Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2014-10-07, 17:29   #1
annaPop annaPop är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 17
Hur syr man yttersömmen i ett par ridbyxor?

Hej,
Jag har glad i hågen slaktat ett par av mina gamla ridbyxor som verkar ha krympt (hrm...) för att sy ett par nya till sonen som har växt ur sina gamla. Jag sprättade upp hans och ritade av.

Viktigt att notera för den oinsatta är att ridbyxor inte har någon söm på insidan av benen, varje ben är alltså klippt i ett stycke, sedan syr man ihop dem i grenen och syr därefter ihop varje benstycke med en söm på utsidan.

När jag kollar på dotterns ridbyxor ser jag att det verkar vara kastade och att sömmen sedan stickats ner. Jag hade tänkt mig en fällsöm som verkar hållbar. Oavsett vilken söm jag väljer (av de två jag nämnt) har jag precis insett att det går ju inte!!!!

Jag kan ju inte sy en söm från utsidan, benen är ju som en tub. Möjligtvis skull det gå de första fem centimetrarna, men sedan...? Förstår ni mitt problem, eller ska jag försöka uttrycka det tydligare?

Jag har lagt två bilder i mitt album på hur dotterns ridbyxor är ihopsydda.

http://www.sysidan.se/albums/view.htm?ID=12022

Frågorna jag har nu är följande:
1) Tänker jag rätt när jag väljer någon av de sömmar jag beskrev ovan? Finns det bättre alternativ? Eftersom ridbyxor sitter tajt och kroppen är i rörelse hela tiden blir det ju en del påfrestningar och då måste man väl ha en stadigare söm en bara vanlig raksöm?

2) Hur stickar man ett byxben från rätsidan när det är som en tub?

Otroligt tacksam för hjälp!
annaPop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-07, 19:55   #2
zorloni zorloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2014
Inlägg: 104
Citat:
annaPop skrev: Visa inlägg
Hej,
Jag har glad i hågen slaktat ett par av mina gamla ridbyxor som verkar ha krympt (hrm...) för att sy ett par nya till sonen som har växt ur sina gamla. Jag sprättade upp hans och ritade av.

Viktigt att notera för den oinsatta är att ridbyxor inte har någon söm på insidan av benen, varje ben är alltså klippt i ett stycke, sedan syr man ihop dem i grenen och syr därefter ihop varje benstycke med en söm på utsidan.

När jag kollar på dotterns ridbyxor ser jag att det verkar vara kastade och att sömmen sedan stickats ner. Jag hade tänkt mig en fällsöm som verkar hållbar. Oavsett vilken söm jag väljer (av de två jag nämnt) har jag precis insett att det går ju inte!!!!

Jag kan ju inte sy en söm från utsidan, benen är ju som en tub. Möjligtvis skull det gå de första fem centimetrarna, men sedan...? Förstår ni mitt problem, eller ska jag försöka uttrycka det tydligare?

Jag har lagt två bilder i mitt album på hur dotterns ridbyxor är ihopsydda.

http://www.sysidan.se/albums/view.htm?ID=12022

Frågorna jag har nu är följande:
1) Tänker jag rätt när jag väljer någon av de sömmar jag beskrev ovan? Finns det bättre alternativ? Eftersom ridbyxor sitter tajt och kroppen är i rörelse hela tiden blir det ju en del påfrestningar och då måste man väl ha en stadigare söm en bara vanlig raksöm?

2) Hur stickar man ett byxben från rätsidan när det är som en tub?

Otroligt tacksam för hjälp!
Först av allt, man kan mycket väl ha en innerbenssöm i ett par ridbyxor. Det är generellt inga problem, snarare ett måste om man ska sy i nåt ickestretch-material och vill ha en bra passform (kräver en massa dressyr med pressjärn också, men det gör alla byxor).

För det andra, det är bara att sy en fällsöm, du får se till att sy genom ett av hålen (förslagsvis det övre..). Det är ju precis som när man syr ennåls fällsöm på en skjortärm. Förslag; ena sidan har du 1/4" sömsmån, andra 1/2", när du syr konstruktionssömmen så ser du till att hålla den sidan med den mindre sömsmånen 1/4" från kanten på den andra. Du kan sy antingen aviga-aviga eller räta-räta beroende på var du vill ha dubblasömmen. Sen viker du över och ihop sömsmånerna och stickar fast dem. Lätt som en plätt. Om det rör på sig mycket så pressa och tråckla sömsmånerna innan du stickar ner dem.
zorloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-07, 22:03   #3
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Har du något som heter förstärkt raksöm på din maskin? Det är en tredubbel raksöm som står emot lite stretch också, Du får nog skippa tanken på fällsöm eller stickningar i så pass små byxor...
Du kanske kan sy två rader av förstärkta raksömmen...
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-08, 10:35   #4
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Som Zorloni säger, det går att sy fällsöm eller vad du vill ha där, som på en skjortärm. Börja från den större öppningen och rulla ihop tyget medan du syr. Om du inte lyckas komma hela vägen ner, kan du fästa tråden och börja sy från andra hållet, benkanten, tills du möter sömmen där du slutat.
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-08, 21:25   #5
annaPop annaPop är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 17
Tack för tipsen, jag ska minsann prova med fällsöm. Ska se om jag hittar film på youtube som visar det på en skjortärm.

Jag tråcklade ihop dem igår för att prova på junior och inser väl att det kanske inte blir fantastiska, men man måste ju börja någonstans tänker jag. Och på gott och ont växer det ju så fort i den åldern att han väl inte behöver lida alltför länge i dem ;.)
annaPop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-20, 12:56   #6
Gockan-67 Gockan-67 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2014
Inlägg: 2
ridkläder

Jag är helt ny på forumet Skall försöka sy ridbyxor och en tävlingskavaj. Har sökt efter mönster på nätet, men har inte lyckats hitta detta. Har någon tips om det kan finnas mönster till detta !! Tacksam för goda råd
Gockan-67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-20, 13:09   #7
silla silla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 101
Sök efter equestrian patterns så finns en del att hitta på nätet.

http://www.jeanhardypatterns.com/patterns.htm
http://www.jayceehorseandwestern.com...atterns/Rider/
http://www.seattlefabrics.com/suitability.html

Det finns fler att hitta. Lycka till!
silla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-20, 19:15   #8
zorloni zorloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2014
Inlägg: 104
Du bör nog försöka dig på nåt enklare före du börjar med en tävlingskavaj.
zorloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-21, 09:09   #9
Gockan-67 Gockan-67 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2014
Inlägg: 2
Citat:
zorloni skrev: Visa inlägg
Du bör nog försöka dig på nåt enklare före du börjar med en tävlingskavaj.
Ja, du har säkert rätt i det !! Jag har sytt mkt förr, men är ringrostig. Har börjat med en enkel "jobbtunika"för att få upp känslan igen.. Stort tack för mönstertipsen Silla !!
Gockan-67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons