Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-05-16, 20:58   #1
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Beräkna tygåtgång med rynkfot??

Vet ej om detta hamnar i rätt forum- annars får någon värd gärna flytta på den!

Har fått en rynkfot (ja en till min vanliga maskin också) och vet hur det fungerar- men hur ska jag kunna veta hur jag ska ställa in den för att det ska stämma med rynk"mängden"?

I vanliga mönster så står det t.ex. rynka tills x biten passar ihop med z biten. Sy sedan ihop. Om jag då bara rynkar och så blir den för liten?? För stor??? Gör man för hand så är det ju enkelt att justera men hur 17 gör man det med maskin utan att behöva sprätta tusen gånger??

Om man bara rynkar tyget först: går det att justera med trådändarna ändå?

Om man syr ihop och rynkar ett tyg samtidigt: hur gör man då för att det ska "passa"?

Dumma frågor förmodligen- men känner mig lite "dum" just nu!

(Visst kan jag testa att rynka en skräpbit och se om det går att dra - men tänkte att det kanske finns någon som faktiskt vet exakt hur man ska tänka för att det ska bli rätt från början)
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-17, 00:56   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det är så att man tyvärr inte kan ha allt.

Om man ska rynka någonting som redan är tillklippt och är bestämd storlek så kan man inte använda foten eftersom man inte kan styra exakt, då får man rynka på gamla sättet.

Men om man bara vill bedöma hur mycket tyg som går åt så att man kan klippa på ett ungefär, så kan man t.ex. ta en tygbit, markera på det t.ex streck 20 cm, rynka det på din inställning, och sen se hur "kort" det blir till slut. Och sen beräkna baserat på det hur mycket tyg du behöver klippa ut och lägg till lite extra. Glöm inte att lägga till ca 5-10 cm i början för att "starta" med.

Så uppenbarligen duger rynkfoten i princip bara bra om man t.ex. vill sy volangkant till någonting. Eller volangkjol om man har mycket med billig tyg, men även redan då börjar det bli lite knepigt, och fungerar nog bättre om man gör det i massproduktion, då kan man göra riktigt långa stycken och sen klippa ut för tillverkning.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-17, 13:24   #3
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Jag beräknar alltid på det dubbla, men jag har sett att det kan variera beroende på tyg. Fast för vanlig bumull brukar det vara det dubbla.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons