Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-06-03, 21:23   #1
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Vård av anhörig i hemmet

Hur fungerar det rent praktiskt med hemtjänst, anpassning av bostad och andra praktiska saker
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-03, 22:41   #2
PrinsessanRosa PrinsessanRosa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 93
Det rent regelmässiga kanske din kommun kan svara på.
PrinsessanRosa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-04, 00:03   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Men det brukar fungera bra. Men det är olika i olika kommuner.
Mins svärfars sista tid i livet. Kom dom många gånger om dan och hjälpe honom, även på natten. Behövdes det hjälp mellan det så var det bara att ringa. Han fick dom hjälpmedel han behövde. Fick också "barnvakt" några timmar i vecka så att svärmor kunde gå ut själv och uträtta ärenden.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-05, 18:47   #4
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
Ring biståndsenheten i din kommun. Dom beslutar om insatser och kan svara på alla dina frågor.
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-06, 07:27   #5
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Det är lite nytt, min mamma fick en stroke för en vecka sen och det var mer den mänskliga delen av hur det fungerar som jag var intresserad av.
Tack för svaren!
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-06, 08:23   #6
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Den mänskliga delen kan variera oerhört. Min mammaa fick underbar vård i hemmet i Knivsta kommun.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-06, 11:04   #7
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Först kommer troligtvis din mamma att få rehabilitering, att försöka träna upp det som går. Ibland går det att träna upp ganska så mycket. Försök att få in den mamma på något sådant. Även om det sker på ett sjukhem, så brukar dom vara duktiga på att träna. Mycket hänger på din mammas vilja.
Efter det är det frågan om bostadsanpassning och hur mycket hjälp om behöver. Kan hon flytta hem eller är det ett annat boende hon behöver? På rehabiliteringen brukar det finnas kuratorer som sköter den biten.
Tjata till dig bra eftervård för din mamma och uppmuntra din mamma att kämpa och träna.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-30, 10:27   #8
sacira sacira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 207
här lite tips

Citat:
syfantasten skrev: Visa inlägg
Hur fungerar det rent praktiskt med hemtjänst, anpassning av bostad och andra praktiska saker
http://www.personligassistent.com/fo...hp?t-6164.html
sacira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-01, 07:00   #9
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Det hela har gått över förväntan. Min mamma är nu på ett korttidsboende för rehab och hon är en riktig träningsnarkoman, hon är förlamad i höger sida fortfarande ( stroke) men kunde i lördags krama höger hand:-)
De inklusive mamma var hemma igår och gick igenom förändringar av huset och dessutom fick hon en mängd träningstips.
Det var ytterst små saker som behövde ändras och de menade att man kunde starta på flera hemtjänsttimmar för att sedan trappa ner, vilket känns positivt. Hon kommer även att få träning i hemmet och det verkar som hon kommer hem tidigare än vad vi trott.
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-01, 10:06   #10
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Skönt att höra att det går bra för din mamma. Bra att hon har fått komma på rehab så snabbt, tränning är så väldigt viktigt när det gäller stroke. Jag var själv på rehab för något år sedan (mc-olycka) och där såg jag flera stroke-patienter som gjorde stora framsteg på bara några få veckor.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-01, 12:40   #11
kakmonstret kakmonstret är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 79
Citat:
syfantasten skrev: Visa inlägg
Det hela har gått över förväntan. Min mamma är nu på ett korttidsboende för rehab och hon är en riktig träningsnarkoman, hon är förlamad i höger sida fortfarande ( stroke) men kunde i lördags krama höger hand:-)
De inklusive mamma var hemma igår och gick igenom förändringar av huset och dessutom fick hon en mängd träningstips.
Det var ytterst små saker som behövde ändras och de menade att man kunde starta på flera hemtjänsttimmar för att sedan trappa ner, vilket känns positivt. Hon kommer även att få träning i hemmet och det verkar som hon kommer hem tidigare än vad vi trott.
Vad skönt att det har gått bra!

Hemtjänsten är ju bra på så vis att man kan anpassa hjälpen, promenader, städhjälp, matlåda, ja allt vad som kan tänkas behövas. jag har själv jobbat lite inom hemtjänst plus att jag haft anhöriga som tagit del av deras service...

Hoppas din mamma kommer på bättringsvägen.
kakmonstret är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons