Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-09-17, 16:53   #1
tesslin tesslin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 65
Mudd och foder till jacka

jag letar efter kraftigare mudd som är ganska "bredrandig" i strukturen, gärna 1cm breda rader, typ stickat men lite stadigt till kragen då som ska vara ganska hög.
Är det svårt att göra själv annars och hur ska man sticka?

sen undrar jag om man kan använda ett vanligt bomullstyg eller vilket annat tyg som helst till foder, eller är fodertyger bättre? Vill gärna ha lite mönstrat och fodertyger är så tråkiga.
Tanken är att det ska vara en höst/vårjacka med luva och muddar i midja, hals och ärmar, räcker det då med ett lager bomullstyg eller bör man ha något mer?
yttertyget är inte så kraftigt och troligen någon bomulls- och syntetblandning.
Något mer man bör tänka på när man väljer fodertyg?

tack på förhand!
tesslin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-17, 17:22   #2
helelf helelf är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 87
jacka!

Hej!
Visst kan du ha ett fodertyg av bomull. Men tvätta det först så det inte krymper när du tvättar jackan. Om jag var du skulle jag ta ett mellanfoder av tunn Thinsulate oxå.Egna muddar kan man oxå sticka ...men då får du fundera vilka egenskaper du vill ha. tex . en fast mudd eller lite lösare. Det är lättast att få en hållbar och fast mudd som håller flera tvättar om du använder ettinte billigt syntetgarn. Det går ju att tvätta i mer än 40° dessutom. Skönast är nog ett superwash ullgarn som oxå går att maskintvätta. Sticka på tunna stickor får du bättre fasthet.Sticka med strumpstickor runt runt så får du ingen söm! Antal maskor kan du kolla i ett vantmönster tex. Lycka till!
helelf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-17, 19:08   #3
tesslin tesslin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 65
åh, vad bra och tack för svaren
ska se om jag hittar thinsulate då, är det lufttätt eller får huden andas under? gillar inte min vindtäta jacka för den blir lätt så varm och klibbig när temperaturerna skiftar så mycket under dagarna :/

hmm jag hade tänkt be mormor sticka, jag är för dålig på det. ska se om hon har något tips på garn och teknik men jag vet ungefär hur jag vill ha mudden så hon kanske kan sticka något bra utifrån det
vet du ungefär vad det där syntetgarnet kostar och var man kan hitta det? man behöver väl inte så många nystan till mudd så det kanske inte blir så dyrt, annars tvättar jag nog inte jackan så ofta så jag hinner slita ut mudden innan jag köpt ny jacka
tesslin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-18, 08:57   #4
helelf helelf är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 87
jag tror

att det andas - thinsulate hittar du enklast på furulunds postorder eller stoff o stil ...ta den tunnaste varianten.
Ett nystan kanske kostar 20-25 kr - räcker till ärmmuddarna...Halskragen borde ta ett eget nystan.
Heléne
helelf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-18, 08:58   #5
helelf helelf är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 87
gå till en garnaffär!!!

där kan du få bra hjälp!!!
helelf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-18, 10:20   #6
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Foder i ärmar

Hej!
Något att tänka på är att det är bra att ha ett lite glansigt/halkigare fodertyg, åtminstone i ärmarna. Annars kan det "kärva" när man ska ta av och på jackan (och även när man har den på sig), om man har en tröja eller långärmad skjorta under.
Hälsn
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-18, 10:54   #7
helelf helelf är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 87
för o komma undan det problemet....

kan man om man vill skarva in det tyget i ärmen....och ändå ha bomull i resten eller fästa fodret i ärmhålet och sen fodra ärmen bara 3/4 delar och göra en dekorsöm på ärmen för att fästa fodret i....alla sätt är bra utom dom dåliga!!!1
helelf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-18, 14:44   #8
tesslin tesslin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 65
tack så mycket för tipsen!
jag ska se om jag hittar nån garnaffär, de är så svåra att hitta nu för tiden, men oftast finns det lite garn i tygaffärer som tur är

ska fundera ut hur jag ska göra med ärmfodret, det är ju ändå så sällan man ser det så ett enfärgat kanske går an, jag ska fundera lite på saken och jaga fina mönstrade bomullstyger. fast jag får nog be mormor börja med mudden annars hinner jag nog inte bli klar med jackan innan vintern
tesslin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-22, 21:48   #9
HankOlsen HankOlsen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 58
Jag har också letat efter ett mönstrat fodertyg länge.
I göteborg har jag hittat några halvkul på Gårda Textil, men slutligen ett rutigt som jag fastnade för på Tygaffären (den heter faktiskt Tygaffären) som ligger Lagerströmsplatsen 4.

/Henrik
HankOlsen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-23, 09:59   #10
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
"Pyjamassatin" av polyester går utmärkt att använda som foder.
Det finns med många roliga mönster./Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-23, 19:34   #11
tesslin tesslin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 65
får nog ta en titt i tygaffären om jag åker till göteborg, brukar inte bli så ofta
men finns det där borde det ju finnas i stockholm tycker man! hoppet finns nu iaf

pyjamassatin ska jag ta en titt efter imorrn när jag ska ut och leta tyg och garn!

tack för alla tips!
tesslin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-23, 21:21   #12
Gidget Gidget är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 718
Jag har handlat en del roliga foder hos Dollys på Hagagatan vid Odenplan. De har också billiga knappar, 1 kr/st för alla knappar.
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons