![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Lutterlohpatterns/Snittmönster
Jag hittade ett klipp på Youtube om snittmönster baserat på det gyllene snittet, Lutterlohpatterns. Känner så otroligt väl igen det så ska höra med mamma om hon använt sig av det när jag var barn.
Nu undrar jag om någon här inne på forumet testat mönsterkonstruktion med detta verktyg och vad ni i så fall tycker om det? När man inte är "skapt som alla andra" verkar det kunna vara en bra idé men....? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Gyllene snittet är det förhållande som erhålls när en sträcka delas i en längre del a och en kortare del b på så vis att hela sträckan a+b förhåller sig till a som a förhåller sig till b. Kvoten a/b blir då cirka 1,618 och kvoten b/a blir cirka 0,618.
Ett par kortbyxor med sidlängd 75 cm skulle då tänkas ha en byxhöjd på 46 cm? Den designen borde tilltala skejtare som gillar hängbak? Fast man kan tänka andra mönster baserade på gyllene snittet förstås. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Sökte på nätet och hittade denna (engelska) blogg, där det förklaras så bra att även jag vill lära mig!
![]() http://sewingnhumming.blogspot.se/20...stem-work.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
Citat:
![]() Mamma hade inte alls hört talas om detta så det måste ha varit någon släkting eller granne från förr som jag sett det hos.... Filmen finns att se här Senast redigerad av Livsglad den 2012-07-02 klockan 00:26. Anledning: Glömde länken! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Aah, Tack för filmtipset ska kollas! Självklart "tycker" jag något efter det!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Det vore onekligen något att hitta på second hand eller loppis! Underbara klänningar i den bloggen du visade, ett stycke historia! Ändå modernt!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Taggar |
mönsterkonstruktion |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:59.