Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-10-13, 01:10   #16
FireCat FireCat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 13
Smile

Tack för att du tagit dig tid att reda ut tillverkningsdjungeln och det du skriver e bra grejjer, jag måste nog pallra mig iväg till en syhandeln igen pust...det tar på nerverna det här tack för råden!

Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Inte nödvändigtvis i Japan, men i Asien alltså.

De flesta märken beställer sina symaskiner från fabriken. De beställer olika skal och funktioner. Men det är ju samma kvalité i plast och metall och att det är samma personer som sätter ihop dessa och ibland är det mycket delar som är samma. Man ser det lätt på t.ex. pressarfot, spolar, osv. (då är det alltså asiatisk maskindesign, men märkets skal) Ibland kan man till och med se samma former på skalen och småsaker, men att färgen och märket skiljer. Det kallas för OEM-tillverkning och finns i andra saker också som t.ex. TV osv. Det tillverkas i Asien och sen sätter märket sitt märke på saken.

Men nu för tiden är det få symaskinsmärken som faktiskt gör kvalitésgrejer, alltså att allt känns ungefär jämnt när man väl kommit förbi de där stormarknads"märken". Så det är upp till dig att sätta dig och provsy, vill du ha lodrät spole eller liggande spole, var vill du ha knapparna, vill du ha mekanisk eller elektronisk maskin, hur tjock vill du ha friarm om du vill ha en sådan, hur vill du att spolen skall spolas, etc etc etc. Och sen förstås hur det känns när det syr i dina material. Och alla har sina favoritmärken!!! Det är bara upp till dig att hitta ditt eget och det gör du genom att provsy.
FireCat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-13, 01:18   #17
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Citat:
FireCat skrev: Visa inlägg
Tack för att du tagit dig tid att reda ut tillverkningsdjungeln och det du skriver e bra grejjer, jag måste nog pallra mig iväg till en syhandeln igen pust...det tar på nerverna det här tack för råden!
Det jag pratar om asien osv, kanske inte är 100% sant, men det är det jag förstått och det märks om man studerar maskinerna!

Men det jag säger om att alla människor är olika och att alla vill ha olika saker ur maskinerna stämmer definitvt! Provsyy! Men ja jag förstår hur det är! Man vill slippa besväret med att läsa recensioner, åka runt o provsy, och fundera och oroa sig över om man köpt dålig maskin... Men jag tror så länge du provsytt och känt på maskinen så blir det bra! Så länge du undviker de värsta billiga maskinerna typ stormarknad!

Sen kan man också kika på garantitiden om man vill vara lugn för ett tag. Det kan variera för olika märken.

Själv håller jag mig till smått antika symaskiner.

redigering:
Var inte blyg för att provsy. Det är jag alltid och vill alltid få det undanstökat och ofta hänger säljaren som en hök över din axel.. Försök se bortom det, eller rentav be säljaren gå sin väg om du skulle känna dig bättre. Och ta verkligen med dina egna tyger. De i butiken är vanligtvis vanliga normalt vävda bomullstyger som är styva och fina och syr fint i alla maskiner.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-13, 08:20   #18
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
hej igen

nä jag har inte haft nån brother . ville dock köpt deras stoooora brodermaskin en gång i tiden...mest för att den var störst
Som brodermaskin tycker jag annars att deras broderier är ganska platta men det beror kanske på stygnsättaren (de visade upp samma kalle anka-broderi i flera år på mässan. undra om de gör det än? )

annars är nog en brothermaskin säkert bra den också

en stor skillnad mellan maskinerna är ju designen också. En hq är myyycket snyggare än de flesta som ofta ser ut som om de kommer från 80-talet Inte för att det spelar så stor roll hur de ser ut men ändå
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-13, 08:37   #19
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det beror på stygnsättningen, ja!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-13, 10:08   #20
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
jo men lite fundersam blir man ju. Kan maskinen inte sy annat eftersom de aldrig visar det
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-13, 15:40   #21
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
De broderier som följer med i maskinen brukar inte vara någonting att hurra för. Men det var inte min tanke att använda dessa alls. Egentligen skulle jag föredra att få en "tom" maskin med mer plats att spara egna istället! Jag tror bestämt att jag inte använt någonting alls från maskinen, inga ramar, inga broderingar, inga bokstäver! Det för att jag vill ha full kontroll och måste peta på dem själv i datorn antingen egna brodyrer eller köpta fina.


Förresten, jag tycker att nästan alla symaskiner är fula nu för tiden. Jag föredrar metallhölje i nån snygg färg! Nu för tiden har så många symaskiner (i princip bara industrisymaskin som är OK) höljen som döljer trådbanans väg. Lite jobbigt när tråden går av och man måste fiska. Förr i tiden så gick trådbanans hela väg utanpå (krokar utanpå maskinen, och trådspänningen är en stor rund grej som sticker ut). Sen blev det delvist dolt, och sen blev det helt dolt! Tokigt. Nackdelen är förutom att man måste fiska tråd, att det skymmer så mycket sikt också när plasthöljet buktar ut så mycket. Ta bara en symaskin från typ 40-50-talet eller tidigare och jämför med symaskin typ Brother idag. De gamla är så mycket mer smala! (nej det har inte stor betydelse hur mycket sömmar det har inuti, min pfaff 332 från 50-talet har nästan 100 sömmar och nålpåträdare! )
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-16, 17:30   #22
Händigecarl Händigecarl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 100
att saker tillverkas i Asien påverkar nog inte kvaliten om fabriken har bra rutiner Toyota har ju bästa produktionsrutiner i Världen. bara de har bra arbetsmiljö. synd att det är så dyrt att tillverka i Sverige annars skulle man man köpa Husqvarna Topaz men 20 000 kr (är väl bara designad i Sverige,till verkar den ännu i Sverige)istället för 7995 kr för Brother NV-900
Händigecarl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-16, 19:39   #23
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Vilka märken affärerna väljer att sälja varierar nog. I min lilla stad finns bara en symaskinsbutik och han säljer både husqvarna, janome, brother och singer.

Här finns bruksanvisningen för nedladdning, förmodligen är den på engelska men jag lyckade inte hitta den på den svenska brother sidan. http://welcome.solutions.brother.com...hf_inov900deuk
Kanske hjälper den lite ändå.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-16, 19:50   #24
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
De flesta butiker säljer Husqvarna, pfaff och Singer eftersom de 3 är samma företag nu. Sen brukar det vara några som säljer Janome och Brother.. Och så några som säljer Bernina... Jag tror Bernina är bäst i toppskiktet (dvs toppskiktet för hemmaanvändare, inte atelje eller industri).

Mycket sällsynt med butiker som säljer alla märken.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-21, 02:24   #25
FireCat FireCat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 13
Talking

Citat:
FireCat skrev: Visa inlägg
Tack för att du tagit dig tid att reda ut tillverkningsdjungeln och det du skriver e bra grejjer, jag måste nog pallra mig iväg till en syhandeln igen pust...det tar på nerverna det här tack för råden!
Hej igen! NU har jag ändrat mig både från hq och brother, nu tror jag det blir en janome ist! Brother var nästan för enkel och blev lite plastigt b-ig och pep hela tiden när man ska byta/ändra saker...aningen störigt tyckte jag, och så sa hon som jobbade att brother vill vara moderna därför kan det vara problem med att hitta reservdelar ibland eller kanske senare i framtiden. Så en janome sewist eller ngn annan dekoratör maskin får det bli ist. Erfarenhet av dessa maskiner ngn?/Firecat
FireCat är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons