Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-04-25, 10:16   #1
Stratus Stratus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 20
Hjälp mig att identifiera tråd/färg/tillverkare

Jag köpte ett broderi när jag var i Kina för ett tag sedan. Det är korsstygn och jag fick ju med allt garn som behövdes. MEN nu har jag råkat tappa en docka med garn. Jag har en färgkod på den, men det verkade inte stämma med DMC. Min kinesiska är ju lite hackig (läs obefintlig), så jag kan inte läsa mig till det. Färgkoden jag har som står med vanliga siffror är 645, och färgen är mörkt mossgrön. När jag letade bland DMC i en butik på nätet gick inte deras färgkoder så högt upp.

Finns det någon här som är bevandrad bland broderigarner och tillverkare och som möjligen skulle kunna gissa vem som har den här färgkoden för mörkgrön och vart jag kan få tag i en ny docka? Hjälp!
Stratus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-25, 15:47   #2
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Nu har jag fixat din kväll!
Jag sökte på "embroidery thread color charts", valde att titta på Bilder, och fick upp massor av sökresultat. Det finns ju ett antal tillverkare och märken att leta bland...

Hoppas det går bra och att du hittar det du söker!
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-25, 15:58   #3
annbritt annbritt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 22
Det finns en mängd tillverkare och det kan vara svårt att få tag på rätt nyans på garnet. Jag rekommenderar dig att byta ut all den gröna färgen till DMC (lätt att få tag på) istället och köpa det antal dockor som behövs. Även om du hittar just det märket som du söker kan det skilja i nyans pga olika färgpartier.
Lycka till med ditt broderi. Att brodera är bland det roligaste som finns tycker jag.
annbritt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-25, 21:36   #4
BodilN BodilN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 470
Kanske skall det vara Coats/Anchor eller Mayflower istället för DMC? Jag har ett osytt broderi i moulinégarn och de har använt sitt eget garn med egen färgmärkning. Om man behöver mer skall man kontakta dem står det i beskrivningen, kanske är det så med ditt broderi också. Annbritts tips att byta ut det gröna mot motsvarande gröna var en bra idé tycker jag.
BodilN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-02, 10:53   #5
Stratus Stratus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 20
Tack för svar och tips. Jag hittar tyvärr ingen grön tråd med nummer 645 när jag tittar på färgkartor och konverterartabeller. Att beställa från tillverkaren tror jag blir svårt, då jag inte kan läsa mig till vem det är, allt står ju med kinesiska tecken utom just dessa siffror. Att byta ut hela den färgen går dessvärre inte, eftersom jag redan har broderat 3/4 av broderiet. Men jag ska ska ta med mig broderiet och gå in i någon butik och se om jag hittar något som funkar som ersättare. Och i sista hand får jag helt enkelt använda den andra mörkgröna jag har, den ligger väldigt nära 645. Det syns egentligen bara skillnad i solljus, och jag får väl hänga upp broderiet i ett mörkt hörn. Ingen kommer att se det, men det tråkiga är bara att jag kommer att veta det.
Stratus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-02, 12:39   #6
annbritt annbritt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 22
Åh vad tråkigt! Det bästa du kan göra är, precis som du säger, att ta med handarbetet till en butik med stor sortering. Tar du den andra gröna färgen kommer det att synas när du sytt en bit. Lycka till!
annbritt är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons