Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-10-16, 08:37   #1
-Emelie -Emelie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 50
Question Paper piecing, vilket papper?

Vad använder ni för "paper" vid paper piecing? Och låter ni det vara kvar eller pillar ni bort det? Denna teknik är ny för mig...
-Emelie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-16, 09:05   #2
Josie Josie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 134
Det finns ju speciella papper för PP i quiltbutiker, kallas för fryspapper (eftersom det ursprungligen var papper med en vaxad blank sida för att slå in kött som skulle frysas). Jag lyckas dock sällan få tyget att fastna på den vaxade sidan av papperet när man stryker så jag använder knappnålar el speciellt limstift för första tygbiten.

Så jag använder det jag har hemma, fryspapper, mönsterpapper, smörgåspapper eller tom vanlig skrivpapper (men då använder jag en metod där jag inte syr i själva papperet för att det inte ska bli så tjockt).

Jag tar bort papperet efteråt. Man kan ju också använda vliseline eller annat tunt mellanlägg, då behöver man inte ta bort det efteråt.

Här finns en tutorial om hur man syr PP utan att sy i papperet: http://www.stahl.nu/239-7392/pp.html

PS. Add-a-quarter linjalen som syns i tutorialen är väl värd sitt pris när man håller på med PP.

Senast redigerad av Josie den 2007-10-16 klockan 09:08.
Josie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-16, 09:07   #3
Bitte Bitte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 148
Jag brukar använda vanligt kopieringspapper och jag försöker att pilla bort det mesta av pappret.
Bitte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-16, 11:29   #4
kaviar kaviar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 173
kopieringspapper

Hej,
jag använde vanligt kopieringspapper. Det gick jättebra, sydde med kortare stygn för att det skulle vara lättare att riva bort.

Jag rekomenderar att riva bort det, men ta det försiktigt så att inte sömen förvrids. Jag har sytt ett täcke med papper och det var mycket att riva bort. Här är länk till en bild

http://home-and-garden.webshots.com/...88662429HwlVmK

Jag förstår inte vad som är bra med fryspapper till PP, det behöver väl inte fästa på pappret?


lycka till!
/Monica
kaviar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-16, 18:38   #5
asa1970 asa1970 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 349
Jag har använt kopieringspapper !
Det billiga från Rusta som är aningens tunnare en andra papper!
asa1970 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-16, 19:36   #6
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Jag använder smörgåspapper direkt i kopiatorn (nakdel: kan bara mata en sida åt gången...ej ladda maskinen med flera papper). Funkar bra för mig. Lätt att riva bort.
Rae
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-17, 20:50   #7
Odette Odette är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Jag fattar inte hur du gör, när jag lägger in ett smörgåspapper så skriker maskinen och allt bara knölar ihop sig eller i bästa fall kommer pappret ut med massa kladdiga linjer. Har du ett speciellt papper eller vad?
Odette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-17, 22:29   #8
-Emelie -Emelie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 50
Måste kanske vara

en laserskrivare?
-Emelie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-18, 08:39   #9
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Jag har en HP All-in-one bläck skrivare....Jag skär smörgåspappret lite smalare an vanlig skrivare papper (använder rullkniv) o så matar jag bara ett papper i taget. (det kan ta lite tid om det är många mönster.)Ibland fastnar dig om jag inte har fått pappret in rakt. Annars går det jätte bra. Jag tycker det är lättar att sy igenom o ta bort an vanlig skrivare papper. Och det är mycket biligare än special pappret.

Rae
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-18, 09:00   #10
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Inte heller min skrivare vill ta emot smörgåspapper. Det blir bara skrynkel av pappret hur jag än försöker och om det kommer ut där det ska så är det inte vad som skulle komma ut. Kanske vissa skrivare är bråkigare än andra? Jag har en Epson all in one
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-18, 10:54   #11
BodilN BodilN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 470
Jag brukar också använda vanligt kopieringspapper. Man skall se upp så att färgen från laserskrivare inte smetar av sig på tyg eller strykjärn är min erfarenhet. Bläckstråleskrivare har jag inte provat.
Det brukar stå i skrivarmanualer vilket papper som fungerar på aktuell skrivare. Tunna papper kan nog vara lite marigt att använda men en del skrivare kanske klarar att skriva ut på tunt papper.
BodilN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-18, 13:13   #12
Odette Odette är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Jag har också en HP all in one, det kanske är tekniken att fixa till pappret. Jag får väl öva lite
Odette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-18, 22:26   #13
hannes hannes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 282
Jeg er ikke så glad for at sy PP, men til dette stora sengetäcke var denne teknik selvklar http://www.kludekoner.dk/forside.php...k&&vispic=1926
Jag tyckar kopieringspapper er for tykt, og frysepapir for dyrt, hvis man syr vanlig PP. Jeg gjorde forsök og lykkedes med vanligt ternet (kvadrerat) papper fra en billig block, det er tyndt og printeren (HP laser) tog det uden problemer. Og så var det let at rive af efter syning med små sting. Hanne
hannes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-19, 11:18   #14
Beth Beth är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 168
Jag använder vanligt kopieringspapper, av den tunnare varianten. När jag ska skriva ut med annat än kopieringspapper så får jag ställa in skrivaren och ändra utskriftsmaterialet på menyn, t.ex. Over-head-plast, tunnare papper etc, den står nu på "Vanlig". Man blippar med pilarna och väljer med Set-knappen på min skrivare, men det är förståss olika beroende på vilken skrivare man har.
Beth är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-05, 20:20   #15
Anitathenice1 Anitathenice1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 4
Smile paper piecing

När man quiltar med paper piecing teknik är resultat bäst om man syr på "rip and tear" material, det påminner om fliseline men man river bort det när man har sytt klart, det är stadigt att rita och sy på men för styvt för att ha det kvar om man syr en kudde tex. Finns i välsorterade Quiltaffärer. Lycka till
Anitathenice1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons