Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-12-06, 10:55   #31
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
Nu i höst har jag gjort en korsett där jag modifierade ett vanligt överdelsmönster till att bli en korsett. I Burda nr 9 så var det mönster på drndl-klänningar, och jag tyckte att ett av liven hade en väldigt söt byst med hjärtformad ringning. Jag ritade av det mönstret, två storlekar mindre än min vanliga storlek och sen jämförde jag måtten med min favorit-Silverado. Det innebar att jag fick ta in midjan ytterliggare 8 cm, jag förlängde den också med nästan en decimeter ner över magen. Resultatet blev det här:
http://i34.photobucket.com/albums/d1...s/P1010001.jpg

Den passar perfekt över bysten, med några cm glipa, men är dessvärre lite för stor från midjan och neråt där jag kan i stort sett stänga den helt så jag måste göra den ännu mindre nästa gång. Ignorera den fula kantningen, jag var stressad och ska göra om den. Jag har också lagt upp en bild på hela balklänningen jag hade den till i mitt album.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-10, 20:46   #32
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Nu har jag näsatn sytt klart en korsett efter TrulyVictorians mönster. Hade lyckats gömma sömnadsbeskrivningen och missade sömsmånen - korsetten blir mindre (6cm) än jag planerat.
Korsetten var annars lättsydd och kom i flera storlekar. Det var inte standard; stl 6 - 26 utan man fick slå upp midjevidd och byststorlek och sedan leta rätt på rätt bokstav på mönstret.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 14:59   #33
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Simplicity 5726, förhöjd

Har använt mig av Simplicitys 5726 (fortfarande mitt favvomönster), men denna gång höjt korsetten ett par cm och gjort den lite mer kupformad upptill. Mönstret är enligt min erfarenhet gjort för lite större byst och höft än vad måtten anger. Man bör ta in på de måtten lite. Annars ger detta mönster en mycket fin midja!

Fram / sida:
http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=21901

Sida/ bak:
http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=21902

PS. Som svar på Magnus fråga nedan: Jag bryr mig sällan om mönsterbeskrivningar, använder mig bara av mönstrena. Detta är en korsett med fodertyg i "hela" korsetten. DS.

Senast redigerad av morrflickan den 2007-01-22 klockan 15:36.
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 15:10   #34
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Syr du med foder? Mönstret/beskrivningen gäller för en korsett i enkelt tyg där endas fram och backstyckena är fodrade.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 16:43   #35
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Fina kurvor på simplicity-korsetten. Mycket bättre grund än laughing moon. Kanske man ska köpa sig mönstret och förlänga den lite så den går över höfterna.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-23, 21:51   #36
PysselManda PysselManda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2011
Inlägg: 56
hjärtformad

Hejsan folk verkar ha lite koll på korsett mönster här jag söker ett mönster som är mer hjärtformad vid bysten Jag har aldrig gjort om mönster och har ingen kunskap om det, så är mer nyfiken på om det kan finnas ett färdigt mönster på en hjärtformad korsett
PysselManda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-23, 22:25   #37
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag förstår inte riktigt vad du menar; om det är överkanten som ska vara lite "böljande". Om så kan man fixa det genom att justera mönstret:
HÄR?
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-26, 15:31   #38
PysselManda PysselManda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2011
Inlägg: 56
typ, det finns en så bra bild på googel men tror inte jag får länka till den genom denna sidan xD
PysselManda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-24, 22:45   #39
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Det simmar inte runt några stora stim av UB-mönster precis. Ageless Patterns har ett, vilket kräver en hel del arbete (det finns ett fel på det dessutom - framdelarnas delningssömmar är felritade) och LaughingMoon har ett (med tre olika mösnetr i ett).
Nu har Ageless Pattern kommit ut med ett UB-mönster. Problemet är att det bara finns i en storlek - 21" midjemått, men om man slänger mönstret i skannern och tar de skannade bilderna och antingen drar ut eller trycker ihop kan man säkert få något som fungerar.
Jag har hittills bara klippt ut mina fyra tygdelar (åtta med foder) och ska sy inprovningarna och har därför inga recensioner.
Mönstret finns här - #1859.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons