Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-03-04, 09:17   #1
LottaW LottaW är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 33
Tvåändstickning

Hej! Jag fick för ett tag sedan en jättefin bok med mönster på vantar och sockor bl a med tvåändstickning. I boken fanns även beskrivning hur man stickar tvåändstickning- har aldrig gjort det och bestämde mig för att prova. Nu har jag provat att sticka en bit och enligt min bok så tar man 1 tråd inifrån och 1 tråd utifrån garnet när man stickar.Man ska sedan hela tiden sno så att den bakre tråden läggs över den främre när man stickar. När jag sedan stickar så snor trådarna sig så när man stickat ett tag så måste jag reda ut det hela. Vad gör jag för fel? Eller finns det andra tips när det gäller tvåändstckning?
LottaW är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-04, 09:36   #2
k.gunilla k.gunilla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 53
Du gör inte något fel alls. I och med att du hela tiden snor trådarna när du stickar så blir det så. Tyvärr finns ingen genväg.
k.gunilla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-04, 10:20   #3
LottaW LottaW är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 33
Tack för snabbt svar

Tack för snabbt svar. Jag trodde att jag hade missat något när det blev så samtidigt som jag tyckte att det inte kunde bli på något annat vis. Det är jättekul att prova och insidan på vanten blir så fin. Ska definitivt sticka mer i tvåändsstickning nu när jag äntligen lärt mig.
LottaW är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-04, 13:27   #4
Mariannef Mariannef är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 267
Det finns en genväg till att slippa trassel med trådarna. Jag gör så här; jag tar inner- och ytter-tråden, drar ut en armslängd, låser dem med ett halvslag runt nystanet, så att de trådar jag dragit ut sitter "fast". Nu kan du bara låta nystanet snurra tills båda trådarna är raka och fortsätta sticka. När garnet är slut så tar du upp halvslaget, drar fram mer garn, låser på nytt nystanet med ett halvslag..osv. Jag hoppas jag inte rört till det allt för mycket!! Det bygger på att du har nystat garnet med nystmaskin eller nystat för hand så att en tråd kommer inifrån och en utifrån.
Mariannef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-04, 19:43   #5
Lovikkabikini Lovikkabikini är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 13
Om du tycker det där med halvslag är krångligt, sätt en avmaskningsnål ( en gigantisk säkerhetsnål) genom båda dina nystan, alt nysta så du tar en tråd inifrån och en utifrån! Lycka till önskar Agneta på www.stickkurs.se
Det har också kommit ut en fantastisk ny bok! Författare: Dandanell, Danielsson, Ankert. Utgivare: Dalarnas museum. Sidor: 136. Tryckår: 2010. Pris: 295 kr.
Lovikkabikini är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons