hej! Lycka till med balklänningen, det är verkligen värt symödan.

Vill dela med mig ett SÄKERHETSTIPS när det gäller KRINOLINSTÅL:

Om det sitter rullat omknutet med band så ska man göra så här när man öppnar/tar upp bandet:
Ha en stor tom golvyta framför dig och ordentliga skor och långbyxor och långärmat. Sträck fram armarna nedåt och knyt upp försiktigt och släng det hela framför dig.
Det sprätter upp "som ett ormbo" tills stålet har "slappnat av". Då ligger det som nån slags stort fågelbo på golvet, och då behöver man inte längre vara rädd för kroppsskador ;-)

Sen vidtar klippandet av lagom längder, det är bra att använda Tesa- eller gaffatejp för att linda om de skarpa hörnen och att skarva ihop till ringar.

Jag gick en gång på en kurs för teaterskräddare hur man syr historiska kläder, där fick jag lära mig det (och mycket annat).
Krinolinstål är väldigt "elastiskt" och nästan motsatsen mot det stålet som finns i t ex planchetter(en korsettdel).
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-04, 11:24   #10
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Hej Malin!
Nu har jag tittat ordentligt på de McCallmönster du hade tänkt dig. Klänningen ser ju fin ut!
Det är ett mönster på en bra underkjol med till klänningsmönstret också, men jag tror absolut inte att det är den som sitter under klänningen på fotot! Det KAN vara den, men isåfall sjunker klänningen ihop när hon har tagit tre steg.

För att få effekten på fotot måste det vara en krinolinunderkjol, som har ringar i sig som förstärkning. Du måste absolut inte ha krinolinstål för att det ska bli bra. Det blir jättefint med alla slags förstärkningsmaterial som är lite "fjädrande", t ex antennsladd i plast (som har en metalltråd i bägge kanterna). Jag ska kolla Claes Olson om de har sånt.
Är det någonj som har fler bra tips??

Däremot är vanlig Rigilene (plastfjädrar som är bra och enkla till att sätta i klänningsliv)för vekt för att använda i krinolin.

McCall underkjolsmönstret ser bra ut. Det behövs 22 yards med coated boning, dvs krinolinförstärkning. 1 yard är 92 cm.

Har du klänningen i siden eller annat "halt" tyg, då ska närmaste underkjolen vara i bomull, dvs. "matt" tyg. Annars gör du tvärtom. Detta för att det ska följa med vid rörelser, se vackert ut.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-04, 12:02   #11
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Ett annat "budget tips" om fjädrar att ha i krinolinkjol är avloppsrensband. Finns för 20-30 kr för förpackning om 9 meter. Det är lagom fjädrande och lagom hårt.
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-04, 12:29   #12
Anna-Karolina Anna-Karolina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 111
Jag har laddat upp en urgammal bild på min krinolin, definitivt inte en "snyggbild" (ostruken till tusen och underkjol var inte färdig) men den visar iaf hur en Simplicitykrinolin ser ut när den är klar..

Hoppas länken funkar:
http://www.sysidan.se/obj/photo/8/84...8cb4d9c9c6.jpg
Anna-Karolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-04, 12:59   #13
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Sanna- järnhandeln är det rätta för sybehör ;-D

Karolina- jättefin underkjol! Den ser väl inte så skrynklig ut!

Två tips till:

Man börjar sy klart underkjolen nerifrån. Midjan görs klar sist. Kjolen ska "balanseras":
När alla förstärkningar är på plats provar man (med rätt skor på) med ett löst midjeband som dras åt ovanpå det rynkade tyget.Man justerar tyget i midjan upp och ner tills ringarna är vågräta sett från alla håll. Provgå också gärna.Bra med medhjälpare! Så kan man dra ett streck med markeringspenna eller blyerts precis i nederkanten av midjebandet. Sen syr man så blir det bra.

Nästa tips:
När man ska sätta sig trycker man med bägge händerna inåt mot knäna, då ska allt sätta sig elegant om krinolinen är bra. Jag har för mig att det var bra om en av ringarna var precis i knähöjd.
Viktigt att prova detta.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-04, 15:05   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Anna-Karolina: din bild = jättefint tycker jag! Ser så fint ut, och korsett har du sytt den också? Skulle gärna vilja se fler bilder av den och om du använt mönster etc.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-04, 15:54   #15
Anna-Karolina Anna-Karolina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 111
Hej Helena, tack så mycket! Det är min syster som är på bilden (anneli linnea här på sysidan) och korsetten som hon hade på sig var den första hon sydde, en enkel Simplicity #9769 som var jätteenkel att sy. Bara ett lager tyg och endast skenor/ben i alla sömmar (om jag inte minns fel). Om man inte sytt en korsett förr så rekommenderar jag det mönstret eftersom det är väldigt enkelt och man lär sig grunderna. I mitt album kan du se två korsetter som jag sytt efter min första Simplicity, två korsetter från Laughing Moon, också ett ganska enkelt mönster som är lätt att få tag på.
Anna-Karolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons