Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-10-16, 09:56   #1
ginalie ginalie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 7
Unhappy Hjälp med gammal Pfaff 332

Jag fick hem min gamla pfaff (58/60-talare) i fredags och den har fungerat tillfredställande tills igår. Jag skulle spola undertråd och det gick finfint. Men när jag sen skulle spänna det lilla hjulet på handhjulet får att "låsa" den igen så går det inte. Nålen går upp och ner när jag snurrar på det lilla hjulet men om jag snurrar på det stora händer inget. Trycker jag på pedalen snurrar däremot det stora hjulet men den "driver" inte. Ringde stället jag köpte den men dem har stängt för utbildning idag, typiskt Snälla är det nån som vet vad det kan vara? Ville ju så gärna fortsätta sy idag när jag är ledig.
ginalie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-16, 11:53   #2
goldwing goldwing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 106
Smile

Jag har visserligen ingen pfaff, men kan det vara så att du ska dra ut resp. trycka in det lilla hjulet. Så är det på min janome easy jeans.
goldwing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-16, 12:08   #3
ginalie ginalie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 7
Det ska jag prova genast
ginalie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-16, 12:18   #4
ginalie ginalie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 7
Det fungerade inte, det stora hjulet går att rucka lite på men det händer inget.
ginalie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-16, 13:54   #5
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Det låter som om du inte kan dra åt låsningen som du skall kunna göra. Ett troligt "fel" kan vara att den lilla skruven i det mindre frikopplingshjulet har hoppat över stoppet. Lossa den lilla skruven något varv och försök dra åt låsningen. Skruva sedan in skruven igen.
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-16, 15:32   #6
ginalie ginalie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 7
Det finns ingen skruv, men däremot ett hål. Kan det vara så att skruven hoppat ut kanske? Då får jag börja leta Tänkte faktiskt på det igår för det såg ut som det var gängat inne i det lilla hålet och tänkte att det borde suttit nåt där.
ginalie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-16, 16:19   #7
ginalie ginalie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 7
Hittade ingen skruv
ginalie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-16, 17:08   #8
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Skruven är till för att du inte skall kunna skruva av det mindre blanka hjulet så att stoppet hamnar fel. Du kan nu skruva av det blanka hjulet helt och hållet. Innanför finns en bricka som skall passas in i urfasningarna. Skruva sedan fast det blanka hjulet och låset bör fungera.
Det kan ju vara klokt att hitta en skruv som passar i gängorna. Den är bara till för att skruven i inskruvat läge skall hindra det blanka hjulet att skruvas ut för långt så att brickan hamnar i fel läge.
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-16, 17:16   #9
ginalie ginalie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 7
Citat:
Joppen skrev: Visa inlägg
Skruven är till för att du inte skall kunna skruva av det mindre blanka hjulet så att stoppet hamnar fel. Du kan nu skruva av det blanka hjulet helt och hållet. Innanför finns en bricka som skall passas in i urfasningarna. Skruva sedan fast det blanka hjulet och låset bör fungera.
Det kan ju vara klokt att hitta en skruv som passar i gängorna. Den är bara till för att skruven i inskruvat läge skall hindra det blanka hjulet att skruvas ut för långt så att brickan hamnar i fel läge.

Tack så mycket ska prova detta
ginalie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-16, 17:18   #10
ginalie ginalie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 7
Tjoho det funkade tack så hemskt mycket! Vad glad jag blir
ginalie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-16, 23:35   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Toppen, jättebra du fått hjälp med att lösa ditt problem! Det är en fin maskin du har där. (jag säger det för jag har också en )
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons