Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-04-26, 21:01   #1
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Babylockare

Hej! Jag har en Babylock och söker andra som är intresserade av att utbyta erfarenheter om Babylocken.
Det känns lite ensamt ibland eftersom jag inte känner andra som har samma maskin.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-28, 17:44   #2
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Hej!

Nu är jag här. Jag har ju då Babylock Imagine. Ska kombinera den och min kombimaskin (orchidea 1250) symaskin och broderimaskin med en bra täcksömsmaskin sen när jag har råd.


Just nu har jag inte hunnit sy alls på den knappt. Försöker fatta hur allting fungerar. Inte så svårt antar jag. Det är en bricka under maskinen där nålen ska ramla ner om man tappar den. Den brickan var jag direkt och fingrade på och drog ut och undrade va den var bra för. Det skulle vara hur enkelt som helst att sätta dit den igen men jag får inte dit den *S*

Sen var de en annan grej...nålpåträdaren fattar jag inte hur man gör med. Står i boken att det ska vara så himla enkelt men jag får inte det att funka hehe

-Helen

Senast redigerad av Hellebelle den 2006-04-28 klockan 17:49.
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-29, 19:33   #3
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Jag vet... det du säget om nål luckan, jag upplevde samma sak med min imagine. För in den som ett L, jag menar un och till vänster så brukar det ordna sig.

Vad gäller påträning så ska jag försöka återkomma med hur det var, eftersom Evolven inte har påträdare minns jag inbte på rak arm, men jag kan prova på affären där jag brukar handla sedan. Det finns en speciell påträdare till Babylock som kommer med Evolven. Den är dyr, men jag har hört att Janome har ett plagiat som är billigare och funkar på alla symaskiner.

Köpte en häftig broderitråd med två tvinnade färger som jag funderar att sy en rullfåll till en blid med, vi får se om det blir snyggt.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-08, 14:21   #4
sandgatan sandgatan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 74
Babylock Envolvé

delägare är jag,svärmor och jag delart på en maskin. Har den stående hos henne så tyvärr blir det inte så mycket sömnad på den men den är bra det som jag har sytt iaf.
sandgatan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-14, 19:42   #5
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Gillar min maskin hittils men har knappt hunnit sytt någor på den. Det som stör mig är att maskinens nålar går av så fort jag syr på den. Verkar inte spela någon roll i vilket tyg jag syr i. Som om nålarna stöter emot något nere i maskinen.

Någon som vet vad det beror på? Vad kan man göra åt det?

Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-15, 07:25   #6
degdala degdala är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 192
Har du kört upp nålarna ordentligt?
Och vänt dem rätt?
Hjälper inte det så lämna in maskinen.
Jag har haft min maskin i 5-6 år och har aldrig råkat ut för att en nål gått av.
degdala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-15, 19:09   #7
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Ja, det har jag troligtvis gjort. Var jättenoga med vart enda grej jag gjorde med maskinen.

Yes, får nog ringa säljaren.
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-16, 09:45   #8
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Nåltrassel

Kanske har du redan provat, men jag hade nåltrassel i helgen för att jag inte hade satt i nålen odentligt, dvs trycka upp den tills den satt längt uppe.
Har du provat att trä om maskinen och börja om på nytt?
Kolla även om du har räll nål, det står på maskinen, bakom locket vilka du ska ha.
Även handboken har bra felsökningstips längst bak, där kanske du hittar något.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-17, 10:15   #9
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Jo det kan ju va det ändå att jag inte satt i nålen ända upp men efter att ha bytt så många nålar som jag gjort nyu så måste ju några ha blivit rätt i alla fall.

Jepp, det är rätt nålar. Det var alla dom som jag fick med maskinen. Nu är dom slut så nu kan jag inte prova fler gånger innan jag köper nya.
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-23, 11:12   #10
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Hur gick det med nålen?

Hej, vill veta hur det gick med nålarna? Var det fel på maskinen eller har du några tipr och trix till oss ifall vi skulle råka ut för samma sak?
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-15, 20:08   #11
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Nu är problemet löst med nålarna. Det var nog jag som satt i dom fel. Man ska sätta i dom så långt upp som det bara går och så att man ser dom genom ett hål. Genom det hålet ser man om nålarna går att ta upp ännu längre upp i hålen.
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-20, 08:42   #12
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Jag brukar använda mig av borsten när jag ska sätta i nålarna. Det finns två hål på baksidan av den, där sätter jag i nålen så blir det lättare att komma åt och man slipper tappa den i maskinen, vilket jag gjorde en gång och oj vad omständigt det blev att plocka ut den.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-20, 18:05   #13
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Fick ni med pressarfötter till eran babylock?

hihi ja jag har precis upptäckt hur man använder borsten för att sätta i nålar. Superbra juh!

Jippi när jag får min lön den här månaden ska jag köpa en täcksömsmaskin också. Har längtat efter den. Skulle ju ha köpt den samtidigt som babylocken med ville inte ta på avbetalning.

Är det någon som vet hur man använder pressarfötterna? Fattar inte engelsk bruksanvisning. Hur är det tänkt?

Senast redigerad av Hellebelle den 2006-06-21 klockan 10:26.
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-24, 13:29   #14
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Det finns olika. Till Babylock imagine kan man köpa dem var för sig eller i ett set. setet kostar ca 2000 kr, men då får du alla. Ska du köpa en evolve så är det bättre att vänta, för det är olika modell på pressarfötter.
Jag har hunnit prova den genomskinliga, hällvikare och så har jag två kantbandsfötter att prova, en för elastiska tyger och en för vanlig kantband. Den för elastiska tyger är bra när man gör barbkläder tycker jag. Skulle även vilja ha rynkfoten. Men jag har evolven. Höpte däremot en fot som hette plain hammer 1/4 inch, den var inte vad jag hade förväntat mig.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-24, 13:36   #15
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Just det, Hellebelle, svar på din fråga. Jag fick med en bok av Janet Spink men beskrivning på engelska och bilder, den är bra, men du kan även kolla på hennes hemsida, hon har lite tips och visar med bilder hur man använder en del pressarfötter. En del saker kan man laddas hem gratis.
www.janetspink.co.uk
Det är på engelska, men det finns bilder så det blir lättare.
Jag skulle vilja resa på någon av hennes kurser i Frankrike, men man måste var 2 och jag vet ingen annan som vill gå en sådan kurs i Frankrike. Du kan även maila Janet och fråga, hon har i alla fall varit hjälpsam mot mig när jag mailade och frågade om hur man skulle använda kantbandsfoten.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons