Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-07-17, 21:32   #1
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Den fyrtrådiga overlocksömmen krånglar!

Håller på att sy lite på min babylock evolve och den fyrtrådiga overlocksömmen har fungerat bra och sett snygg ut förut men ikväll så är gripartrådarna alldeles för lösa... Har trätt om maskinen flera gånger och även ändrat skruven för hur åtspänd gripartrådarna ska vara (har inte behövt pilla på den skruven förut) men ingenting hjälper. Någon som har en idé på vad jag borde testa? Syr i vanlig bomullsinterlock...
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-17, 21:44   #2
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Jag vet inte hur din maskin ser ut men jag gissar att den har trådspänningsbrickor som tråden löper genom. Sitter tråden ordentligt fast mellan brickorna? Om inte så får tråden inte tillräcklig spänning.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-18, 14:09   #3
Gringo Gringo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 10
Hej

Det kan mycket väl vara att trådarna inte kommer emellan i trådspänningsbrickorna, pga av skräp eller så.
Det kan även vara så att tyget är tunnare så att det inte fyller ut ordentligt,Du kan kanske ändra skärbredden (flytta kniven så att den klipper smalare i förhållande till nålarna)
det kan hjälpa i kombination med att dra åt trådspänningen.
Lycka till
Gringo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-18, 18:36   #4
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Man kan ju inte ändra trådspänningen på en evolve på samma sätt som på en vanlig overlock... Den har ett trådmatningssystem istället tror jag det heter. Jag har trätt om maskinen ett antal gånger och försökt vara extra ordentlig, men det gör ingen skillnad. Men jag tror jag har kommit på vad det beror på, däremot har jag ingen aning om vad jag ska göra åt det:

Jag testade att sy i ett vanligt vävt bomullstyg och då blev sömmen bra och gripartrådarna drog åt lagom runt tygkanten, men när jag sydde i bomullsinterlocken så dras tråden åt bra runt kanten de första 5-10 stygnen men sedan verkar tyget styras åt vänster någonstans mellan kniven och kedjefingret (där själva sömmen bildas) så mellan att tyget passerar kniven och passerar kedjefingret har det förflyttats 1-2 mm i sidled som ni kan se på bilden... Flyttar jag skärkniven i sidled flyttas även den yttersta pinnen i kedjefingret, så det löser heller inte problemet... och jag har testat att ändra pressarfotstrycket men det hjälper inte det heller...

Jag vette skjutton vad jag ska göra, har inte sytt så mkt på maskinen innan men heller inte råkat ut för det här förut. Har lusläst manualen men hittar ingenting om det... Något förslag?
Bifogade bilder
 
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-18, 21:12   #5
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Jag tycker det ser ut som sömmen går för nära kanten, då blir det öglor utanför som du fått på bilden... Testa att sy lite längre in på tyget så kniven skär
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-18, 21:48   #6
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Kniven har skurit bort tyg hela tiden när jag har sytt, så om jag uppfattade dig rätt, så är det nog inte det som är felet heller...

Upptäckte ikväll att overlocksömmen krånglar på både min vita interlock eller min flodhästinterlock (båda från jofotex) och på en lite tjockare t-shirttrikå men inte på ett par tunnare viskosaktiga trikåer, på dem blev sömmen bra utan onödigt stora öglor. Har testat att ändra pressarfottrycket en massa utan att se någon skillnad... Man måste väl kunna få till en vanlig 4-trådigt overlocksöm på interlock???

Stället som jag köpte maskinen har stängt två veckor till, så jag vet inte riktigt vem jag ska fråga om hjälp...
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-18, 21:52   #7
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Har du provat att ändra differentialmatningen? Det ser inte riktigt ut som ett problem med differentialmatningen men eftersom du verkar ha skruvat på allt annat så är det värt ett försök.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-18, 22:07   #8
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Kan det vara så att Du behöver strech-nålar till det tyget?
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-19, 10:05   #9
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Jag tror på stretchnålar och ökad klippbredd.
Har maskinen klippt i tyget och det ser ut så så
är det klippbredden som är fel.
jag ställer in den varje gång jag byter tyg. /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-19, 12:36   #10
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Tack för alla svar!

Jag har strechnålar (de som följde med maskinen) och ändrat klippbredden med, men som jag skrev innan så ändrar sig bredden på kedjefingret (som maskinen lägger gripartrådarna runt) samtidigt som man ändrar läget på kniven, så det blir samma sak oavsett klippbredd.

Bytte till 3-trådig overlock söm igår och det blev likadant då. Ska jag byta till helt nya fräscha nålar och se om det blir bättre kanske?
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-19, 12:46   #11
Gringo Gringo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 10
Jag skulle också tro att det är skärbredden,
stretch-tygerna kan dra ihop sig mer än ett vävt tyg.så sömsmånen ser gärna "smalare" ut än på ett fast tyg.
Det är ju sömsmånen som ligger mellan gripartrådarna.
Vad jag kan se så har du sytt i enkelt tyg, om du syr i dubbelt
kanske det fyller ut mer.
Pressarfotstrycket kan också påverka eftersom det kanske "trycker ut" tyget för hårt och "töjer ut" det och sen drar det ihop sig
Vore även bra att kunna spänna åt gripartrådarna
Oftast är det de här sakerna skärbredd, pressarfotstryck, Trådspänning som jag ändrar på men kan ibland tycka att stynglängden ihop med differensalmatningen också kan påverka en stretchsöm
Eftersom du klipper tyget när du syr så kan det inte påverkas utav hur du håller det
Hoppas du får rätsida på det och kan börja sy
Hälsningar Lisa
Gringo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-19, 16:46   #12
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Nu är jag allmänt förvirrad... Har testat pressarfotstrycket, skärbredd och ändrat justeringsskruven för gripartrådarna (kan inte ändra trådspänning som på vanliga overlockar på evolven) men det gör absolut ingen som helst skillnad.

Däremot, när jag ändrade differentialmatningen till 1,3 så blev sömmen helt plötsligt fin! Men det skummaste är att den 10 cm långa tygbiten som jag overlockade med diffmatn. 1,3 är fortfarande 10 cm lång... Hur kan det komma sig? Dras en del trikå ut så lätt på längden (och därmed får smalare sömsmån) så att man måste kompensera med differentialmatningen?

Tack alla som engagerar er i mitt syproblem!
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-19, 16:48   #13
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Jag kör alltid diffmatningen på max när jag syr i trikå eftersom tyget annars dras ut. Mitt utdragna tyg ser dock inte ut som ditt.

Senast redigerad av Sophia den 2009-07-19 klockan 16:51. Anledning: fel ordval
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-19, 18:06   #14
Gringo Gringo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 10
Visst kan "diffen" påverka så mycket, det är ju ett töjbart tyg och trycker du på det med pressarfoten + all tråd som syr i det så får du den effekten.
Alltid lika "spännande" att sy i olika Stretchtyger inget beter sig lika.
hoppas nu att du kan sy det du tänkt dig /Lisa
Gringo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-19, 19:14   #15
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Tack alla, nu funkar det mycket bättre! Har ju inte haft overlocken och kan inte alla dom där tricksen än... Så strax är ett par tights i strl 80 färdiga. Lagom mycket tyg till ett par försöksbyxor innan jag ger mig på att sy i trikå till mig själv!

Tack igen!
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons