Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-11-07, 00:52   #1
linneaj linneaj är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 64
Nystmaskin och trådspolar

Hej!

Jag sitter och kikar på det här med en nystmaskin, men jag har aldrig använt en, så jag vet inte riktigt.

Är det här en vanlig nystmaskin?
http://www.youtube.com/watch?v=cY3PMU0dFoU

Som jag ser så vevar man alltså? Och det blir således ett nystan av det hela. Men om man verkligen vill ha garnet på en spole istället, går det att ordna genom att sätta en trådrulle på nystmaskinen innan man börjar veva och ha sig?

Finns det spolar/rullar till nystmaskiner?

Nästa tanke vore att sätta spolen på någonting som höll den på plats, en vanlig hushållsrullehållare eller något. Vips, var garnet hanterligt. Det är en lösning som jag skulle tycka om. Men skulle den fungera?

Har jag förstått tekniken bakom en nystmaskin rätt och finns det spolar till nystmaskiner? Vad kan man använda annars? Stora spolar till presentband? Något annat? Cylindern måste ju ha ett tillräckligt stort hål för att passa på nystmaskinen.

Helst inga gamla toalettrullar eller något i papper/kartong utan jag skulle vilja ha rejäla spolar av plast eller trä.

Tack för svar!

Linnea
linneaj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-07, 10:25   #2
goldwing goldwing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 106
Nystmaskin

Hej

Jag har en sådan nystmaskin som du länkat till. Mig veterligen så finns det inte några spolar till den. För mig är den ovärderlig i kombination med nystvindan då man skall nysta tunt ullgarn. Man tar sedan garnet inifrån nystanet då man stickar.

M v h
Barbro
goldwing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-07, 11:01   #3
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Kolla in den här http://www.youtube.com/watch?v=uwBAv...1&feature=fvwp
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-07, 11:13   #4
myggorna myggorna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 771
Citat:
Delfintua skrev: Visa inlägg
Den va smart då kan man ju få mer än 50 gr på nystanet
myggorna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-07, 13:31   #5
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Citat:
linneaj skrev: Visa inlägg
Hej!

Jag sitter och kikar på det här med en nystmaskin, men jag har aldrig använt en, så jag vet inte riktigt.

Finns det spolar/rullar till nystmaskiner?

Nästa tanke vore att sätta spolen på någonting som höll den på plats, en vanlig hushållsrullehållare eller något. Vips, var garnet hanterligt. Det är en lösning som jag skulle tycka om. Men skulle den fungera?

Tack för svar!

Linnea
Nystmaskinen gör faktiskt garnet lätthanterligt. Sen kan du ju välja själv hur hårt du vill ha garnet spolat.

När det gäller spolar eller koner så kan du kanske höra med ett spinneri var dom köper sina koner ifrån.

Själv har jag nog aldrig känt behov av att ha garnet på en spole. Det har fungerat hur bra som helst för mig. Och jag har stickat professionellt under några år.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-07, 14:05   #6
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Citat:
Delfintua skrev: Visa inlägg
Äh, kolla in den här http://www.youtube.com/watch?v=I00Vs...eature=related
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-08, 05:38   #7
linneaj linneaj är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 64
Tack för svaren. Satt och skrattade gott åt dessa hemmameck på youtube. Jag klurar vidare:

Om man hade en spolmaskin istället kanske?

Kan man sätta fast den på ett bord, som med en nystmaskin?

http://cgi.ebay.com/Swedish-Weaving-...item19bf7b9f7a

Det kanske är lättare att hitta stora spolar till en sådan?
Vad tror ni?
linneaj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-08, 10:06   #8
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
En sån där liten spolmackapär använder man ju ofta inte riktiga spolar till, utan man använder pappersovaler. I alla fall gjorde vi det när vi spolade upp garn för vävning på folkhögskolan.

Och man kan sätta fast den vid bordet.
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-08, 23:37   #9
linneaj linneaj är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 64
Citat:
vulnevia skrev: Visa inlägg
En sån där liten spolmackapär använder man ju ofta inte riktiga spolar till, utan man använder pappersovaler. I alla fall gjorde vi det när vi spolade upp garn för vävning på folkhögskolan.

Och man kan sätta fast den vid bordet.
Att man inte brukar använda spolar vet jag, jag klurar på egna idéer nu. Kan man inte trä på en sådan här på en spolmaskin?

http://blueness.se/blueness/images/shop/4004Fbild.JPG
linneaj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-09, 02:13   #10
linneaj linneaj är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 64
Visar denna video en vanlig spolmaskin? Används den rätt?
http://www.youtube.com/watch?v=lZkjkPmW934
linneaj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-09, 02:31   #11
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Citat:
linneaj skrev: Visa inlägg
Visar denna video en vanlig spolmaskin? Används den rätt?
http://www.youtube.com/watch?v=lZkjkPmW934
Visst används den rätt. Sen stoppar du in trådspolen i skytteln och väver urtjusiga linneservetter
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-09, 02:34   #12
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Citat:
linneaj skrev: Visa inlägg
Att man inte brukar använda spolar vet jag, jag klurar på egna idéer nu. Kan man inte trä på en sådan här på en spolmaskin?

http://blueness.se/blueness/images/shop/4004Fbild.JPG
Det är är spolar till spinnrock.
Nu blir jag nyfiken, vad är det du är ute efter? Vad ska du ha spolarna till?
Jag har kanske inte hängt med i diskussionen men jag blir då rejält nyfiken faktiskt
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-09, 05:40   #13
linneaj linneaj är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 64
Citat:
ElisabethS skrev: Visa inlägg
Det är är spolar till spinnrock.
Nu blir jag nyfiken, vad är det du är ute efter? Vad ska du ha spolarna till?
Jag har kanske inte hängt med i diskussionen men jag blir då rejält nyfiken faktiskt
Du får verkligen ursäkta mina knepiga frågor. Jag har problem med att visualisera saker dimensionellt. Jag kan inte föreställa mig hur saker och ting blir när man t.ex. vrider och vänder på dem.

Det jag vill ha är precis helt vanliga sytrådar, fast garn då självklart. Jag skulle vilja ha mina härvor upplindade på spole helt enkelt.Inga vanilga papperskoner, utan som de på bilden.

Sedan hade jag kunnat ställa mina spolar i en hushållsrullehållare t.ex. och vips sedan hade det bara varit till att sticka, medan de rullade upp sig allt eftersom. Jag tycker iaf att idéen är fiffig och skulle passa mig personligen, speciellt om jag jobbar med flera garn samtidigt.

Är spolmaskinen eller nystmaskinen bäst till den idéen, om man hittade spolar i rätt storlek? Jag vet att det går med gamla hushållsrullar eller toalettrullar, men jag skulle vilja ha något mer "gediget".
linneaj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-11, 00:53   #14
linneaj linneaj är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 64
Citat:
linneaj skrev: Visa inlägg
Du får verkligen ursäkta mina knepiga frågor. Jag har problem med att visualisera saker dimensionellt. Jag kan inte föreställa mig hur saker och ting blir när man t.ex. vrider och vänder på dem.

Det jag vill ha är precis helt vanliga sytrådar, fast garn då självklart. Jag skulle vilja ha mina härvor upplindade på spole helt enkelt.Inga vanilga papperskoner, utan som de på bilden.

Sedan hade jag kunnat ställa mina spolar i en hushållsrullehållare t.ex. och vips sedan hade det bara varit till att sticka, medan de rullade upp sig allt eftersom. Jag tycker iaf att idéen är fiffig och skulle passa mig personligen, speciellt om jag jobbar med flera garn samtidigt.

Är spolmaskinen eller nystmaskinen bäst till den idéen, om man hittade spolar i rätt storlek? Jag vet att det går med gamla hushållsrullar eller toalettrullar, men jag skulle vilja ha något mer "gediget".
Vad tror ni om saken?
linneaj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-11, 10:58   #15
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Men om du lindar garnet runt en sådan rulle du visade bild på (trärullen med spets) så måste du ju måste använda handkraft och dra i garnet för att mata fram det, och garnet kommer sträckas och kan i värsta fall gå av.
Det är bättre med koner som sitter rakt upp och ned; horisontellt så att garnet kan löpa fritt över toppen på konen.

Så, jag tror varken det är bra för garnet eller dig om du lindar upp garn på rullar du sätter fast i en hushållspappershållare.

Stickar du med flera färger så kan annars nystan och en sån här vara ett smart alternativ =)
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons