Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-06-29, 21:28   #1
linneagrunnesjo linneagrunnesjo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2014
Inlägg: 3
Konstruera livstycke mha Öberg o Hersman

Hej!

Jag håller på att konstruera ett livstycke för första gången med hjälp av konstruktionsdelen längst bak i boken Mönsterkonstruktion för damkläder, Öberg och Hersman (1999, s. 284f). Om du har boken och har lyckats med detta kanske du kan hjälpa mig?

Jag har fastnat på punkt 13 på framstycket:
Livlängden fram; jag förstår inte hur jag ska dra linjen och få både bysthöjd (för mig 36 cm) och livlängden att bli 52 cm, dessutom på en rak linje - Gör jag det så hamnar midjelinjen för långt ner.

Jag försökte gå vidare men fastnade då på punkt 15. Jag vet inte hur man gör ett cirkelslag, men jag har testat lite olika nu och hur jag än gör räcker axelbreddslinjen (13cm) inte till för att nå hjälplinjen som är fyra cm under grundlinjen.

och en sak till - hur mäter man bystveck och ärmhålsdjup?!
linneagrunnesjo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-09, 20:56   #2
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Jag har bara den tidigare upplagan av boken och där finns bara grundmönstren med och inte hur man konstruerar dem. Jag har gått en kurs i mönsterkonstruktion på Medborgarskolan för sådär en 25 år sen och jag tittade på mina stenciler därifrån för att se om jag kunde hjälpa dig, men tyvärr inte. Jag använder mest mina kunskaper därifrån till att ändra i befintliga mönster så jag har ingen större vana vid att rita allt från grunden själv.

Vanligtvis finns här fler som är duktiga så du borde kunna få svar med tiden. Om inte annat så ställ din fråga igen framåt hösten.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-12, 06:02   #3
FashionFool FashionFool är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 44
På punkt nr 13, har du mätt halsringningen bak? Lägg 52cm vid midjelinjen, mät upp till 36cm och markera. Dra sedan upp till upp resterande minus halsringningen bak och där har du inre axelpunkt. Är du med på hur jag menar?

På punkt nr 15, måste du bestämma bystvecket (öppning) innan du kan dra ut yttre axelspets till hjälplinjen.

Cirkelslag är typ som att använda en passare. Använd måttet från inre axelspets till bystpunkten (kanske 27cm), håll fast 27cm vid bystpunken och dra måttbandet med penna till höger. Det gör inget om du ritar linjen långt, sen ställer du måttbandet på högkant utefter linjen och sätter ut bystvecket. Sedan dra du därifrån 13cm till hjälplinjen, mäter ner fyra cm och därifrån cirkelslag tillbaka till vänster, sätter ut bystveckets mått igen på den linjen. Rita sedan 4cm från inre axelspets till bystveckets punkt.

Det är jättesvårt att förklara utan bilder. Jag kommer framöver att via min blogg visa hur man gör ett cirkelslag, har du önskan så gör jag det inom någon dag. Du hittar den adressen till min blogg under min profil.
FashionFool är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons