Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2004-10-09, 10:33   #1
Livver Livver är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 1
Question 70-tals jeans

Hejsan! Är ny här, och letar efter lite info om hur man syr ett par sådana här jeans, 70-tals jeans alltså. Med hög midja, och vida ben.
Har hittat ett par gamla jeans, med hög midja, men vill ställa ut benen. Någon som kanske har ritningar till sånna här brallor och jag blir jätteglad! Eller om ni har gamla byxor som man kan kolla in.
Livver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-09, 16:27   #2
Melladh Melladh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 110
Om du bara vill göra om ett par gamla jeansben är det väl bara att skarva in kilar på vardera sidorna om byxbenen, för att göra dem utsvängda
Melladh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-09, 18:46   #3
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Hej.
Just det, skarva i kilar i sidsömmarna. Det var så gjorde man på 70-talet också.
Och så syddde man på ett broderat dekorband nertill på byxbenen.
/Anne-Marlen
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-14, 20:08   #4
hatte hatte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 99
Sy ett par V-jeans! Annars gör jag det själv :)

Du kan ju prova att sy ett par "V-jeans"! Vad är nu det för något? Jo, i början av sjuttiotalet kom jeansfabrikanterna på att man kunde sy framstyckena av jeans byxorna av två delar per sida/ben i stället för att som vanligt sy ett framben i ett stycke. Man fogade alltså i hop benen över knäna med en V-formad söm och V-jeansen var födda! Succé! Alla skulle naturligtvis ha sådana (det måste röra sig om hösten 1970 eller möjligen 1971..)Jag kommer faktiskt ihåg att jag som modemedveten sjuåring lyckades tjata mig till ett par av dessa tjusiga brallor av morsan, ett motstånd fanns dock då anmälningar till konsumentverket snart började ramla in och varningar utfärdades i dagspressen: knäsömmarna var dåligt utförda och lossnade, inget som imponerade på en kvalitetsmedveten småbarnsmoder alltså. Det struntade jag naturligtvis i när jag så småningom ståtade i ett par V-jeans (naturligtvis med utsvängda ben, stuprör och liknande hade vid den tiden en status som något absolut omöjligt, så även snaggad frisyr eller ens synliga öron, och gud förbjude: mössa i någon form. Attityderna är som bekant annorlunda idag...)

Om jag inte missminner mig (hur jag nu kan komma ihåg någonting alls från den tiden), gjorde jeanstillverkaren Wrangler ett försök med, just det, "W-jeans". Några sådana ägde jag aldrig, dock fick jag så småningom när vintern infann sig, ett par fodrade mörkbruna V-jeans med utsvängda ben. those were the days!

På tal om broderade dekorband nertill på byxbenen, det var något man förlängde barns urvuxna jeans med (alltså inget som vuxna hade på sina brallor, tror jag i alla fall), och fanns med diverse motiv. Exempelvis Coca-cola eller amerikanska flaggan...

Glöm inte täckjackan!

/jonne
hatte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-14, 22:15   #5
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
""...På tal om broderade dekorband nertill på byxbenen, det var något man förlängde barns urvuxna jeans med (alltså inget som vuxna hade på sina brallor, tror jag i alla fall)...""

Hejsan. Nog hade vi tonåringar så där jag bodde. Inga urvuxna jeans här inte.....snarare att man skulle "flumma" till jeansen lite. För att matcha Afganpälsen kanske....

/Anne-Marlen
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-15, 17:34   #6
hatte hatte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 99
Ja nu när du säger det så...

Ja visst var det som Annemarlen skriver, jag minns kompisars äldre syskon, och hur "häftiga" kläder de hade. Själv påbörjade jag min karriär som tonåring runt 1976. Vid det laget var nog den värsta "hippieinfluensen" utebbad?
hatte är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons