Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-03-19, 20:17   #1
MaritaBo MaritaBo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 38
Janome vs Husqvarna?

Hej

Ny här på forumet. Men jag är snabb på att skicka en fråga då jag inte fann något tillfredställande svar, men hoppas att jag kan bli lite klokare efter att jag ställt den och ev. fått svar.

Jag har bestämt mig för att köpa en ny symaskin, då jag börjat sytt igen när barnen är utflugna och jag har ett eget syrum. Jag har en gammal Singer Topaz som är minst 25 år gammal. Har räckt till det jag använt den till men nu vill jag mer och då pratar jag i synnerhet om quilt. Har sytt två lapptäcken på Singern, men skulle vilja ha bla. trådklipp.

Först var jag inne på att köpa en Husqvarna Designer Topaz 30. Men har funderat länge och väl på det och tänkt att jag kommer nog inte att brodera så mycket på maskinen så att slänga ut 10-12 tusen extra på broderenheten har jag ingen lust till (man får mycket tyg för pengarna).

I alla fall så är jag i valet och kvalet nu om jag ska välja Janome Horizon 8900qcp eller Husqvarna Sapphire 875 Q. Janomen är ett par - tre tusen kronor dyrare, men man kanske får mer för pengarna? (Bla sybord följer med där).

Tänkte höra med er om någon har erfarenhet av dessa eller i övrigt kan ge tips om för och nackdelar?? Har ännu inte varit iväg och provsytt någon av dem då jag måste åka några mil för att testa dem, vill gärna ha mer kött på benen innan det menar jag.
MaritaBo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-22, 21:25   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Tror jag skulle välja Janome, man får mer maskin för pengarna. Men ja, alltid bäst att provsy.

Eller, nej jag skulle nog välja vare sig något av dessa om jag ska vara ärlig. (har snöat in mig på gamla gedigna maskiner från förr alternativt ateljé/industri)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-22, 23:17   #3
Ma-lou Ma-lou är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 243
Det finns en maskin som kommer att passa dig perfekt enligt mitt sätt att se på det i maj kommer Pfaff ut med en ny Quilt Expression som kommer att heta 4:2 i stället för bara 4. Pfaff har inbyggd walkingfot (original IDT) och är den bästa maskinen för quiltning enligt mig. Den kommer att ha helt fantastiska dekorsömmar 9 mm breda, sensor, programmering allt du kan tänka dig att behöva på en symaskin. Vänta och testa den. Testa alla före du bestämmer dig.
Ma-lou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-22, 23:54   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Håller med där om att man ska testa så många maskiner man kan innan man bestämmer sig.

Något man inte tänker på att många butiker säger att de har olika märken, men i själva verket har trion Husqvarna-pfaff-Singer, vilket ägs av samma företag. Och där var det med det med variationen.

Du bor långt från, det är sant. Men det är nog bra om du kollar runt på olika sidor. Har du konto på sewing.patternreview.com så kan man kolla många symaskiner där, ungefär som Recesioner här.

Skriv upp listor på symaskiner du är nyfiken på, och ungefärliga priser och vad de har, fördelar och nackdelar. Sedan så har du din lista och så åker du till några butiker och testar i verkligheten.

Det är bra att du vill provsy på riktigt också.

Se till att provsy på samma sätt som om du kommer sy hemma. Ta me dina egna tyger och sy de sömmar du kommer använda med samma sömsmån. Så kommer du se om det kommer fungera för dina behov.

Det är svårt att bara skriva såhär på forumet för alla har sina favoriter. Så det blir ofta "krig" och olika läger.. Nu för tiden är det ganska jämnt i racet så länge man håller i sin prisklass. (tänk på att man jämför prisgrupp i det land det hör hemma, det fungerar ju inte att jämföra en 5000-krsmaskin i Sverige med en 5000-maskin i UK och ännu hellre, i USA.... Helt enkelt pga om du tar en femtusing i USA så kan du få en brodyrmaskin med massa finesser medan du får en enkel symaskin i Sverige, just över budgetklassen)
Där pratade jg iväg, men vad jag menar, att det är ganska jämnt nu så det är mer upp till ens smak vad man föredrar...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-23, 08:06   #5
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Jag skulle nog välja Janome. Den har 9mm breda sömmar, övermatning som går att ställa in hur mycket eller lite man vill ha samt massor med sömmar.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-23, 13:13   #6
MaritaBo MaritaBo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 38
Hej

Tack för era svar.
Har läst så mycket jag kan om symaskinerna som finns idag, men blir ju inte mycket klokare för det.

Hur är kvalitén på symaskinerna idag? Och om man slänger ut ca 10 000 - 15 000 kr.
Min gamla Singer har jag alltid varit nöjd med. Den har aldrig krånglat (men det gjorde min Husqvarna som jag köpte begagnad innan) och det är väl det jag önskar mig med en ny: Kvalité, hållbar för många år framåt.

Pfaff har jag inte ens funderat på. Kollat lite men vet så lite om den?

Jag tycker att det är svårt att köpa något made in Japan, Taiwan, Thailand för genom åren har man ju köpt en del saker tillverkade i sådana här länder billigt som inte håller ett skit. Men det kanske inte gäller för symaskiner?

Önskar att jag hade symaskins affär här i stan så jag bara kunde åka och testa - kanske fler gånger innan jag bestämmer mig...
MaritaBo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-23, 14:01   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Om du inte vill ha symaskiner från Asien, så ska du köpa Bernina och då endast vissa av deras maskiner. Allt görs i Asien nu för tiden.

Men, tänk på att det är skillnad på Asien och Asien. Japan brukar generellt håller hög kvalité för det är "dyr" land och om man tycker att det är viktigt att ens produkt håller hög kvalité så gör man det i det egna landet... Brother och Janome är japanska märken men inte alla maskiner görs i det egna landet. Man får kolla på maskinerna om det är Made in Japan eller inte. Min brodyrmaskin som är Brother är gjord i Kina, men det är en generisk modell som man kan se hos andra märken också.... (många maskiner från Kina mfl är typ OEM-maskiner där märken beställer egna höljen och etiketter och andra mindre detaljer) Och den är inte "skitbillig", utan kostade runt 12-15 tusen. Så det är något att tänka på. Den broderar fint men är inte förjust i att sy med den.

Du kanske ska satsa på Bernina? De håller samma hög kvalité säger folk och det är sista märket av hushållsmaskinerna som görs i originallandet, om jag uppfattat det rätt.

Men även Bernina görs i Asien nu, men inte alla modeller. Activa och Aurora görs i Asien.. (och Bernette förstås men det räknas inte hit för det är lågbudgetlinje)

Om du vill ha Bernina som är från Schweiz så står det "Made in Switzerland" på fronten.

Säger det här alltså om du vill slippa Asien-maskiner. Jag säger inte att du måste köpa Bernina, utan ger dig som förslag. Bernina har några fans här på forumet.

Tar info från tråden här:
http://sewing.patternreview.com/Sewi...ns/topic/61158
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-23, 15:16   #8
MaritaBo MaritaBo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 38
Det är väl så att jag inte vägrar att köpa något tillverkat i Asien, men jag är frågande över kvalitén pga min erfarenhet tidigare.

Bernina är nog inget att tänka på då friarmen är bara 19 cm. (Bernina 550 QE) Jämfört med Janomes 28 cm och Husqvarna 25 cm.

19 cm har jag på min Singer och det fungerar men inte med riktigt stora quiltar. Så lite mer svängrum behöver jag. Förutom trådklippen...
MaritaBo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-23, 17:35   #9
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Vilka nuvarande Berninamodeller är egentligen tillverkade utanför Asien? Jag har för mig att jag läst att det enbart skulle vara absoluta toppmodellerna (800-serien?), och de har väl i sådant fall en lång friarm, eller finns med sådant tillval.

Inte för att jag tror att asientillverkat måste vara sämre.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-24, 10:14   #10
Humlan Humlan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 40
Ett litet tips....

Du kan få både Janomemaskin och en solresa på köpet om du tar dig till Dubai. Du hamnar långt under Sverigepriset.

Av en svensk symaskinsförsäljare som säljer Husqvarna, Pfaff, Bernina o Janome fick jag som slutkläm på en Janomefråga "....å andra sidan är det ytterst sällan som Janomemaskinerna behöver repareras".

Min egen tanke kring det hela är, att ungefär som Toyotabilar som går o går o alltid ligger högt hos Bilprovningen, så är det ungefär detsamma med Janome.
Humlan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-24, 16:55   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Bra tanke där, för vem vill ha en fancy symaskin som gör allt möjligt och lite till men går sönder fort?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-27, 17:04   #12
MaritaBo MaritaBo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 38
Nu har jag varit och testkört symaskiner. Det blir helt klart en Janome 8900.
Oj vad tyst den var jämfört med min gamla Singer.

Har tingat på en då det var bara två kvar till introduktionspris. Hämtar den någon gång i april. Vad jag längtar! ;-)

Pratade lite om brodyrmaskiner också och fick ett erbjudande om en Janome 200 E för 6000 kr. Någon som har den och kan berätta mer (skapar nog en ny tråd om den.)
MaritaBo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-10, 13:33   #13
V@nja V@nja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 28
Humlan: Har du någon koll på vad Janomes coverpro kostar där borta?
V@nja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-10, 15:28   #14
Humlan Humlan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 40
Japp det vet jag!

För jag har fotat en del i butiken.
En coverpro 1000CPX kostar 1150 aed (dirhams)
Ta x ca 1,9 = Ca 2185:- denna är enbart en coverstitch.
(På Skövde symaskiner kostar den 5990:-)

En 1200D Professional kostar 2400 aed
Alltså ca 4560:-. Den är både overlock och coverstitch och byggs om lätt enligt mina två syvänner som köpte här när de hälsade på.
Tror de sa att den låg på ca 15000 i Sverige?

Mvh Maria, som snart flyttar hem
Humlan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-10, 16:25   #15
V@nja V@nja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 28
Kanon!

Jag har skickat ett privatmeddelande till dig.
V@nja är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons