Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Leverantörsforum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-09, 08:59   #1
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Kinashopping!

Jag har blivit bjuden till Kina på shoppingresa och skulle vilja köpe lite sidentyger för privat bruk. Finns det någon som har bra tips på var man kan handla tyger där?
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-09, 09:05   #2
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Har inga tips eller så men oj vad jag blir avundsjuk på dig att du får åka till Kina och shoppa. Skulle jag med vilja göra
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-09, 09:54   #3
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Fast det blir ju säkert inte förän i sommar, men man vill ju planera lite :-)
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-09, 10:00   #4
Winberg Winberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 247
Smile

Hej håller med wow vad roligt för dig passa på att handla det skall ju vara billigt, har inget tips var men ha en tum resväska med till tyger önskade att man varit en liten grå mus i din väska vilken resa hihih. Karin
Winberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-09, 11:22   #5
Pippin Pippin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 26
Hej! Vad underbart att åka till Kina och shoppa. Jag vet inte var man speciellt kan köpa sidentyger, men jag tror inte att det skall vara allt för svårt att hitta. Min pappa åkte flera gånger till Kina på affärsresor och han köpte med sig sidentyger till oss i familjen. Klarar han det så kan det inte vara allt för svårt att hitta.
Grattis till resan.
Pippin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-09, 11:53   #6
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Avundsjuk, nehe, inte ett dugg..........

Vart ska du resa i Kina? Kanske kan ge dig närmare tips. Har handlat en del både i Peking och Shanghai (mest i Shanghai).
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-09, 12:12   #7
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Vet ärligt talat inte vilken stad vi ska till, min lillebror jobbar på kabin så han flyger dit och jag ska få hänga på, så tips på både Peking och Shanghai mottages varmt!
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-09, 12:16   #8
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Grattis till att få åka till Kina! Jag handlade en del tyger, de var inte superbilliga bara några tior billigare än hemma. (Tygaffärer ramlar du nog på automatiskt.) Inte helt nöjd med tygshoppingen, men resten! Jackor hade jag väl med mig 11 st hem (dunjackor av kända märken, bl.a North Face, kopia eller ej, vem vet?), massor av Pashminaschalar till inget pris alls, fina temuggar kostade nån tia. Glasögon till 1/10 av hemmapriset. Klockor i långa banor. Glöm inte att pruta pruta pruta! Trevlig resa.
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-09, 18:48   #9
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Håller med de andra, så underbart! Men som sagt, se till att pruta, och för allt i världen GLÖM INTE CIGARETT-TÄNDAREN!!!
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-09, 19:27   #10
Dackling Dackling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 28
Det finns en siden/syntetblandad brokad som jag har träffat på i flera affärer här i sverige; tyget brukar finnas i en mängd färger, mönstrat med antingen fjärilar eller drakar och på 80 bredd (känns det igen, någon?). Detta har jag iallafall betalat mellan 250 och 400 kr metern för här hemma, men i peking passade jag på att köpa hem 6-7 meter till syrrans baklänning, minns att jag gav 60 kr metern, oprutat!
Dackling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-10, 07:58   #11
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Citat:
Ida_B skrev:
Håller med de andra, så underbart! Men som sagt, se till att pruta, och för allt i världen GLÖM INTE CIGARETT-TÄNDAREN!!!
Vad ska jag med tändare till?
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-10, 08:53   #12
guldlock guldlock är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 1
Jag var i Peking i oktober, och köpte tyg i en tygaffär på Wang fu jing (stor shoppinggata) Där betalade jag ca 60 kr per meter (oprutat, man prutar inte i affärer av den typen) för ett mellantungt sidentyg. Det finns också tyg på sidenmarknaden (silk market) men där är det pruta som gäller...
guldlock är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-10, 09:50   #13
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Citat:
Vad ska jag med tändare till?
Den skall du göra eldprovet med så du inte köper syntet. Så skall du klämma och gnida tyget mellan fingrarna för att kolla om det är äkta siden. Känns det som potatismjöl och luktar bränt hår så har du förmodligen äkta siden i handen.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-10, 15:58   #14
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Du har ju redan fått många fina tips ovan
Jackor tycker jag absolut du ska titta efter i Peking och enklast är egentligen att gå till sidenmarknaden/Silk Market där du hittar mycket av allt på en gång. Väskor av alla de slag inte att förglömma!
Prisererna är generellt sett lägre i Peking än i Shanghai.
I Shanghai har jag hittat de mest fantastiska tyger i siden på den största affärsgatan Nanjing Road. Går ut från the Bund vid floden och är några kilometer lång. Köper du tyger i en seriös affär betalar du ändå väsentligt mycket mindre än hemma och du får riktigt siden. Prova gärna ändå med cigarettändare (för din egen skull)...I dessa affärer prutas inte.
Men visst kommer du att frestas av alla billiga tyger - köper jag också! Billiga pärlhalsband finns också i mängder - men det är svårt bedömma kvaliteen. Ja, förresten allt finns att köpa!
Och så pruta, pruta, pruta. Börja vid ca 35-40% för att sällan betala mer än 60% av ursprungspriset.

Lyckliga dig! Trevlig resa och så ser vi fram emot rapporten
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-10, 16:38   #15
BOBO BOBO är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 62
Tips till Kinashopping

Hej Laura
Jag har en del tips angående shopping i Beijing, har bott där i 4 år. Om du mailar mig din mailadress eller telefon kan du få en lista med tips, det finns flera ställen där du kan köpa siden. Sötvattenpärlor är också billigt att köpa där har jag också tips. det finns också en hel del kläder. När i sommar ska du åka? Juli är väldig varm upp emot +40 i Beijing.Så hoppas att du inte ska åka då.
Gunilla i Gävle
BOBO är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons