Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2015-04-07, 22:08   #1
bambu bambu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 1
Bambu som metervara

Jag funderar på att importera metervara i Bambu eftersom det är ett av världens mest miljövänliga material. Både vanligt, jersey och filttyg. Men är tveksam eftersom så få känner till det. Många tror att det sticks.
Synpunkter någon? PURA
bambu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-07, 22:36   #2
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Jag har garn med bambufiber i. Det är jättemjukt. Visst finns det flera babyplagg med bambu i? Tror mig ha sett det på H&M bland annat. Tror att ganska många känner till det.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-08, 10:46   #3
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Är det inte vilseledande att kalla det bambufibrer när det är regenererad fiber? I USA måste man kalla det rayon eller rayon tillverkad av bambu om det inte är växtfibrer från bambu. Det senare liknar väl mer linne till egenskaperna tror jag.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-09, 08:41   #4
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Tack för det carlm. Jag har aldrig sett mekaniskt framställd bambufiber. Det är den som har som har de antibakteriella egenskaperna och kan kallas miljövänlig. Bambu är snabbväxande och har inte så stora krav på jord och näring. I bambuviskos har några goda egenskaper försvunnit i processen som är långt ifrån miljövänlig eftersom tillverkningsmetoden släpper ut mängder med tuffa kemikalier, i Asien går det direkt ut i naturen. Så Bambuviskos har liknande egenskaper som annan viskos, men den känns väldigt behaglig och mjuk. Många av oss har säkert testat sockor och underkläder av bambuviskos. Jag har sett bambutyg i flera svenska nätbutiker.

Vill du sälja något miljövänligt ska du satsa på Ull eller lyocell. Svensk ull är på frammarsch och flera småspinnerier startas. Med rätt behandling kan ull kännas som silke och vara snäll mot den ömtåligaste hud. Lyocell med handelsnamnet Tencel är en regenatfiber som framställs på sitt eget vis. Kemikalierna återvinns i en sluten process så naturen omkring förstörs inte och fibern skiljer sig från viskos på många fördelaktiga sätt. Bl.a. blir den inte svag i vätt tillstånd.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons