Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2015-08-26, 03:03   #1
V.G V.G är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2015
Inlägg: 24
Nålens position är knasig, Bernina Record :(

Hej,

har fyndat en underbar Bernina 530-2 Den är riktigt grym retro-maskin MEN precis efter att jag har rensat den och testsytt alla mönstersömmar skulle jag sätta igång och sy en ny necessär med bla "scallop"-mönster. Maskinen satt igång och helt plötsligt bröts nålen och efter det blev det nåt knasigt i maskiens nålposition. Nålen envisades att hamna utanför pressarfotens "öga" vilket så klart för att nålen går sönder när den träffar presserafoten.
Och nu låter även maskinen liiiiite annorlunda än den lät igår när jag servade den.
Va i hela friden har hänt???! Även topspänningen är lite off efter att nålen bröts.

Jag misstänker att det är något knas med ratten som styr positionen. Den var super seg och jag fick använda mycket smörningsolja för att få den flytta sig lite från höger till vänster.

Nu rör sig ratten lite, dock fortfarande lite segt OCH den har en pinne/stift som inte hoppar in i alla "spår" som finns bakom ratten. Vänligen se foto för vad jag menar. Det finns liksom glapp mellan den metal pinnen och "bakstycken" av ratten. Syns i ringen på foton, där pinnen och nålens olika positioner.

Märker även att nålen flyttas ÄVEN när mönster spaken är aktiverad. Vad jag förstod så nålen skall inte flytta på sig när man vrider på ratten när mönster är på. Den skall flytta på sig ENDAST när man har inställt på raksöm. Stämmer det? Kan inte hitta något info om det i instruktionsboken

Undrar om någon har råkat ut för något liknande på sin Bernina Record.

Tack på förhand! Uppskattar verkligen hjälp och hoppas att vi kan lösa tillsammans, vill så gärna sy på den fina Bernina

Senast redigerad av V.G den 2016-05-04 klockan 02:36.
V.G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-26, 16:30   #2
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Jag hör till de som inte syr(kan inte), men har använt min record ganska mycket till små saker. Har bara positivt att säga om den maskinen.
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-26, 21:48   #3
gunnele gunnele är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 187
Den kan behöva lite värme från en hårfön eller varmluftspistol för att lösa upp gammal olja.
gunnele är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-26, 22:04   #4
V.G V.G är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2015
Inlägg: 24
Citat:
gunnele skrev: Visa inlägg
Den kan behöva lite värme från en hårfön eller varmluftspistol för att lösa upp gammal olja.
Jag har spenderat ca 10 timmar på den, rensat, blåst varmt, oljat, justerat... den lilla oinnen sitter helt fast. Fick veta att den skall vara flexibel o röra sig hela vägen fram till dessa taggar i metallen, vilket den inte gör. Hur mycket än jag värmer o använder både inträngade olja samt SMO.
Tror tyvärr att den får åka på en dyr service
V.G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-26, 22:55   #5
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Ibland räcker inte med 10 timmar för att gammal olja ska släppa. En gång höll jag på och oljade en gammal maskin(12:an) i tre veckor. Lite mera tålamod kan lösa saken, men det är positivt att du har så bråttom
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-01, 11:23   #6
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Börja med att olja in pinnen. Tryck sen in den så långt det går. Då har du fått in lite olja i hålet. Sen är det bara att värma på godset så att pinnen åker ut. Pinnen skall gå så sätt att den lilla fjäder som sitter innanför pinnen kan trycka ut den. Förmodligen behövs många rörelser på pinnen innan den går lätt. Ett lite mera avancerat sätt är att trycka in pinnen så långt att det går att vrida vredet förbi stoppet. Det går då att med mycket värme och med en en liten tång dra ut pinnen. Observera att det finns en fjäder so trycker ut pinnen och då lätt kan tappas bort.
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-04, 14:42   #7
V.G V.G är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2015
Inlägg: 24
Tack alla för svar. Jag har till slut lämnat in den på verkstad och det visade sig att både just den "stela" pinnen i vreden samt kam-väljaren till mönstret har varit lite vinglig och ställde till problem med nålen.
Nu är maskin fixat av en proffs och syr jättebra!
V.G är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons