Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-05-23, 11:22   #1
MamsTrams MamsTrams är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 39
Absolut nybörjare. Vad behöver jag för att sy?

Hej,
Har läst trådar från nybörjare, men skriver nu själv.
Jag ska idag provsy maskiner och köpa en.

Men vad behöver jag mer? Ja, tyg, absolut. Tips om vad jag ska börja att sy: till mig själv + väska mm.
När jag ska rita (heter det så) på mönstret, vad använder ni då? Krita är väl urmodigt nu?
Måste väl ha något slags pappersmönster också?

Tips på webbutiker som säljer det jag kan tänkas behöva.
Vad har ni för sökord på Tradera gällande stuvbitar? Har skrivit massa ord men tycker inte att det går så bra att komma till tygbitar m.m.

Vill jättegärna ha tips om vad jag bör inhandla förutom symaskinen.

Kram
Ann
MamsTrams är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-23, 11:46   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Det mesta inom sybehör hittar Du hos Bibbis Textil.
Snabb leverans och mycket bra priser
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-23, 14:36   #3
Josie Josie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 134
Mitt tips är väl att inte köpa på dig för mycket innan du vet vad du vill göra.

Angående sökord på tradera så beror det lite på vilken sorts tyg du vill köpa. "stuv*" funkar. Vill du köpa trikåer så sök på "trikå tyg" tex. Kolla in loppisar och secondhand (Myrorna, Kupan, Erikshjälpen etc), där kan du göra klipp.

Några webbutiker förutom Bibbis:
Stoff & Stil http://www.stoffochstil.se/
Ohlsons http://www.ohlssonstyger.se/
Jofotex http://butik.jofotex.se/
Sysidan har en utmärkt länklista där du hittar mycket mer.
Josie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-23, 15:20   #4
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Tips när du ritar mönster: lägg på sömsmånen direkt på mönstret som du ritat på mönsterpapper, då slipper du rita så mkt på tyget. Smidigt speciellt om du använder samma mönster flera gånger. Många gånger funkar en vanlig blyertspenna att rita och markera med på tyg.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-23, 15:42   #5
goldwing goldwing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 106
Smile

Ett mönster på det du vill sy. Där det framgår hur mycket tyg du behöver och kanske förslag på vilken typ av tyg.

Mönsterpapper där du kan rita av orginalmönstret. Klipp inte i orginalmönstret.

En bra sax som du endast klipper tyg med. En sprättare då du sytt fel el vill ändra. Markeringspenna, markeringspapper. Min favorit är en kritdosa. Dosan med kritpulver har ett sporrhjul i ena änden. Då man drar den över tyget bildas det en markering. Knappnålar och måttband.

Sedan finns det en massa andra tillbehör, som du kan se i de tidigare föreslagna länkarna

Lycka till
goldwing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-23, 16:20   #6
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Köp dig en bra bok om nybörjarsömnad.

Titta på film på youtube. Sök på sewing. Du kan också söka på din symaskin. Det finns jättemycket bra korta filmer söm visar hur man gör.
Jag själv har lärt mig mycket genom youtube.
Börja med lätta saker och köp billigt tyg, så att det inte är en katastrof om du misslyckas. Köp stadiga tyger, undvikt sladdriga tyger och glatta tyger.
Undvik saker med en massa detaljer. Börja och sy sådant som har raka sömmar. Det finns mönster som heter superenkla. Börja med dom. Lägg till sedan en detalj i taget.

En bra stor tygsax, skräddarkritor och knappnålar, linjal och måttband kommer du långt med.
Tygsaxen använder du bara till tyg. Klipp inte papper och annat med den, för då blir den snabb dålig.
Lycka till.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-23, 17:25   #7
MamsTrams MamsTrams är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 39
Hej,

Tack snälla för alla fina tips. Jag har sedan tidigare en bra tygsax. Jag har köpt nya fina knappnålar, och papper (kommer inte håg vad de heter), men är till mönster och ett annat papper som också är bra.

Tips på en bra bok om sömnad på symaskin efterlyses, jag är ju nybörjare.

Kram
Ann
MamsTrams är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-23, 17:55   #8
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Det mesta om hur du syr på just din maskin bör du hitta i användarmanualen. Så när du väl köpt symaskinen, sätt dig och läs på, prova dig fram och läs igen.

Över lag så var inte rädd för att göra fel, det gör alla i början och det ingår, liksom. Men man lär sig av allt man gör, varesig det blir som man tänkt eller ej, så var inte rädd att experimentera.
Köp billiga tyger i början, så att det inte är hela världen om något går snett. Fråga runt bland läkt och vänner också. Dom har kanske lite gamla lakan, gardigenr eller annat dom kan tänka sig att donera till dig att öva på.

Det var ungeffär så jag lärde mig.

Vad man vill använda för att göra makeringar på tyget med är en smaksak. Själv föredrar jag traditionella skräddarkritor till dom flesta material.

Det finns rätt många guider och beskrivningar på nätet också. Kolla till exempel youtube eller kolla dom animerade sömnadsbeskrivningarna på husqvarnas sida: http://www.husqvarnaviking.com/se/5342.htm
Det mesta där funkar även på maskiner av andra märken.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-24, 03:35   #9
Platinum Platinum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 163
Citat:
MamsTrams skrev: Visa inlägg
Hej,
Har läst trådar från nybörjare, men skriver nu själv.
Jag ska idag provsy maskiner och köpa en.

Men vad behöver jag mer? Ja, tyg, absolut. Tips om vad jag ska börja att sy: till mig själv + väska mm.
När jag ska rita (heter det så) på mönstret, vad använder ni då? Krita är väl urmodigt nu?
Måste väl ha något slags pappersmönster också?

Tips på webbutiker som säljer det jag kan tänkas behöva.
Vad har ni för sökord på Tradera gällande stuvbitar? Har skrivit massa ord men tycker inte att det går så bra att komma till tygbitar m.m.

Vill jättegärna ha tips om vad jag bör inhandla förutom symaskinen.

Kram
Ann
Vad man behöver mer om man börjar från noll, hmm...
* Tyg
* Två saxar, en enbart för tyg och en för papper och annat.
* Sytråd
* Symaskinsnålar, till en början fungerar universalnålar bra men sen får man utöka med fler typer beroende på vad man syr i för tyg.
* Knappnålar och även säkerhetsnålar kan vara bra, det senare ett måste för min del när det gäller att trä resår i kanaler.
* Markeringspennor, men till en början kan en mjuk blyertspenna räcka långt.
* Mönster, finner du i tygaffären eller i sömnadstidningar t.ex. innehåller senaste numret av Allt om handarbetes Sömnadsmagasin en del lättsydda modeller som kanske kan vara något.
* Mönsterpapper

Sen lite beroende på vad man ska göra kan man behöva sådant som t.ex.:
* Resår
* Knappar
* Dragkedjor
* Vliseline

För sybehör rekommenderar jag verkligen Bibbis textil, för tyger kan det vara idé att titta i tygbutikens stuvhörna eller titta på second hand för där kan man fynda billigt.
Platinum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-24, 07:08   #10
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Tips på nybörjare böcker var inne på adlibris och tittade vad dom har som kan vara lämpligt. Tyvärr så finns det inte så mycket på svenska, men jag hittade en som kanske kan vara något. Jag har inte den själv.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153425677


Sedan kan jag rekommendera Vouge sewing som är ett helt uppslagsverk i klädsömnad. Den tar upp från att välja tyger, ändra mönster så att dom passar, sy olika deltaljer, till riktig avancerad sömnad. Min favorit.
Den är helhet lite för avancerad som nybörjar bok. Men den kan vara ett jättebra komplent till en svensk nybörjar bok.
Här skickar jag med länken.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1933027002

Det finns en del äldre litteratur som inte på svenska som inte är så dum heller. Kolla på antikvariat och loppisbutiker. Det gör inget om bilderna ser lite gammaldags ut. Tekniken är den samma, även om kombinationen av detaljer och tygval är omodernt.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-24, 08:12   #11
MamsTrams MamsTrams är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 39
Hej,
Tack för fina svar. Jag har varit inne och tittat på Bibbis Textil och kommer att beställa därifrån. Jag ska idag lämna tillbaka lite sybehörssaker jag köpte igår, då det var mycket billigare hos Bibbis Textil.
T.ex köpte jag bra knappnålar för 89:- i en ask, jag kan få nästan likadana hos Bibbis Textil för en bråkdel av priset. Gillar att vara prismedveten.

En till fråga: Ska jag tvätta nya tyger först innan jag börjar att sy?

Mvh
MamsTrams
MamsTrams är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-24, 09:15   #12
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Ja, det är bra att tvätta och tumla (tumla om du anser att tyget tål det) om du tror att tyget krymper. På så sätt slipper du obehagliga överraskningar när du tvättar dina nysydda kläder.
Lycka till!
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-24, 09:56   #13
Ess Ess är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 24
Kolla på biblioteket efter böcker om sömnad. Man kan ju låna några olika, och hittar man en som man gärna vill ha så köper man den.

Lycka till!
Ess är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-24, 13:59   #14
MamsTrams MamsTrams är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 39
Hej,
Tack för alla tips. Har varit på biblioteket och lånat. Har kikat i bokhandelns böcker. Ska provsy nu för första gången. Bara bli bekant med min nya vän.
Kram
MamsTrams
MamsTrams är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons