Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-10-15, 11:18   #1
Eja Eja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 2
Question Chenillteknik

Hej!
Jag söker information om hur man går tillväga för att göra "Chenillteknik"? Är det någon som arbetat med denna teknik och kan hjälpa mig vore jag tacksam.
Hälsningar EVA.
Eja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-15, 18:39   #2
xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 69
Hej!
Jag har sytt en hel del i chenilleteknik. Man lägger flera lager tyg på varandra. Sedan syr man maskinsömmar över diagonalen. Jag har en pressarfot emellan, och använder ganska små stygn. Därefter klipps eller skärs (om man har en speciell kniv för ändamålet) all lager utom bottentyget. Här gäller att hålla tungan rätt i mun så man inte klipper i bottentyget. Därefter in i tvättmasskinen och sedan gärna torktumlare också om man har. Sedan är det spännande att se resultatet, ibland blir det kanon, ibland mindre bra... Det beror mycket vilka tyger man väljer. Sådana som rafflar sig är bäst. Linne, viscose, gamla påslakan mm Om man använder sådana tyger och syr tätt kan man nästan få fram en sammetskänsla. Titta gärna på mina väskor i mitt album - vet tyvärr inte hur man gör när man länkar dit, men gå in på mig och i mitt album väskor. Jag har sytt ganska många väskor i chenille och sålt. Men tekniken kan ju användas till kuddar också tex.
Lycka till/ Gunnel
xxxxxxxxxx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-15, 20:55   #3
emilia emilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 362
Vad är chenilleteknik?

Hej Gunnel!

Skulle du inte kunna förklara mer om chenilleteknik. Jag har aldrig hört talas om det förut, skulle du inte kunna ta lite bilder och visa hur man går tillväga, det lät jätte intressant. Jag förstod inte riktigt hur man skulle göra på din beskrivning här i forumet. Kan man använda vilket material som helst på tygerna?
emilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-17, 18:05   #4
xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 69
Hej Emilia!

Chenilletekniken kommer från quiltvärlden. Egentligen "gör" man ju ett slags tyg - där av namnet: chenille, det blir ju nästan som sammet eller flossa. Man skär till 5-6 tygbitar lika stora. Lägg de på varandra så noga som möjligt,stryk gärna emellan varven för att få slätt o fint. Sedan brukar jag rita en linje med linjal diagonalt från ett hörn tillett annat hörn. Denna syr jag på maskin, sedan låter jag pressarfoten följa maskinsömmen och syr söm efter söm tills jag kommer ut i hörnet. Därefter syr jag på samma sätt åt andra hållet.(går det att förstå? Det är inte så lätt att förklara märker jag?) Sedan klipper jag upp som jag beskrivet förut. Och därefter tvättmaskin och torktumlare.Man kan ta vilka tyger som helst, det är bara att pröva sig fram. Kanske inte trikå, eller stickade tyger utan vävda. Jag blandar enfärgat med mönstrat, men brukar låta yttersta tyget vara mönstrat och bottentyget enfärgat. Jag återanvänder gärna gamla konstiga tyger: påslakan, garndiner, linnetyg, flanell, viscose, mm mm Mönstret spelar ingen roll, det syns inte, huvudsaken är att man gillar färgerna och att de passar ihop.
Jag kan lägga ut bilder så småningom, nästa gång jag syr något i chenille, men har inte tid att göra det just nu. Du får gärna fråga igen om något är oklart och titta på mina väskor så ser du resultatet. Jag kan också lägga ut en närbild senare på själva chenilletyget. Jag brukar sy det ihop med riktig sammet, för att förstärka sammetskänslan, vilken jag gillar.Ju fler lager tyg man har, och hur tätare man syr och ju mera tyg som "rafsar" sig, ju mera "chenilligt" blir det. Har man få tyg, och syr glest, blir inte resultatet alls det samma. Det finns en speciell kniv att skära med som man köper i quiltaffärerna, men det går med sax också, men är jobbigt för händerna. Man kan också sy o skära runda forner mm man det hr jag inte testat speciellt mycket.
Lycka till/Gunnel
xxxxxxxxxx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-17, 20:10   #5
Eja Eja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 2
Chenille

Hej Gunnel!
Tack för din beskrivning. Jag har gjort som du beskrev i stort sett. Jag arbetar med elever i år 5 med denna teknik och jag har bara jobbat på känn hittills. Det var roligt att höra hur man bäst utför tekniken. Jag lät mina elever sy med 2 cm mellanrum så det blev ganska "fluffigt" men fint. De avnänder rutan som mittruta på en blockhusruta till en kudde. Vore ju kul att kunna visa dig hur detta resultat blev men jag vet inte hur man lägger in bilder här.
Jag ska själv pröva att sy tätare. Jag förstår att det blir jätte fint.
Hälsningar EVA.
Eja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-17, 20:54   #6
xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 69
Hej Eva!

Så kul att min beskrivning kunde hjälpa dig. Det måste ju vara en kul ide att låta barn jobba med chenille. Där är det nog lagom att sy med bredare mellanrum och inte så många lager. Jag skulle verkligen vilja se bilder på det!! Jag hade en väska med på vår lapptäcksutställning i sommar o början av hösten, och då hade det varit flera ur skolklasser som tyckte att den tekniken verkade kul!
/Gunnel
xxxxxxxxxx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-19, 00:49   #7
leenaa leenaa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 1
Bilder finns! www.kaspaikka.fi

Hej

Ville bara informera dig om en handarbetsida i Finland
- tyvärr finns inte allt på svenska, men jättebra
bilder av chenillearbete.

Här
http://www.kaspaikka.fi/ompelua/chenille/chenille.html

http://www.kaspaikka.fi/kirjonta/che...i_chenille.htm

http://www.kaspaikka.fi/oppilaat/
http://www.kaspaikka.fi/ompelua/sailytys-kuljetus/

Jag tog med dom direkta addresserna. Kanske skulle vara svåra och hitta annars..

Hälsningar
Leenaa

Hoppas du hittar bilderna och kan få några ideer
för fortsatt arbete i skolan.
leenaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-19, 12:35   #8
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Man lär sig så mycket nytt på det här underbara forumet! Ska nog testa chenille på en gång.
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-19, 15:49   #9
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Jätte fräcka finska bilder. Och, Gunnel de väskor du har sytt är jätte finna...nu får jag lägga något mer till min lista av tekniker att prova! /Rae
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-19, 18:33   #10
xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 69
Så fina bilder på chenilleteknik på de sidorna du länkade, Leena. Det var precis så jag menade i min förklaring, men saknade bra bilder!
Tack för kommentaren om mina väskor, Rae! Det är faktiskt en väldigt rolig teknik, och man kan lätt bli lite "biten" när man väl börjar. Är så kul att få använda upp gamla konstiga tyger man sparat på. Och man kan eperimentera väldigt mycket. Man kan också sy rutor och sedan klippa upp från mitten ut i varje hörn (har naturligtvis ingen bold på det heller) Det blir ialla fall fint och lite "rufsigt" och inte så jobbigt som att skära långa linjer.

Lycka till alla som blir inspirerade att pröva chenille!

Kom förrästen på att det finns en japansk bok med bara chenilleväskor. Vet inte riktigt hur den är, men jag har en annan japansk väskbok som är jättefin. Det är japansk text, men väldigt tydliga och informativa bilder och bra mönsterark, och måtten är utsatta i cm.Lapp-Eliza har dem./gunnel

Senast redigerad av xxxxxxxxxx den 2005-10-19 klockan 18:40.
xxxxxxxxxx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-22, 10:19   #11
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 235
Måste bara tacka dig, Gunnel, för din beskrivning på chenilletekniken - jag var bara tvungen att prova meddetsamma, och det var verkligen jättekul! (Bild finns i mitt album "Väskor".) Önskar bara att jag hade torktumlare, jag kan tänka mig att det blir ännu härligare då.

Alexandra
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-22, 17:51   #12
xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 69
Hej Alexandra! Kul att du kunde förstå min beskrivning och blev inspirerad! Jag tycker att torktumlaren ger en extra dimmension om man vill ha sammetskänsla, men som jag skrev i min kommentar på din väska kanske ditt fina yttertyg skulle gå om intet då?! Vet inte , kan ju vara värt att pröva! Ibland har mina yttertyg varit "fula" men vackra färger och då är det bra att de blir diffusa. Man kan också borsta upp tyget lite med en klädborste medan det ännu är vått! vad för slags tyger (kvaliteer) hade du i din väska?
/Gunnel
xxxxxxxxxx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-22, 18:29   #13
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 235
Jag blev VERKLIGEN inspirerad, både av beskrivning och bilderna i ditt album. Och ja, du har nog rätt i att yttertyget nog inte riktigt kommit till sin rätt om jag använt torktumlare. Men jag ser fram emot fler försök. Kommer definitivt att prova ditt tips om klädborste. (Ska försöka låna någons tumlare också...)

Jag använde ett bomullstyg (det yttre), tre linnetyger och ett satintyg. Lagom stadigt till den väskmodellen, tyckte jag. Det är svårt att försöka visa på bild, i verkligheten ser det ännu bättre ut, riktigt tredimensionellt och rör sig så härligt.

Ska nog gå och gräva lite i mina tyggömmor igen nu - jag har en hel del tyger som jag inte vet vad jag ska använda till, och de passar ju perfekt till den här tekniken.

Alexandra
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-22, 18:56   #14
xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 69
närbild chenilleteknik

Hej!

Nu har jag lagt ut två närbilder från två av mina chenilleväskor, där man ganska tydligt kan se tekniken i närbild /Gunnel

Finns i mitt album med mina väskor
xxxxxxxxxx är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons