Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-05-01, 13:19   #1
Edvina Edvina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 385
Trasig dataskärm

Finns det någon datatekniskt kunnig person här på sysidan?
Jag hade min laptop utlånad och när den kom tillbaka så tänds inte bildskärmen!!!
Har bytt ut något som jag tror heter grafikkort, detta hjälpte inte.

Det finns en liten "pigg" som trycks ner då man fäller ner bildskärmen, som har någon slags av o på funktion. Har skruvat isär datorn och om man vickar lite på den så lyser bildskärmen upp en bråkdels sekund så jag har fått för mig att det kan vara glapp i den.

När det gäller fel på symaskiner så finns ju alltid ett felsökningsschema, till datorn har jag ingen bruksanvisning men antar att man har ngn slags felsökningsrutin även när det gäller datorer.
Min gamla dator som jag fått plocka fram finns en tangent för att släcka bildskärmen men det har jag inte hittat på den som felet är på.

Kom på idag att jag kunde vända mig till er här som kanske har någon teori om vad jag kan göra?

Annars är det tänkt att jag ska lämna in den i veckan där den är köpt.
Edvina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-01, 14:24   #2
cattarodde cattarodde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 78
ang din dator

Du kan ju alltid prova att ringa deras support, hade probem med min och ringde dit, fick hjälp och behövde inte lämna in datorn. Om den är ny kanske det går på försäkring eller garanti.
Jag tycker det verkar som att (jag säger inte att det har inträffat) den kan ha blivit tappad i golvet kanske. Har du frågat de som har lånat den??
Om du måste lämna in den kolla runt lite vad det kostar, vissa tar fantasipriser!!!
Hoppas det löser sig.
cattarodde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-02, 22:00   #3
BodilN BodilN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 470
Har du provat att hålla ner Fn-knappen och trycka på F4-knappen (den med en laptop/bildskärm på). De som lånade datorn kanske kopplade in en separat skärm? Vet inte om det är alltid är F4-knappen, kanske skiljer det sig från märke till märke. Ibland kan min trilskas lite och man får trycka på F4-knappen flera gånger.
BodilN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-02, 22:39   #4
Edvina Edvina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 385
Var idag hos min "datakille" men hans tekniker har inte tid förrän på fredag.
Om det är ngt glapp som behöver lödas får jag det inte gjort där.
Då är det annan dator som gäller, han säljer begagnade till bra priser. Dock har jag inte tänkt lägga pengar på det just nu.
Den är ju som sagt i delar nu så jag får väl skruva ihop den till att börja med.
F-knapparna har jag tryckt på allihop utan resultat.
Men Fn-knappen,vilken är det? Både f och n?

Och jo, de hade kopplat in en annan skärm.

Jag googlade lite på problemet men kom inte fram till något konkret där heller mer än byta grafikkortet och det är ju som sagt bytt efter flera veckors väntan från landet over there.

Datorer är bra när de fungerar och jag har svurit många gånger innan men det här var nog det värsta.
Edvina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-03, 09:24   #5
BodilN BodilN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 470
Ja, både F och n på samma tangent. Jag har två Fn-knappar, de sitter på varsin sida strax intill mellanslagstangenten. Håll nere Fn och F4 samtidigt och håll en stund, inga snabba tryck då hinner inte datorn med,i alla fall min
BodilN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-03, 11:13   #6
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
på min står där fn i en ruta i blått på knappen intill ctrl längst ner mot vänster hands sida, hoppas det löser sig! Så ledsamt när du varit snäll och lånat ut den
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-03, 14:24   #7
Edvina Edvina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 385
Ja när jag tittade så fanns det en Fn tangent, har tryckt på den o F4 samtidigt men inget händer. Jag kan se när datorn startar svagt rött skärmljus men det försvinner meddetsamma.

Någon nämnde att jag kan starta i felsäkert läge men när inte skärmen lyser så går ju inte det heller. Vet någon om man kan göra det via tangenterna bara?
Edvina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-03, 23:07   #8
BodilN BodilN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 470
Du kan starta i felsäkert läge med F8, jag brukar trycka ner den flera gånger snabbt efter varandra.
Vad synd att inte Fn+F4 fungerade, jag hade hoppats på det.
BodilN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-04, 08:57   #9
Birmar Birmar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2010
Inlägg: 14
Hej

Det behöver inte vara F4 som används vid byte av bildskärmsläge. På min bärbara är det F10. Har du letat efter symbolen för bildskärm?.
Birmar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-06, 18:41   #10
Edvina Edvina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 385
Fungerar igen!

Idag har jag varit med datorn hos datateknikern.
Kostnad 200 kronor för en begagnad skärm och nu fungerar datorn.
Jag har pillat o grejat o kommit fram till att det var ngt glapp eftersom skärmen ibland tändes en kort stund. Och där fanns kasserade datorer av samma sort så testade vi med att byta.
Är nöjd o glad igen efter 2 månader.

TACK ni som tog er tid att tipsa om olika alternativ.
Edvina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-07, 07:29   #11
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
skönt att det löste sig
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons