Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-08-11, 14:19   #1
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
"Den lilla svarta"

Funderar på att sy en lite finare klänning som ska kunna fungera i många olika situationer, tex middagar och fester mm, typ så som jag uppfattat "den lilla svarta"... Men vilken modell tror ni skulle vara mest mångsidig? Tunna axelband eller kort ärm? Hyfsat kort kjol eller till knät? Eller något annat.
Egentligen blir det väl en "den lilla mörkgröna" som jag kommer sy, eftersom tyget jag har hemma och tror jag kommer använda är riktigt mörkgrönt, på gränsen till svart. det har dessutom ett vävt blommönster i samma färg men blommorna är glansiga och resten matt... Någon som kan hjälpa mig? Har kollat igenom hur många mönster som helst och surfat en hel del på klänningar men kan bara inte bestämma mig...
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-11, 15:15   #2
malinullberg malinullberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 14
Hade lite samma dilemma när jag skulle sy min studentklänning (alltså inte balklänningen utan den för själva examensdagen). Jag ville ha "den lilla vita" som jag kunde använda även vid andra tillfällen. Resultatet blev denna:
http://www.sysidan.se/albums/viewpic...D=43426&set=lp
Den är inspirerad av en klänning från HM och har ärm (så man känner sig lite påklädd) men är urringad (så det känns lite festligt) och jag tyckte längden blev precis lagom! Lite mönstrat är bara bra!

Mönstret har jag gjort men du kan få köpa det billigt (typ fraktkostnaden) ifall du är intresserad!

Lycka till!
malinullberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-11, 18:24   #3
Anne-Lie Anne-Lie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 199
"Den lilla svarta"

Min favorit modell i klänning är med 2 insyningsveck på fram o bakstycket, bystveck samt blixtlås i ryggen. Gärna dolt om jag klara av det. Ringad fram i halsen samt inga ärmar. Tror den modellen kallas "Jacki Kennedy klänning" var om inte annat populär på 60-talet.

Lycka till!
Anne-Lie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-12, 11:38   #4
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Tack för era svar! Det får nog bli en knälång klänning med antingen breda axelband eller kort ärm och inte alltför ringad fram. Nu ska jag bara försöka hitta något mönster i gömmorna!
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-13, 09:37   #5
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Nu har jag letat mönster!
Vad tror ni om de här båda? På det vänstraste mönstret funderar jag på modellen i mitten, men göra halsringningen lite större, så att i alla fall nyckelbenen syns. På det högra mönstret funderar jag på den högraste modellen.
Sen har jag det här mönstret också (den vinröda i så fall)
http://www.simplicity.com/dv1_v4.cfm?design=6749
men är den för bar över axlarna i så fall kanske?

suck... det måste vara ett i-landsproblem att ha tre mönster hemma men inte kunna bestämma sig för vilket mönster man ska använda till tyget man redan köpt...
Bifogade bilder
 
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-13, 15:21   #6
Lavendel Lavendel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 108
Jacka

Ibland känner man sig lite fel om man är helt ärmlös även om klänningen är elegant. Varför inte komplettera med en liten jacka? Så tänkte jag när jag sydde en ”gåbortsklänning” för några år sedan och jag har kunna använda den vid många fler tillfällen än om jag bara haft den lilla klänningen. Det kan ju vara en liten, nätt jacka i samma tyg och med kort ärm. Det måste inte vara ett ”ytterplagg” utan mer i stället för en sjal över axlarna. Bara en liten fundering...
Lavendel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-13, 18:19   #7
zopika zopika är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 12
den vinröda var jättefin! och smickrar kroppen bra!
zopika är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-14, 11:43   #8
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Både den vinröda och den högraste är snygga.

Så då hänger det på halsringningen: vilken sort ser du snyggast ut i? En mer "båtig" ringning eller en mer v-ringad?

Ett tips om du inte redan vet svaret: gå på affärn och se om du hittar plagg med de olika ringningarna och prova.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-10, 02:25   #9
soft0 soft0 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 1
Jag låna denhär tråden, hoppas det är ok.

Jag vet att min tjej är på jakt efter tyg till sin "lilla svarta". Eftersom jag är utomrikes tänkte jag att jag kunde göra ett kap åt henne. Två saker har jag dock ingen aning om.

1. Hur mycket tyg behöver jag?
2. Vilken typ av tyg skall det vara?

tacksam för all hjälp jag kan få
soft0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-15, 17:17   #10
Indra Indra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 46
tygåtgång

Hur mycket tyg du behöver beror mycket på vilken storlek hon har. oftast brukar det räcka med längden på klänningen(olika beroende på hur lång man är).
När det gäller tyg så skulle jag i första hand välja ett semisyntetiskt tyg till exempel någon bomull-syntetblandning. detta beror också på vilken vana hon har på att sy. Vill man använda ett plagg ofta är det ju bra om det går att tvätta i maskin.

Hoppas du hittar något bra. MVH Indra
Indra är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons