Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2005-02-12, 15:53   #1
Vinter Vinter är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 115
Gren på lackbyxor?

byxor i vanligt tyg stryker man ju och sträcker i grenen, men hur gör man med lacktyger och liknande? inget jag har lust att stryka på precis. att bara dra låter inte heller så bra.. ngn som vet?

//Vinter
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-12, 16:23   #2
magica magica är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 346
skulle jag gärna också vilja veta. ska snart börja sy mina lackbyxor. så fort jag är klar med alla detaljer på mönstret
magica är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-12, 18:49   #3
MiaL MiaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 410
Nu har jag missat nåt..... vaddå "stryker man ju och sträcker i grenen"?

/Mia...alltid villig att lära sig nåt nytt.
MiaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-12, 19:08   #4
Vinter Vinter är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 115
när man gör mönster så har jag lärt mig att bakstycket görs lite mindre i grenen än framstycket. sedan så stryker man och sträcker bakstycket för att få den rätta rundningen och så att det passar ihop med framstycket.

hoppas du förstod

//Vinter
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-12, 20:36   #5
MiaL MiaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 410
Aha..jag förstår. Det kanske det som är problemet med mina byxor. Jag har alltid skyllt konstigheterna på min stora breda rumpa!

/Mia
MiaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-13, 08:31   #6
LitenKarin LitenKarin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 8
När jag har sytt i lack så har jag pressat lite lätt på det när jag sytt.
Först tar jag en provtyg-bit. Två till en prick på järnet brukar vara ok. Han en press duk i mellan( gammalt lakan eller dylikt). Pressa lite lätt, lyft och pressa med dina händer. Det verkar som värme(järn), kyla(dina händer) funkar bäst. Men pröva dig fram. Alla matrial är olika.

Lycka till
Karin
LitenKarin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-13, 13:54   #7
la_lune la_lune är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 158
riskera inte smälta tyget....

de flesta lacktyger är gjorda på en "stickad" (typ-jersey bas) & är därför stretchiga, vilket gör det där med att stryka/ånga för att forma bara onödigt (& riskfyllt)
la_lune är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-13, 15:41   #8
Vinter Vinter är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 115
ok.. så det är bara att dra lite, mer eller mindre? tur att jag inte försökte sy ett par i det senaste lacktyget som jag hade, för det var helt ostretchigt.

//Vinter
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2021, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons