Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-04-15, 07:05   #1
annan65 annan65 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 169
Bargello

Har nyss börjat med detta otroligt spännande område -quilt. Är ju hur roligt och inspirerande som helst!!

Nu är jag väldigt nyfiken på bargello. Någon som vet vilka mått man syr med? Ser ju på bilder och sånt att det är olika storlekar på rutorna, att det blir smalare "inåt", men jag kan ju inte bara skära på måfå. Har kollat på olika sidor på google, men jag förstår inte, då sidorna oftast är på engelska.

Samma om någon vet nån länk till t ex youtube, där dom visar? Kan inte hitta själv, för jag vet inte hur man söker där.

Hoppas någon har lust att svara mej
annan65 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-15, 07:15   #2
KerstinL KerstinL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 136
Här är en länk till ett TV-program om Bargello!
http://www.quilterstv.com/channel/video/0?video=1610
Gå in där det står "Browse vidoe" och välj det program du vill se!
KerstinL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-15, 07:44   #3
annan65 annan65 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 169
Jag tittade där direkt, men ingen bargello. Fanns bara en video och det var cirklar. Intressant de me, det kanske är olika varje dag? Bra sida i alla fall. Har bara så svårt att hänga med i deras mått när dom pratar!
annan65 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-15, 08:10   #4
KerstinL KerstinL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 136
Det här kanske är nåt? http://quiltville.com/scrapbargello.shtml
KerstinL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-15, 08:25   #5
aaaaaa aaaaaa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 447
Här visas hur man gör. http://www.youtube.com/watch?v=fTwQK-XSdws

jag sökte på youtube Bargello. kommer upp massor.
aaaaaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-15, 09:03   #6
goldwing goldwing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 106
Hej.
Gå in på www.husqvarnaviking.com. Klicka på sömnad, sedan på sömnadsprojekt. Under rubriken ZIGZAG hittar du en bargello. Sedan är det bara att ladda ner beskrivningen på pdf.
Lycka till!
goldwing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-15, 11:19   #7
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
www.quiltuniversity.com finns flera kurser att ta, jag har tagit flera där och de var jättebra. Sen finns det flera böcker om bargello om du söker på boksiter, men det finns också ett broderi som heter bargello så man får upp mycket av det också.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-16, 08:13   #8
annan65 annan65 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 169
Tack snälla för alla länkar! Lite klokare har jag blivit, men har fortfarande inte hittat förklaring till eller beskrivning på måtten. Dom jag sett och förälskat mej i, har varit några "bredare" och sen smalare och smalare rutor. I alla beskrivningar har dom alla mått lika stora, så det blir kuber. Surrar jag bara eller förstår någon vad jag menar?
annan65 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-16, 12:05   #9
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Nejdå. När jag gjorde mitt första så fick jag rådet av tygsäljaren att skära t ex några remsor i 2,5 inch, 2 inch, 1,5 inch, 1 inch, 0,5 inch och så gå tillbaka upp till 2,5 inch
Här är bilder på ett Bargello Seasons från Quilt University
http://home-and-garden.webshots.com/...48836685fSbuGZ
och här är det jag gjorde efter råden jag fick på affären, det heter Anders Bargello
http://home-and-garden.webshots.com/...12224424vvHbty
Efter den bilden finns ett bargello i klara färger som nog är det jag tycker bäst om, det hänger på makens jobb. Det är ett mönster av en designer som heter Chris Timmins (eller Timmens, hon finns på "nätet")

Det är egentligen "bara" att bestämma sig för hur djupa dalar (höjden) man vill ha i täcket eller om man vill ha det mera vågigt och så skära. De första remsorna du ska sy ihop är höjden på mönsterrapporten, t ex gult, blått, grönt, rött, lila, svart, gult, blått, allt beroende på vilken färg du vill ha och sen när du har sytt och strukit dem så är det till att skära bredden på remsorna så du får dalar och höjder.
Bilder på mina bargellon finns i http://home-and-garden.webshots.com/...72195518nGtUoH
Hoppas min förklaring ger någon hjälp, den är nog lite virrig. Men jag tyckte kurserna på Quilt University var till stor hjälp.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-17, 08:32   #10
annan65 annan65 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 169
Men AnnMarie! Du e ju proffs ju! Gud så fina grejor du gjort! Nu blev jag ännu mer inspirerad. Din beskrivning hjälpte mej mycket. Blir nog att sätta igång idag. Måste ju försöka.

Tack snälla för hjälpen!
Kram
annan65 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-17, 17:27   #11
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Tack :-) nä proffs är jag inte men jag har en förkärlek för bargello. Har funderat på att köpa ett par böcker till och titta i men man ska ju ha plats för det man gör också.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-05, 20:18   #12
Chriswa Chriswa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 11
Köp Quiltmagasinet nr 2, i den finns ett ABC för nybörjare, där man får lära sig att sy Bargello.

/Christina
Chriswa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-06, 21:29   #13
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag har gått på kurs för en mycket engagerande amerikanska som heter Marilyn Doheny. Hon undervisar hur man skapar sina quiltar själv och visar hur man får fram olika effekter genom att skära remsorna smalare eller bredare.
Rekommenderar hennes bok som heter "Bargello tapestry quilts"
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons