Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2017-02-23, 16:21   #1
Kridde Kridde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2017
Inlägg: 2
Smile Hjälp! Vilken maskin?

Hej! Jag är ny på forumet och har lite frågor om brodyr. Min flickvän och jag är intresserade att köpa en brodyrmaskin som vi ska använda till handdukar, filtar, badrockar mm, tanken är att ha det som lite extraknäck vid sidan av mammaledighet osv. Vilken maskin ska man satsa på? Begagnatmarknaden verkar ju rätt begränsad och vi vill väl helst inte lägga så mycket mer än 12-13 tusen. Jag har förstått att man ska satsa på en maskin som man kan koppla datorn till då det kanske finns mer möjligheter då? Tack för hjälp! Med vänlig hälsning, Christoffer och Evelina
Kridde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-24, 00:21   #2
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
De jag känner som broderar mycket använder maskiner från Husqvarna, Bernina eller Janome. Brother har en jätte som broderar med många nålar samtidigt, den är för professionellt bruk. Billigare maskiner från Brother har väldigt liten broderiyta

Själv broderar jag inte mycket och har en liten Janome MC 350E som är en ren brodyrmaskin. Den kostar ca 16000 kr, det är mer än ni vill betala. Jag överför mönster från datorn till symaskinen via ett USB-minne. Den största ramen är 14*20 cm. Vill man brodera större måste man trixa.

Man måste lära sig en hel del innan ett broderi blir snyggt och man behöver mycket extra stödjande material som kostar pengar.
Besök någon av de större symässorna och prova på. Använd sökfunktionen här på Sysidan så finns det mera att studera.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-25, 14:16   #3
Kridde Kridde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2017
Inlägg: 2
Citat:
suskal skrev: Visa inlägg
De jag känner som broderar mycket använder maskiner från Husqvarna, Bernina eller Janome. Brother har en jätte som broderar med många nålar samtidigt, den är för professionellt bruk. Billigare maskiner från Brother har väldigt liten broderiyta

Själv broderar jag inte mycket och har en liten Janome MC 350E som är en ren brodyrmaskin. Den kostar ca 16000 kr, det är mer än ni vill betala. Jag överför mönster från datorn till symaskinen via ett USB-minne. Den största ramen är 14*20 cm. Vill man brodera större måste man trixa.

Man måste lära sig en hel del innan ett broderi blir snyggt och man behöver mycket extra stödjande material som kostar pengar.
Besök någon av de större symässorna och prova på. Använd sökfunktionen här på Sysidan så finns det mera att studera.
Tack för fint svar!
Kridde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-01, 12:23   #4
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Jag har en Bernina Artista 170 och en Bernina 830 som jag köpte ifjol.
Bägge är både broderi och symaskin. Bernina är kända för mycket bra och slitstarka symaskiner. Deras måtte är inte att bli störst i världen utan att bli bäst i världen. Det är alltid en god affär att köpa en begagnad Bernina.

Min Bernina Artista 170 köpte jag begagnad på "bondauktion". Den broderar hur bra och fint som helst. Ser inga som helst problem med att den är begagnad. Fungerar precis lika bra som en ny. Skillnaden är att den nya är snabbare och har förenklade handgrepp, automatisk finesser, trådavklippning mm. 170 den är 20 år gammal. Lyckades få ihop den maskinen så att den funkar med gamla kablar, dator mm. Till ett bra pris också. Haft tur hela vägen med en budget på 14-16000 kronor kan det bli svårt. Bara dataprogrammet som jag köpte till nytt kostade 12 000 kronor.

Har ni tänkt er 14-16 000 kr plus kostnader för dataprogram då finns det en möjlighet. Ebay.com har jag köpt kablar, där finns det även att få tag i gamla datapgm. Sycenter, Odenplan i Stockholm har begagnde Bernina Maskiner.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons