Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-10-16, 19:17   #16
Händigecarl Händigecarl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 100
om man kan teckna går det att rita på tyget och sedan sy på frihand med att följa linjerna. då behöver man ingen dyr brödyrmaskin alls ? kanske omöjligt
Händigecarl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-16, 19:43   #17
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ska man frihandsbrodera så räcker det med typ enklaste maskinen i världen. Det kunde man göra på symaskiner från 1800-talet.

Jag har en känsla av att jag skrivit tidigare men tyget styr "upplösningen". Så det beror på material inte maskin vilken "upplösning" det är. Om du tänker lite så är det ju naturligt, om du väljer glest vävt tyg så måste det til större stygn för att inte falla mellan vävtrådarna i tyget.

PE-Design Lite suger eftersom man knappt kan göra nåt i den. I princip bara öppna en existerande brodyrfil o sen spara i annat format... Om man betalar för programmet har man åkt på en bluff. Visserligen kan man se det så här, vill man ha kortläsaren, så kan man betala för dem om man vill ha en sådan (men kortläsaren fungerar BARA i Pe-Design Lite. Dyker inte upp som enhet i Windows, går inte nå via Embird eller andra program osv). Men programmet Pe-Design Lite borde vara gratis.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-16, 20:11   #18
Händigecarl Händigecarl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 100
tack Helena! denna sysidan är superbra, för nybörjare och karlar man slipper stå i en symaskinsaffär och se ut som ett fån med sina funderingar som leder till att man inte behöver köpa nån avancerad symaskin. man lurar sig själv om man har stora nybörjarförhoppningar om dataprogram och brodyrmaskiner mm.
finns det inga kvinnliga dataprogrammerar som knackarihop ett smart och bra dataprogram. gissar att de som jobbar som produktutvecklare på symaskinsföretagen är vrånga karlar som inte själva syr.maskinerna verkar inte vara så användarvänliga ännu! kanske Singer´s CE-150 och CE-350 kan förbättras om de styrs "live" från datorn för de verkar inte ha egen dator inuti maskinen!

det program Ni nämner köper man det i affärer eller laddas ner från webben. kommer nog köpa en bra enkel maskin och och fixa egen kanal och lägga upp videotips på youtube.
Händigecarl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-16, 20:20   #19
Händigecarl Händigecarl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 100
ok hittade det på google, översättning till swedish fixar google toolbar.
http://www.embird.com/
inser det finns behov av egna lösningar kanske knacka ihop ett eget program öppet för alla, det och en usb sladd, dator och singer´s CE-150 då kanske man kan fixa ett egen solution.

att rita ut på tyget och sy på frihand verkar bästa och så sparar man 50 000 kr på en värdelös brodyrmaskin? eller...
Händigecarl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-16, 20:25   #20
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Citat:
Händigecarl skrev: Visa inlägg
finns det inga kvinnliga dataprogrammerar som knackarihop ett smart och bra dataprogram. gissar att de som jobbar som produktutvecklare på symaskinsföretagen är vrånga karlar som inte själva syr.
Ja, det är nog sant. Eller så är helt enkelt en del av programmen gjorda just för en smal grupp av människor som maskinbroderar och så har programmet sett ut ända sen början, 90-talet någon gång, och har inte uppdaterats gränssnittet till att fungera som andra illustrationsprogram. Så de som designar för maskinbroderier sen länge är nöjda för de är vana vid gränssnittet medan de som är datorvana och vana vid andra program med betydligt större insikt i "användarvänlighet" eller snarare: standardisering, de människorna får problem och svär. Jag har ritat bilder ända sen Corel Draw 4 (det är ju uppe i version 14 nu?) och tycker att en hel del brodyrprogram är ungefär där Coreldraw var då jag började.

Brist på standardisering, nöjda maskinbroderare sedan länge (dvs de som använt programmen ända sen början är givetvis vana och nöjda), programmerare som inte tänker utanför sina ramar.. osv... och framför allt: för smal målgrupp....

Jag kör Embird, men det kan vara 100000 gånger bättre... Så många moment som man måste göras i 10 steg, medan man kan göra "samma sak" i 1-2 steg i t.ex. Corel Draw. Men som sagt, de som programmerarna pratar med och lyssnar på är själva nöjda och förstår inte riktigt vad som behövs ändra eftersom de ju är vana och nöjda.

Det är inte "roligt" att rita maskinbroderingar, det måste jag säga. Visst lär man sig hur man ska använda och tampas med för att gå de där 10 stegen extra, men det är så tidsödande och frusterande i slutändan.

Det finns knappt någon bra program, och eftersom de verkligen kostar för jäkla mycket kan man inte riktigt sitta i en månad och testa 1 program var fullt ut inkl att spara o brodera ut för att slutligen komma fram till sitt favorit. Ja, alltså, det finns ett antal program nu men de har svagheter allihopa.. Kanske bra på en del, men dålig på en annan del.

Embird är i alla fall kapabel till att göra en del, men som sagt, känns som om man är fast i 90-talet och att man måste göra mkt för hand eller gå flera steg i onödan... Jag har skrivit tidigare de sakerna jag tycker är onödiga eller dumma, men jag orkar inte göra det igen eftersom jag inte fått gehör.

Jag har så många design i mitt huvud, men inte fått ut så många eftersom det är så jäkla omständigt. Själva att rita ut, och sen att brodera ut och förstås försöka klura ut vilka inställningar som blir bäst osv... Sen glömmer man till nästa gång och man måste klura ut igen.. vilken stygnskala? stygntäthet? stygnlängd?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-16, 20:30   #21
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Tja om du ska brodera för hand, måste du nog vara stadig på handen efersom man gör det medan man syr konstant. Och är nog bättre för "målade" bilder, inte för illustratiner och text.

Sök på youtube freehand machine embroidery så får du se exempel på sådant. eller freemotion ist för freehand
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-16, 20:43   #22
Händigecarl Händigecarl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 100
tack Helena för bra svar! Nu är jag taggad att verkligen fixa "sy-drömmarna" skulle behöva fixa att sy Dammskydds-överdrag och smarta bärcase till synthar och veteranbilar, verktygsförvaring som man kan bära med sig, vildmarksutrustning mm mm ja 100 tals smarta lösningar som antingen inte finns eller är extremt dyra att köpa.
skall kolla dina tips som Ni gav på demofilmer på webben. skulle tagit lång tid att hitta annars, tid man inte har, verkligen bra tips tack, Ni är en ängel Helena. bara att sätta igång NU!
Händigecarl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-16, 20:53   #23
Händigecarl Händigecarl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 100
hittade denna bra youtubefilm
http://www.youtube.com/watch?v=8JWRtsyoLhQ
han gör sina egna brodyrbågar en vanlig tavelram från Clas ohlson som sätter ihop själv kunde funka bra som häftas fast med häftpistol snabbt och effektivt. skall företag tillverka allt man behöver då blir det dyrt
Händigecarl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-16, 21:27   #24
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, men brodyrbågar brukar inte vara så dyra.. man kan hitta gamla på loppis. För handbrodering alltså, och de kan man ju använda för frihandsbrodering på maskin.

Inte alla maskiner trivs att brodera frihand har jag märkt. Provsy först, men ofta är det bättre med en gammal maskin som är enkel. Typ från 50-talet. De är billiga också att köpa om man köper från sybutik får man garanti också. (det är mitt krav)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-16, 21:32   #25
Händigecarl Händigecarl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 100
hej funderar på att köpa symaskin men behöver man ha brodyrmaskin är det inte lika lätt att sy på frihand? än krångla med dåliga dataprogram och överföra mm
ser lättare ut att rita och sedan sy på frihand!
http://www.youtube.com/watch?v=hiPnKal0ohM
Händigecarl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-16, 21:50   #26
Händigecarl Händigecarl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 100
jaa det kan vara bra med en gammal maskin med garanti, verkar vara vanskligt med elsäkerheten på gamla som inte är servade av folk som vet vad de gör och utan garanti, vet aldrig vad folk har trixat med under årens gång.

((har faktiskt fått elstöt en gång och det gör att man verkligen är försiktig med el, undvik att ta i jordledning (diskbänk,element,stå med bara fötter på gräs mm)när man håller nåt elekriskt, aldrig ta i diskbänk eller element samtidigt och använd alltid jordfelsbrytare))



såg en bra frihandsfilm.
http://www.youtube.com/watch?v=hiPnKal0ohM
Händigecarl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-16, 21:59   #27
Händigecarl Händigecarl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 100
Bernina Virituosa 163

Bernina Virituosa 163 är det nåt att ha?
Händigecarl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-16, 22:04   #28
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Japp och inte bara det elektriska. Ibland är helt enkelt maskinerna väldigt slitna, om de t.ex. varit atelje eller skolsymaskiner (skolsymaskiner är de värsta, man ska i princip inte betala för en fd skolsymaskin) så det är bra om man har garanti.

Jag har tyvärr bara haft dåliga erfarenheter av att köpa beg från andra ställen annat än syaffärer. Och till och med haft dålig erfarenhet av att köpa en bg symaskin som varit ateljesymaskin men det har inte upplysts om för mig, och det skulle kosta lika mycket att laga den som att köpa en ny, på den tiden alltså. Så man ska nog fråga är den sliten inuti?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons