Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2015-03-03, 16:59   #1
Sigridx Sigridx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 8
Question Ärmsprund herrskjorta

Hej! Jag har fått för mig att jag ska sy en skjorta till min man men har fastnat i hur fasen man ska sy ärmsprundet. Är det någon som har en lättförstålig och pedagogisk TUT på det? Jag har kikat på en beskrivning från Allt om handarbete och i en bok som heter "sy" men jag får ändå inte riktigt ihop det!!
Sigridx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-03, 20:38   #2
Ataeb Ataeb är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 39
Kanske kan denna vara till nytta:

http://www.miatextil.se/2011/08/skjorta-tutorial.html
Ataeb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-04, 14:14   #3
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Vill du sy ärmsprund med remsan, som det i TUT i föregående inlägg? Får för mig att på herrskjorta passar det bättre med ett sådant sprund med två delar, en smalare och en bredare (vad de delarna heter nu? Kommer inte på bara). Har inte själv Sy-boken, utan har Sy kläder av Linda Gibson (och den har jag inte i händerna heller just nu :-)), men jag tror i Sy kläder finns det bra instruktioner för olika ärmsprund. Kolla på biblioteket efter den. Finns också en bok på engelska "Shirtmaking" av David Coffin. Där berättas om olika detaljer på skjortan, var och när de passar och hur de kan sys. Fast den lär inte finnas på biblioteket.
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-06, 18:04   #4
Sigridx Sigridx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 8
Citat:
Ataeb skrev: Visa inlägg
Jag har kikat på den beskrivningen men det känns inte som en herrskjorta. Tack ändå!
Sigridx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-06, 18:06   #5
Sigridx Sigridx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 8
Citat:
Talla skrev: Visa inlägg
Vill du sy ärmsprund med remsan, som det i TUT i föregående inlägg? Får för mig att på herrskjorta passar det bättre med ett sådant sprund med två delar, en smalare och en bredare (vad de delarna heter nu? Kommer inte på bara). Har inte själv Sy-boken, utan har Sy kläder av Linda Gibson (och den har jag inte i händerna heller just nu :-)), men jag tror i Sy kläder finns det bra instruktioner för olika ärmsprund. Kolla på biblioteket efter den. Finns också en bok på engelska "Shirtmaking" av David Coffin. Där berättas om olika detaljer på skjortan, var och när de passar och hur de kan sys. Fast den lär inte finnas på biblioteket.
Nej tyvärr inte som i föregående inlägg, jag har redan kikat på den beskrivningen men det känns mer som en damskjorta!
Sy kläder finns inne på ett av stadens bibliotek så den får jag se till att få tag på imorgon Tack för tipset!
Sigridx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-07, 19:57   #6
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
https://sabrinawhartonbrown.wordpres...-cuff-placket/
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-07, 23:07   #7
JonasÖster JonasÖster är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2015
Inlägg: 3
Här är en mycket detaljerad beskrivning:
http://off-the-cuff-shirtmaking.blog...e-placket.html

"Shirtmaking" av David Page Coffin, som redan har nämnts, är en mycket bra bok, men den är nog avsedd för dem som redan har sytt ett antal skjortor och vill förbättra sin teknik.

Om man kan tyska hittar man här: http://naehfabrik.forumprofi.de/work...hemd-t287.html en mycket givande workshoptråd som täcker alla moment när man syr en skjorta och som håller en mindre avskräckande nivå för den som gör det för första gången.
JonasÖster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-10, 10:52   #8
zorloni zorloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2014
Inlägg: 104
Citat:
JonasÖster skrev: Visa inlägg
Här är en mycket detaljerad beskrivning:
http://off-the-cuff-shirtmaking.blog...e-placket.html

"Shirtmaking" av David Page Coffin, som redan har nämnts, är en mycket bra bok, men den är nog avsedd för dem som redan har sytt ett antal skjortor och vill förbättra sin teknik.

Om man kan tyska hittar man här: http://naehfabrik.forumprofi.de/work...hemd-t287.html en mycket givande workshoptråd som täcker alla moment när man syr en skjorta och som håller en mindre avskräckande nivå för den som gör det för första gången.
DPCs bok är en riktig skitbok. Han har noll koll på skjortsömnad.
zorloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-10, 11:50   #9
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Hm, håller inte med om "skitbok", särskilt, när det inte förklaras varför. För en vanlig amatörsömmare ger boken inblick i hur en skjorta kan sys, både sömnadsteknik, val av tyg och anpassning av mönster. Jag sydde först en skjorta till min son med utgång från en skjorta som han hade köpt på en vanlig affär och tyckt om. Ja, det gick ju också och går att använda. Sedan hittade jag "Shirtmaking" och den var till stor hjälp vid nästa skjortsömnad. Den ger tips, sedan är man fri att använda som de är eller anpassa till sitt eget arbetssätt. Jag har inte skräddarsydda skjortor att studera. Ingen i min bekantskapskrets syr och jag har ingen att lära mig av. Så för mig är sådana böcker en bollplank för mina idéer. Jag kan läsa om hur andra gör saker och förbättra min egen teknik. Den kanske inte beskriver hur en riktig skräddare arbetar med skjortan, men den vänder sig till amatörsömmare och jag tycker fyller sin funktion.

Kan du rekommendera en annan bok som du tycker beskriver skjortsömnaden bra?
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-10, 15:22   #10
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag tycker Shirtmaking är en riktigt bra bok! av alla de anledningar som förra inlägget nämner
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-10, 21:31   #11
JonasÖster JonasÖster är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2015
Inlägg: 3
Citat:
zorloni skrev: Visa inlägg
DPCs bok är en riktig skitbok. Han har noll koll på skjortsömnad.
Gissar jag rätt om jag säger att du nog har en professionell bakgrund? Man får väl ta den för det den är: en idébok för ambitiösa amatörer. Den lär inte ut hur man syr en skjorta på enklaste sätt; han verkar inte vara intresserad av effektivitet i arbetet; kapitlet om att ta fram ett eget mönster är tämligen vimsigt - man kan alltid hitta något som kunde ha varit bättre eller som man gärna skulle ha viljat se belyst från en annan vinkel. Allt detta tar inte bort värdet på det som boken faktiskt innehåller.

Jag håller gärna med dig om att det inte är den allra bästa tänkbara boken som någon skulle kunna skriva i ämnet, men den finns att få tag på och jag vet ingen annan bok man skulle kunna rekommendera i hobbysammanhang?
JonasÖster är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons